Moordwijven

18-06-2008

4.9

Moordwijven (DVD)

De drie miljonairsvrouwen Kitty (Bracha van Doesburgh), Estelle (Hadewych Minis) en Nicolette (Sanne Wallis de Vries) leiden een luxueus bestaan. Hun voornaamste zorg is de strijd tegen het ouder worden. Ze zijn wekelijks bij de plastisch chirurg te vinden om voor zichzelf en voor hun echtgenoten zo aantrekkelijk mogelijk te blijven. Aan het rimpelloze bestaan komt een abrupt einde als Kitty vermoed dat haar man (Hans Kesting) vreemd gaat. Dankzij een checklijst die zij van Estelle krijgt, weet ze het zelfs zeker. Kitty wil echter voorkomen dat ze aan de kant wordt gezet en er zo een einde zou komen aan haar luxueuze leventje. Samen met haar vriendinnen Estelle en Nicolette smeden ze aan plan om de man van Kitty uit de weg te ruimen. De vriendinnen komen terecht op de Amsterdamse Wallen om een huurmoordenaar (Kees Boot) te vinden die dit klusje kan klaren. Wat een gemakkelijke klus had moeten zijn, blijkt heel wat meer voeten in de aarde te hebben dan de dames hadden verwacht.

Moordwijven is een film van en door Dick Maas. Deze Nederlandse regisseur schreef het scenario voor de film, produceerde de film, schreef de filmmuziek en regisseerde de film. Moordwijven is een zwarte misdaadkomedie waar de rijke vrouwen die zichzelf alleen maar bezighouden met uiterlijkheden op de hak wordt genomen. De film heeft iets weg van een persiflage op Gooische Vrouwen. In het verhaal wordt alles met een extra dikke knipoog en sterk overdreven humor neergezet. Met Moordwijven is Dick Maas weer terug op Nederlandse filmbodem. In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd hij bekend met sterke films als De Lift, Amsterdamned en natuurlijk zijn drie Flodder films. Dit succes bracht Maas in Amerika waar hij in onder andere een minder geslaagde Engelse remake van De Lift maakte onder de titel Down. Met Moordwijven is Maas weer terug met een Nederlandstalige film.
De hoofdrollen in Moordwijven worden gespeeld door Bracha van Doesburgh, Hadewych Minis en Sanne Wallis de Vries. De drie dames zetten leuke gespeelde rollen neer als onuitstaanbare, verwende vrouwen die zich buiten de society wereld nauwelijks staande kunnen houden. De drie echtgenoten van deze ‘moordwijven’ worden gespeeld door Hans Kesting, Bart Oomen en Bart Klever. De rol van de huurmoordenaar wordt gespeeld door Kees Boot. De drie stuntelende miljonairsdames zorgen met vermakelijke dialogen en de zwarte humor van Moordwijven geven je als kijker een groeiende hoop dat de drie ‘moordwijven’ ook echt in hun opzet zullen slagen. Of hen dat ook daadwerkelijk lukt blijkt wel als je de film gaat bekijken.

Warner heeft Moordwijven in standaard beeldkwaliteit op DVD uitgebracht en in High Definition beeldkwaliteit op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bespreken we de DVD uitgave. Onze recensie van de Blu-ray Disc kun je hier nalezen.

Genre: Komedie/Humor, Misdaad
Speelduur: 97 min
EAN: 7321932037906

• Videoclip
  • Bloopers
  • Achter de schermen
  • Making-Of

De film staat in de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1 anamorf op de schijf. De beeldkwaliteit van deze release is goed, maar niet exceptioneel. Het beeld ziet er zeer kleurrijk uit. Het beeld is qua kleur dan ook sterk bewerkt, waarbij de kleuren een sterke verzadiging hebben gekregen. Het beeld is redelijk scherp met een redelijke detaillering. Voor een dergelijk recente film valt de beeldscherpte een beetje tegen. De Blu-ray Disc uitgave laat hier een veel scherper en gedetailleerder beeld zien. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden. Ook oogt het beeld schoon, filmgrain is minimaal aanwezig. De film is verdeeld in 12 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) voor Doven en Slechthorenden is duidelijk en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Nederlandstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 surroundkwaliteit (bitrate 448 kb/s) op de DVD gezet. Bij Moordwijven ligt de nadruk op de dialogen en daarmee op de voorste geluidskanalen. De filmmuziek en de filmgeluiden hebben een overwegend stereokarakter, waarbij de surrounds subtiel ondersteuning geven. Bij enkele scènes zijn de surrounds wat nadrukkelijke aanwezig, zoals bij een aankomende vliegende helikopter. De detaillering van de soundtrack is goed. Het laag is voldoende en geeft de soundtrack een warm klinkende ondergrond. De stemmen komen netjes via de centerspeaker en zijn prima te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn eenvoudige statische plaatjes zonder achtergrondgeluid.

Achter de schermen (10 min)
Een B-roll-achtige kijk op de set tijdens de opnames, zonder verdere toelichting. Het geheel bestaat uit acht losse onderdelen, die je ook aaneengesloten kunt bekijken.

Making Of (23 min)
Een standaard making of met filmbeelden, beelden op de set en interviewfragmenten met hoofdrolspelers, regisseur en andere betrokkenen.

Bloopers (11½ min)
Met beelden van wat zoal mis gaat tijdens de opnames.

Videoclip: Di-Rect Bringing Down Tomorrow (3 min)
Liedje uit de film gezongen door Di-Rect.

Bioscooptrailers (6 min)
Drie trailers, waaronder Moordwijven van Warner uitgaven.

De DVD zit in een fel roze gekleurde Amaray keepcase.

Moordwijven is een zwartgallige misdaadkomedie van en door Dick Maas. Maas schreef het scenario, produceerde de film, schreef de filmmuziek en deed zelf de regie. Drie miljonairsvrouwen die zich alleen maar bekommeren om futiliteiten en hun uiterlijk huren een moordenaar als ze vermoeden dat één van hun echtgenoten vreemd gaat. De geplande moord verloopt natuurlijk niet geheel probleemloos. De drie dames worden verdienstelijk gespeeld door Bracha van Doesburgh, Hadewych Minis en Sanne Wallis de Vries. Deze DVD uitgave van Warner heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. De toegevoegde extra’s bieden een korte, vluchtige blik achter de schermen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.