TMNT

15-10-2007

5.4

TMNT (DVD)

Het is inmiddels alweer enkele jaren geleden dat de broers Leonardo, Donatello, Raphael en Michaelangelo (ook wel bekend als de Teenage Mutant Ninja Turtles) hun aartsvijand Shredder hebben verslagen. Sindsdien zijn de broers uit elkaar gegroeid en niet meer actief als misdaadbestrijders. Leonardo verblijft al enige tijd ergens in Zuid-Amerika. Hij is hier naartoe gestuurd door hun sensei Splinter met het doel een betere leider te worden. In New York vinden vreemde gebeurtenissen plaats. Zo zijn er een aantal monsters die de straten onveilig maken. Industrieel Max Winters (Patrick Stewart) lijkt hierachter te zitten. De Turtles lijken de enigen te zijn die de wereld kunnen redden. Maar dan moeten ze wel weer verenigd worden en de neuzen dezelfde kant op hebben staan.

Turtle power en Cowabunga! Wie die kreten hoort, weet gelijk waar het over gaat. Eind jaren ’80 en begin jaren ’90 domineerden de Teenage Mutant Ninja Turtles de televisie en de comics. Ooit waren ze begonnen als satire op de bestaande superhelden, maar al snel steeg hun populariteit. Maar liefst twee tekenfilmseries en drie live action bioscoopfilms verschenen er rond de vier schildpadden. En dat was nog lang niet alles. Uiteraard waren er ook de action figures, maar ook T-shirts, broodtrommels, schrijfgerei en veel meer met hun afbeeldingen verkrijgbaar. Maar zoals met elke rage, was er ook een einde voor de Turtles. De vier schildpadden, wiens namen waren gebaseerd op kunstenaars, leken met pensioen. In 2007 verscheen echter de hier besproken film, een gevolg van de hype om figuren van vroeger nieuw leven in te blazen. Een nieuwe live action film werd het echter niet, maar een heuse computer geanimeerde versie van onze groene vrienden was het resultaat.
Het vertoonde ziet er schitterend uit en laat de schildpadden realistisch bewegen. Toch heerst er het gevoel dat je naar een veredelde trailer van een computergame zit te kijken. De animatie kent dus zowel zijn sterke als zwakke kanten. De achtergronden zien er prachtig uit en ook de scènes die zich afspelen tijdens hevige regenval verdienen een pluim. De gevechtsscènes echter doen je willen grijpen naar een joypad. Ondanks het nogal volwassen en duistere uiterlijk van de film, is het verhaal an sich nogal kinderachtig. Met name de menselijke karakters lijken zo uit een Disney-film te zijn gelopen. Waarschijnlijk hebben de makers zowel de oudere fans als de nieuwe generatie jongeren aan willen spreken met deze prent. Hierdoor is de vertelling vlees noch vis.
Qua stemmen heeft de castingdirector goed zijn best gedaan. Alleen Mako als Splinter slaat af en toe de plank mis. Voor de rest klinken de gerenommeerde acteurs in de bijrollen en de onbekende acteurs als de schildpadden prima en goed passend bij hun karakter. Wat de film zijn beoordeling doet verdienen, is het totaalplaatje. De minpunten wegen niet op tegen de pluspunten en het blijven de Turtles, die gelukkig hun humor en liefde voor pizza hebben behouden. Het einde van het verhaal laat ruimte voor een vervolg en dat is zeker welkom.

Genre: Actie, Animatie, Avontuur
Speelduur: 83 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Portugees, Spaans
EAN: 7321916139350

• Alternate Opening to the Movie
  • Alternate Ending Temp/Scratch Test
  • Mikey's Birthday Party Full Sequence
  • Raphael's Rough House Fight Test
  • Monsters Come Alive
  • Donny's Digital Data Files
  • Roof Top Workout
  • Still Wanna Fight?
  • Additional Scene: Splinter Gets Cake
  • TMNT: Voice Talent First Look

De film is in zijn originele bioscoopformaat van 2.40:1 anamorf op deze DVD verschenen. De bron van deze animatiefilm is geheel digitaal en dat is te zien ook. Geen beschadigingen en ook geen foutjes zijn te zien. Het beeld is superscherp met een uitstekend contrast en dito schaduwdetail en zwartniveau. De achtergronden zijn bijna fotorealistisch en de figuren lijken zo uit een computerspel weggelopen. Ze mogen dan misschien een beetje kinderachtig ogen, toch geeft hun uiterlijk gelijk hun karakter weer. Alleen tijdens de snelle actiescènes gaat het soms zo snel dat het wat minder goed te volgen valt. Dit is dan ook gelijk het enige minpunt. De optioneel Nederlandstalige ondertiteling is op een juiste hoogte in het beeld geplaatst en altijd goed leesbaar. De film is verdeeld in een ruime 21 hoofdstukken.

