Poor Boy's Game

10-07-2008

3.5

Poor Boy's Game (DVD)

Donnie Rose (Rossif Sutherland) komt na tien jaar vrij uit de gevangenis. Hij was veroordeeld voor de mishandeling van Charlie, de zoon van oud bokstrainer George Carvery (Danny Glover). Charlie is daardoor verstandelijk gehandicapt geworden. De familie van Charlie is verontwaardigd over de vrijlating van Donnie. De bekende bokser Ossie Paris (Flex Alexander), een vriend van de familie Carvery, heeft het idee om op een eigenzinnige manier wraak te nemen op Donnie: hij daagt hem uit voor een bokswedstrijd. Ossie weet dat hij veel sterker is dan Donnie en wil hem totaal knock-out slaan. Donnie neemt de uitdaging toch aan en begint te trainen voor de wedstrijd. Ondertussen probeert hij de relatie met zijn broer Keith goed te houden, maar dat is niet eenvoudig. Keith blijkt als portier van een nachtclub structureel zwarte mensen te weigeren. Donnie heeft geen zin meer in raciale twisten en probeert afzijdig te blijven. Maar tegen zijn zin wordt hij er toch bij betrokken.

Poor Boy’s Game is een Canadese productie van de van oorsprong Jamaicaanse regisseur Clément Virgo, die hiervoor het nogal erotische Lie With Me maakte. Was die film nogal zweverig, zijn nieuwe film is dat zeker niet. Die is hard en rauw, met een klein zacht randje. Poor Boy’s Game gaat voornamelijk over wraak, vergeving en boksen. Een vrij rare combinatie en dat blijkt ook uit het resultaat. Het werkt niet goed in deze film. Het verhaal heeft erg te lijden onder de ongeloofwaardigheid. Zonder de clou van het verhaal te willen verklappen, het is niet geloofwaardig dat een oude boksleraar het opneemt voor de jongen die zijn zoon mishandeld heeft en tégen zijn eigen familie en vrienden. Vergeving is een deugd, maar het pakt in deze film verkeerd uit. Het klopt niet, zeker niet op de manier zoals het hier wordt gebracht. Er worden diverse richtingen ingeslagen in het verhaal, maar slechts zelden wordt dat verder uitgewerkt. Dat wil nu niet direct zeggen dat het een dramatisch slechte film is. Zeker niet. Er zitten genoeg losse scènes in die de werkelijkheid (helaas) wel goed benaderen. De verhalen dat zwarte mensen door het deurbeleid van discotheken niet naar binnen mogen, komen regelmatig in het nieuws. In Poor Boy’s Game is zo’n deurbeleid een belangrijk onderdeel van de film en is de bron van veel ruzie en geweld. Donnie Rose probeert daar afstand van te nemen, maar dat is lastig, omdat zijn broer Keith er juist midden in staat. En je neemt toch liever geen afstand van je eigen broer.
De karakters groeien echter niet echt in de film. Ze zijn vrij ééndimensionaal, George Carvery (gespeeld door Danny Glover) uitgezonderd. Maar zoals Donnie Rose (gespeeld door Rossif Sutherland) in de eerste scène is, zo is hij ook in de laatste scène. Het lukt Sutherland niet om meer inhoud aan Donnie Rose te geven. Hij is de jongen die het goed probeert te doen, maar hij is niet overtuigend genoeg om alle sympathie naar zich toe te trekken. Danny Glover lukt dat wél en is daarmee het beste onderdeel van deze film, samen met de boksscènes op het einde. Die zijn heel dynamisch en mooi gefilmd. Alleen daarom al is de film voor boksliefhebbers de moeite waard.
De film bevat vrij veel kleine continuïteitsfouten. Via een vrij inventieve montage probeert men daar nog een beetje omheen te werken, maar persoonlijk stoor ik me aan deze fouten.
Het lijkt wel of de film op twee gedachten hinkt. Het wil een sociaal drama zijn die problemen zoals rassendiscriminatie en huiselijk geweld aan de kaak stelt, maar daarnaast ook een (gewelddadige) aktiefilm zijn. Die combinatie werkt maar gedeeltelijk.

Genre: Actie, Drama
Speelduur: 100 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504072680

• Also Available

De film staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. Het beeld ziet er prima uit en is geheel schadevrij. De scherpte is prima en het contrast bij buitenscènes is ook dik in orde. Bij binnenscènes en tijdens nachtscènes is het beeld wat aan de donkere kant, waarbij de detaillering ook meteen een stuk minder is. Regelmatig is filmgrain aanwezig en een hele enkele keer wordt lichte edge-enhancement toegepast. De kleuren ogen natuurlijk en helder, zonder echt van het scherm te spatten. Gewoon een prima transfer. De laagwisseling is goed gekozen en valt nauwelijks op.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is goed verzorgt en staat op een prima hoogte in beeld geplaatst.

De DVD bevat uitsluitend een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) geluidstrack, waarbij er de keuze is tussen Engels- of Franstalig geluid. De bitrate is iets aan de lage kant, maar geeft nog voldoende details in het geluid door. Men heeft een mooi geluidsbeeld gecreëerd, waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van alle beschikbare kanalen. Er wordt veel met off-screen geluid gewerkt, dat zowel uit de front- als achterkanalen (via split-surround) komt. Dialogen komen bijna in z’n geheel uit de centerspeaker en klinken heel naturel, maar ook een beetje dof, wat de verstaanbaarheid niet ten goede komt. De bokswedstrijd op het einde is heel dynamisch, al zijn de slagen wat extra aangezet en klinken daardoor vrij nep. De muziek is vrij minimaal en heeft een puur ondersteunende rol.

Het menu van de DVD bestaat uit statische schermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een fragment van de filmmuziek als achtergrond geluid. Behalve de hieronder besproken trailer bevat de DVD ook een paar promotietrailers.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film, die behoorlijk het geweld in de film benadrukt. De trailer is in 2.35:1 anamorf beeldformaat en heeft Nederlandse ondertiteling.

Donnie Rose komt vrij uit de gevangenis, waar hij tien jaar heeft gezeten wegens mishandeling. Zijn vrijlating is zeer tegen de zin van de familie van het slachtoffer. De bekende bokser Ossie Paris weet een manier om af te rekenen met Donnie: hij daagt hem uit voor een bokswedstrijd.
Poor Boy’s Game is een aardige film, die echter een erg ongeloofwaardig verhaal heeft. De acteerprestaties zijn prima in orde en de grote boksscène aan het einde van de film zit goed in elkaar. Qua beeld en geluid valt er weinig op aan te merken, dat is prima verzorgd. Behalve een trailer zijn er geen extra’s aanwezig. Wie van boksfilms houdt moet deze film zeker een keer bekijken.