Flikken Maastricht - Seizoen 1

21-03-2008

4.5

Flikken Maastricht - Seizoen 1 (DVD)

De Amsterdamse rechercheur Floris Wolfs (Victor Reinier) arriveert in Maastricht. Met zijn klassieke sportauto maakt hij al direct kennis met politieman Romeo Sanders (Sergio Romero IJssel), die hem wegens kaartlezen onder het rijden een bon geeft. Direct na aankomst op het politiebureau wordt Wolfs naar een plaats van misdrijf gestuurd. Er is een lijk in het water gevonden. Hier maakt hij kennis met de onstuimige en doortastende rechercheur Eva van Dongen (Angela Schijf). De ambitieuze en aantrekkelijke Eva moet in eerste instantie niets hebben van Floris Wolfs, met wie door politiechef Ellis Flamand (Will van Kralingen) gedwongen wordt samen te werken. Iedereen vraagt zich af wat een ervaren Amsterdamse politierechercheur in Maastricht te zoeken heeft. Maar Wolfs blijkt een gesloten man die niets over zichzelf loslaat. Eva en Wolfs houden er een nogal verschillende manier van werken op na, maar moeten het als partners in deze moordzaak samen zien te redden. Ondersteuning krijgt het rechercheduo van jonge, enthousiaste politieagent Romeo en zijn meer ervaren partner Marion Dreesen (Oda Spelbos). Ondanks hun verschillen brengen Eva en Floris hun eerste zaak al snel tot oplossing. Wolfs heeft nog geen onderdak voor de nacht, dus stuurt politiechef Flamand hem naar Pension De Ponti. Dit kleine hotel/restaurant wordt gerund door Frank de Ponti (Romijn Conen). Floris Wolfs, die ook culinair is onderlegd, wordt al snel maatjes met eigenaar Frank. Dit tot grote ergernis van de vriendin van Frank, Eva van Dongen. En zo begint de Nederlandse politieserie Flikken Maastricht waarin het recherche- en politieteam van Maastricht en omgeving strijdt tegen de steeds harder wordende misdaad in hun stad.

Het eerste televisieseizoen van Flikken Maastricht bestaat uit 13 aflevering van elk ruim 45 minuten. Deze afleveringen werden in september tot en met november 2007 op de Nederlandse televisie uitgezonden. Een kort overzicht van de afleveringen:

1. Een valse noot
Waarin Floris Wolfs en Eva Van Dongen de moord op een conservatoriumstudente onderzoeken.

2. Een zaak met een luchtje.
Floris en Eva stuiten bij toeval op een groep keiharde afpersers die grof geweld en mishandeling niet uit de weg gaan.

3. Groeten uit Lagos
De dochter van een man die zelfmoord pleegde probeert Floris en Eva ervan te overtuigen dat het geen zelfmoord was, maar te maken heeft met buitenlandse fraudeurs.

4. Kogelvis
Wanneer in een auto het lijk van een vrouw wordt gevonden, leidt het spoor al gauw naar een Japans restaurant waar illegaal kogelvis wordt geserveerd.

5. Alcohol maakt meer kapot
Na een avondje te diep in het glas gekeken te hebben, wordt Floris opgeschrikt door het dodelijke ongeluk van een van de mannen waarmee hij gedronken heeft.

6. Kristalhelder
Als een wijkagent een hartaanval krijgt, wordt Marion gevraagd tijdelijk als wijkagent waar te nemen. Ze wordt daarbij geconfronteerd met huiselijk geweld, terwijl Eva en Floris een inbraakgolf onderzoeken.

7. Een oude man
De ongekroonde koning van de onderwereld meldt zich op het bureau om verheldering te geven over onopgeloste zaken in ruil voor bescherming. Eva en Floris moeten de man bewaken.

8. Broederliefde
Bij het onderzoek naar een inbraak in een galerie ontdekken Eva en Wolfs een grote plas bloed zonder lijk. Ze starten een onderzoek. Marion en Romeo ontdekken, na meldingen van burenoverlast, op een zolder een grote hennepplantage.

9. Klappen
Als Marion en Romeo een belaagde ambulance te hulp schieten, wordt Romeo in elkaar geslagen door de woedende menigte. Eva en Wolfs ontdekken dat dit geval niet op zichzelf staat.

10. Gijzeling
Romeo helpt Fleur (Maud Dolsma), de dochter van Wolfs, met het verhuizen van toneelspullen naar een oude fabriekshal. Toevallig stuiten zij op een drugsdeal en worden gegijzeld. Wolfs mag zich niet met de zaak bemoeien, maar dat is tegen dovemansoren gezegd.

11. Auto-maat
Als een jongen bij een illegale straatrace met zijn auto te water raakt en verdrinkt, komt politieagente Marion erachter dat haar zoon betrokken is. Eva en Wolfs worden op de zaak gezet voor onderzoek.

12. Britt / 13. Grensgeval
Een dubbelaflevering waarin het team van Maastricht geconfronteerd wordt met gewelddadige kunstroven. De Belgische rechercheur Britt Michiels (Andrea Croonenbergs) van de politie uit Gent helpt Eva en Wolfs bij het onderzoek, omdat de groep ook in België actief is. Groot is de schok voor Eva als blijkt dat haar broer Maurice (Dimme Treurniet) contact met de bende heeft. In de grotten van de Sint Pietersberg komt het tot een dramatische ontknoping.

