Peter Pan (2003)

19-06-2008

5.7

Peter Pan (2003) (Blu-ray)

Wendy Darling (Rachel Hurd-Wood) krijgt van haar strenge vader (Jason Isaacs) te horen dat ze moet opgroeien en verantwoordelijkheid voor haar acties moet nemen. Maar Wendy wil nog niet opgroeien. Zij en haar broertjes John (Harry Newell) en Michael (Freddie Popplewell) genieten elke avond van de sprookjesverhalen die Wendy voorleest Onder andere het verhaal van Captain Hook. Dan op een avond ontmoet Wendy Peter Pan (Jeremy Sumpter). Peter is in huize Darling op zoek naar zijn schaduw. Peter is een jongen die nooit volwassen is geworden en dat zeker ook niet wil worden. Hij neemt Wendy en de jongens mee naar Neverland, het land waar je niet groot hoeft te worden. In Neverland maken ze kennis met de Lost Boys, kinderen die hun ouders zijn kwijtgeraakt en in Neverland een onbezorgd leven leiden. In Neverland komen ze ook in aanraking met Captain Hook (Jason Isaacs), een gemene piraat die een hekel heeft aan Peter Pan. Hook is jaloers op Peter, omdat Hook niet zo onbezorgd of onverantwoordelijk kan zijn als Peter. En Peter heeft de elf Tinkerbell (Ludivine Sagnier) als de vriendin die een beetje op hem past. Maar Tinkerbell is jaloers op Wendy, omdat zij meer aandacht krijgt van Peter dan zij. Dan gebeurt er iets vreselijks. Tinkerbell drinkt het gif van Hook dat voor Peter bestemd was, waardoor haar lichtje dooft. Niet alleen haar lichtje, alles in Neverland wordt donker en angstaanjagend. Hook wil zich eindelijk van Peter verlossen en Wendy… die wil toch liever weer naar huis.

Het verhaal van Peter Pan is een bedenksel van de Engelse schrijver sir James M. Barrie (1860-1937), die het verhaal begin vorige eeuw schreef. Peter Pan is een zeer succesvol verhaal gebleken. Dat komt natuurlijk omdat iedereen zich aangesproken voelt bij het idee niet volwassen te willen worden. Alhoewel de tienerjeugd daar anders over denkt. Barrie heeft de rechten van het verhaal gegeven aan de Great Ormond Street Hospital in Londen. Normaal zou 50 jaar na zijn dood, dus vanaf 1987, geen rechten meer verschuldigd zijn. Het Britse parlement heeft echter een uitzondering gemaakt. De rechten op Peter Pan verlopen nooit, waardoor het ziekenhuis dus nog steeds geld krijgt iedere keer als Peter Pan wordt gebruikt.
Peter Pan is al talloze malen gespeeld en verfilmd. De bekendste verfilming is zonder twijfel Walt Disney’s interpretatie met de tekenfilm Peter Pan (1953). Andere bekende Peter Pan verfilmingen zijn de televisiemusical met Mary Martin, Maureen Bailey enCyril Ritchard uit 1960 en ook voor televisie de musicalversie met Mia Farrow, Danny Kay en Sir John Gielguld uit 1976. Ook Steven Spielberg heeft zich aan Peter Pan gewaagd, alleen was zijn interpretatie anders. Hij maakte de film Hook waarin Peter Pan, gespeeld door Robin Williams, zelf volwassen was geworden.
De hier besproken versie van Peter Pan is de meest recente, gemaakt door de Australische regisseur P.J. Hogan. Hogan heeft ook het script geschreven, dat dicht bij het origineel blijft. Dankzij de computer is deze film ook een visueel pareltje met prachtige effecten en sprookjesachtige decors. Uiteraard zijn belangrijke kenmerken als humor en opvoedkundige moraal niet vergeten. Met dit alles heeft Hogan een leuk sprookjesverhaal op een prachtige fantasierijke manier tot leven gebracht. Bij zo’n film hoort natuurlijk een klasse soundtrack. Daar heeft meestercomponist James Newton Howard voor gezorgd met sfeervolle sprookjesmuziek. Dit is een film voor iedereen die niet volwassen wil worden. En denk je volwassen te zijn, dan moet je zeker kijken en genieten als een kind.

Sony Pictures heeft Peter Pan in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave met een korte vergelijking met de enkele jaren geleden gereleasde DVD uitgave. De recensie van de DVD uitgave kun je hier nog eens teruglezen.

Genre: Avontuur, Fantasy
Jaar: 2003
Speelduur: 112 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Koreaans
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 - Thais
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Portugees, En vele andere
EAN: 8712609658217

• Bloopers
  • Alternatief einde
  • Documentaires
  • Verwijderde Scène

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De High Definition beeldkwaliteit is zeer fraai en laat de sprookjesachtige schoonheid van de film in je huiskamer tot zijn recht komen. De diep verzadigde kleuren zijn mooi, helder en natuurlijk. Contrast en zwartniveau zijn ook uitstekend, zodat ook de donker ogende beelden prima tot hun rechtkomen. De scherpte van het beeld en de detaillering zijn ook prima. Uiteraard is het beeld vrij van stofjes en beschadigingen. In vergelijking met de DVD uitgave valt vooral de grotere kleurrijkdom en diepere kleuren van het beeld op. Ook de zuiverheid van het beeld is beter, evenals de scherpte, detaillering en dieptewerking va het beeld. De film is netjes verdeeld in 28 chapterstops (hoofdstukken). De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat mooi onder in het beeld geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelse taal is te beluisteren als een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz). Ook de Franse nasynchronisatie is in Dolby TrueHD 5.1 kwaliteit. De overige nasynchronisaties – Spaans, Portugees, Koreaan, Thais – zijn in Dolby Digital 5.1 (bitrate 640 kb/s) kwaliteit. We beperken de bespreking tot de originele Engelse soundtrack.

De film heeft een zeer goed en ruimtelijk klinkende soundtrack. Alle kanalen worden optimaal gebruikt resulterend in een ruimtelijk klinkende soundtrack met veel richtingsgevoel. Het hoog is goed gedetailleerd, wat een mooie definitie van de soundtrack geeft. Het laag van het LFE kanaal is goed gedoseerd aanwezig. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen, maar de achterkanalen worden goed gebruikt om de zeer fraaie muziek van James Newton Howard een natuurlijke ruimtelijkheid te geven. Verder worden de achterkanalen in split-surround gebruikt voor de nodige sfeergeluiden en enkele bijzonder effecten. Vergeleken met de DVD uitgave klinkt de soundtrack voller en gedetailleerder. Vooral de nadrukkelijker aanwezigheid van de surroundkanalen valt hierbij op. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.

De op de DVD ook aanwezige Nederlandse nasynchronisatie is niet overgenomen op deze Blu-ray Disc release.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, dat getoond wordt zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. De menuopties liggen als een overlay over de film heen. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt dezelfde extra’s als de eerdere DVD uitgave. De extra’s zijn deels 480i/p NTSC resolutie en Nederlands ondertiteld.

Alternate Ending (4½ min)
Een alternatief einde van de film, terecht niet gebruikt trouwens. Beeldformaat 2.35:1 niet anamorf.

Deleted Scene: Mr. Darling in the Dog House (4 min)
Een verwijderde scène, evenals het alternatieve einde, terecht gesneuveld. Beeldformaat 2.35:1 niet anamorf.

The Duchess’s Outtakes (2 min)
De bloopers van Sarah Ferguson tijdens het maken van bovenstaande documentaire.

The Darling House

Me & My Shadow (1 min)
Uitleg over hoe de schaduw is gefilmd.

In the Dog House with Nana (3 min)
Over het gebruik van de St. Bernard honden.

The Neverland Forest

Explore the Forest (1 min)
Erg kort stukje over de set van het bos.

Tinkerbell: Behind the Fairy Dust (4½ min)
Korte documentaire over het ‘tot leven wekken’ van de elf Tinkerbell.

I Do Believe in Fairies (1½ min)
Zeer kort stukje over de capriolen van de elven.

Princess Tiger Lily (1 min)
Wat zegt Tiger Lily (Carsen Gray) nu tegen Captain Hook?

The Black Castle

Enter the Castle (1 min)
Erg kort stukje over de set van het kasteel.

Learning to Fly (6 min)
Een van de meest interessante stukjes over het maken van de film, waarbij je ziet hoe zwaart getraind moest worden om te kunnen vliegen.

The Mermaid’s Tale (2 min)
Kort stukje over de zeemeerminnen.

The Pirates’ Ship

Board the Pirate Ship (1 min)
Wederom een erg kort stukje over een set, dit keer het piratenschip.

Through the Eyes of Captain Hook (6 min)
Hoe werd acteur Jason Isaacs nu kapitein Haak, dat kun je in deze korte documentaire zien.

The Pirates vs. The Lost Boys (2 min)
De piraten en de ‘lost boys’ kunnen niet met elkaar overweg, dat zie je hier nog eens.

The Lost Pirate Song (1 min)
Oorspronkelijk zou ere en piratenliedje in de film zitten. Hier hoor je het liedje, dat verder niet gebruikt is.

The Home Under the Ground

Dig Under the Home (1 min)
Kort stukje over het huis onder de grond.

The Legacy of Pan, Hosted by Sarah Ferguson (11 min)
Een korte documentaire over de legende van Peter Pan, met beelden op de set en de nodige interviewfragmenten.

Lost Boys on the Set! (2 min)
Kort stukje over en met de ‘lost boys’.

Met enkele High Definition trailers van andere Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures.

De Australische regisseur P.J. Hogan brengt met Peter Pan een overbekend sprookje visueel met groot spektakel tot leven. Het verhaal van de jongen Peter Pan die niet volwassen wil worden is al velen malen verfilmd. Met mooie sets en prachtig in beeld gebrachte special effects maakte P.J. Hogan van Peter Pan een volwassen film voor kinderen of was het een kinderfilm voor volwassenen. Kortom, een mooi vormgegeven wereld van fantasie en magie voor jong en oud en zij die niet oud willen worden. Kwalitatief is weinig aan te merken op deze Blu-ray Disc uitgave van Sony Pictures. Beeld en geluid zijn beide genieten. Een uitgebreide verzameling extra’s geeft de nodige achtergrondinformatie bij de film. Een leuke fantasierijke familiefilm op een nette Blu-ray Disc release.