Flikken Maastricht is gebaseerd op de Belgische politieserie Flikken Deze populaire Belgische serie, die al in 1999 startte, is bedacht door producent Erwin Provoost en schrijver / producent Pierre de Clerq. Het idee voor de Nederlandse variant is afkomstig van Reinout Oerlemans, die deze Nederlandse versie samen met Rolf Koot geproduceerd heeft.
De Nederlandse serie komt wat moeizaam op gang. De eerste afleveringen lijkt de nadruk meer te liggen op fraaie beelden van Maastricht en omgeving en de hoofdkarakters in de serie, waarbij de politiedossier wat ondergeschikt lijken. Gaandeweg het seizoen worden de te onderzoeken politiedossiers steeds beter en slaat de balans ook meer naar het politieonderzoek. De dubbele finale aflevering is daar een duidelijk voorbeeld van. Toch heeft de serie ook een duidelijk soapkarakter, waarbij het persoonlijke wel en wee van de rechercheurs centraal staan. Ieder van hen heeft zo zijn eigen privéproblemen, die in de afleveringen ook een plekje krijgen. En natuurlijk groeien de twee tegenpolen Wolfs en Eva gaandeweg de afleveringen naar elkaar toe.
Met Victor Reinier als de Amsterdamse rechercheur in de hoofdrol is er natuurlijk de neiging om de serie te gaan vergelijken met Baantjer. Niet doen, er is geen enkele overeenkomst. Reinier speelt een geheel ander karakter, nu juist een meer ervaren politierechercheur. En waar Baantjer een vast stramien van het oplossen van een moordzaak had, is iedere aflevering van Flikken Maastricht anders met telkens een ander op te lossen type misdaad. De jonge, wat minder ervaren maar zeer gedreven rechercheur wordt gespeeld door Angela Schijf. Zij speelt deze rol met verve, alleen neigt het spel soms naar het gevoel van een ‘verwend kind dat haar zin niet krijgt’. Evenals haar partner heeft ook zij de nodige privéproblemen te verwerken. De anderen hoofdrollen worden gespeeld door Oda Spelbos, Will van Kralingen en Sergio Romero IJssel. De laatste speelt de onervaren, enthousiaste politieagent Romeo, die precies volgens het boekje werkt en daarbij zonder aanzien des persoon zelfs de burgermeester van Maastricht op de bon slingert. De actie is niet vergeten in de serie, met onder andere een spectaculaire bootachtervolging door de wateren van Maastricht als een van de hoogtepunten.
De serie eindigt de laatste aflevering met een open einde en met de smaak naar meer. Omdat de serie vanaf het begin met gemiddeld 1,2 miljoen kijkers zeer succesvol was, zijn de opnames van een tweede serie al in volle gang. De tweede serie zal vanaf september 2008 op de buis te zien zijn. Voor nu kun je met deze DVD uitgave nogmaals genieten van het volledige eerste seizoen.

Genre: Actie, Drama, TV
Speelduur: 380 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Bright Vision Entertainment
EAN: 8717524270636

Flikken Maastricht is in breedbeeld uitgezonden en staat met een 1.78:1 beeldformaat anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is goed met een kleurrijk en contrastrijk beeld. De kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigd uit. De scherpte van het beeld is ruim voldoende. De detaillering van het beeld wisselt een beetje en varieert van ruim voldoende tot goed. Edge enhancement is in niet zichtbaar. In lichte mate is wat ruis in het beeld te zien.
De dertien afleveringen zijn verspreid over vier DVD’s. De afleveringen zijn elk onverdeeld in 4 of 5 chapterstops. Per DVD is de optie om de afleveringen apart te selecteren. Een ondertiteling is niet aanwezig.

De serie is op televisie met stereogeluid uitgezonden en zo staat het geluid ook op de DVD. De soundtrack is een Dolby Digital 2.0 stereo soundtrack (bitrate 224 kb/s). Het geluid heeft een goed klinkend ruimtelijk geluidsbeeld, waarbij het zeker een optie is om de Dolby ProLogic IIx decodering in te schakelen. Je krijgt dan een ruimtelijk klinkende surround soundtrack. Detaillering van de soundtrack is goed, waarbij de soundtrack ook meer dan voldoende laag heeft. Dialogen zijn altijd goed te volgen. Bij gebruik van de de DPL-IIx decodering komen de dialogen netjes uit de centerspeaker.

Elke DVD heeft één statisch menuscherm met achtergrond geluid voor het selecteren van de afleveringen. Deze set heeft geen extra’s.

De vier DVD’s zijn verpakt in een uitvouwbare digipack verpakking voorzien van een slipcase.

In het eerste seizoen van Flikken Maastricht moet de Maastrichtse ambitieuze en gedreven rechercheur Eva van Dongen samen gaan werken met de ervaren Amsterdamse rechercheur Floris Wolf. Natuurlijk geeft dit in het begin spanningen, maar langzaam groeit het tweetal naar elkaar toe en lossen zij verschillende misdaden in en rond het prachtige Maastricht op. Zij worden daarbij ondersteund door politieagenten Romeo en Marion en geleid door politiechef Ellis Flamand. De hoofdrollen in deze serie worden gespeeld door Victor Reinier, Angela Schijf, Oda Spelbos, Sergio Romero IJssel en Will van Kralingen. De serie is gebaseerd op de populaire Belgische politieserie Flikken. De dertien afleveringen van dit eerste seizoen zijn door CVP uitgebracht op vier DVD’s in een digipack verpakking. De kwaliteit van het breedbeeld is goed, evenals de kwaliteit van het stereogeluid. De set heeft geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Bright Vision Entertainment.