Qua geluid heeft de prent een aantal Dolby Digital 5.1 audiotracks meegekregen, allen met een bitrate van 384 kbit/s. Voor deze recensie richten wij ons alleen op de origineel Engelstalige en de Nederlands nagesynchroniseerde tracks. Het grote verschil in deze twee tracks zit hem in de uiteraard in de stemmen. Daar waar de Engelse stemmen goed gekozen zijn en de juiste toon weten te raken, komen de Nederlandse soms wat knullig en misplaatst over. Hier had men beter op de sfeer van de film kunnen letten. Voor de overige geluiden geldt dat ze prima overkomen. De dialogen komen netjes en mooi uit de centerspeaker. De voorkanalen worden gebruikt voor de overige geluiden en de muziek, hierbij prima ondersteund door de achterkanalen. Tezamen zorgt dit voor een mooi, breed en ruimtelijk geluid. Ook het LFE-kanaal laat van zich horen met een goed gedoseerd laag. Een uitstekende geluidstrack die daadwerkelijk wat toevoegt aan de film.

Het menu wordt anamorf weergegeven in de verhouding 1.78:1 met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Een overzicht van de te vinden extra’s die allemaal Nederlands ondertiteld zijn en grotendeels voorzien zijn van commentaar van de regisseur.

Een vlot ingesproken commentaar van schrijver en regisseur Kevin Munroe. Deze man is een echte fan van de Teenage Mutant Ninja Turtles en dat schuift hij niet onder stoelen of banken. Hij geeft veel informatie over de wezens, maar ook over de gebruikte technieken en het hoe en waarom. Zo af en toe kan hij een beetje droog overkomen, maar toch weet hij bijna van begin tot eind te boeien met zijn verhalen en anekdotes.

Alternate Opening to the Movie (3 min.)
Een alternatief begin van de film, bestaande uit ruwe animatie aangevuld met storyboards en de uiteindelijke animatie. Ook een wezenlijk verschil is dat de voice over van de verteller vervangen is door die van Splinter.

Alternate Ending Temp/Scratch Test (1 min.)
Een einde van de film waarbij men dieper ingaat op de relatie tussen Casey en April. Ook dit bestaat uit ruwe animatie aangevuld met storyboards.

Mikey’s Birthday Party Full Sequence (3 min.)
Een verlengde introductie van Michaelangelo. Dit stukje is bijna volledig in ruwe animatie.

Raphael’s Rough House Fight Test (2 min.)
Een korte featurette die bestaat uit één van de vele tests die gedaan zijn om de vorm van de animatie te vinden, maar ook om financiers over te halen.

Monsters Come Alive (3 min.)
In deze featurette krijgen we het verschil te zien in storyboards en het uiteindelijke resultaat van de film.

Donny’s Digital Data Files (2 min.)
Producent Paul Wang en Kevin Munroe nemen ons mee achter de schermen van de animaties. Waarom er gekozen is voor deze animatie wordt hier uit de doeken gedaan.

Roof Top Workout (6 min.)
Aan de hand van een storyboard wordt een scène geanalyseerd die de uiteindelijke film niet heeft gehaald. We krijgen ook de ruwe animatie te zien en Munroe legt goed uit waarom dit de film niet heeft gehaald.

Still Wanna Fight? (3 min.)
Eén van de vele scènes tussen Casey en April die de film niet heeft gehaald. De scène is al compleet af en in die hoedanigheid uit de film gehaald.

Additional Scene: Splinter Gets Cake (2 min.)
Wederom een scène die de film niet heft gehaald onder het bekende commentaar van Munroe. Het geheel is opgebouwd uit stukjes storyboard en gewone en ruwe animatie.

TMNT: Voice Talent First Look (5 min.)
In deze feature leren we de acteurs achter de stemmen kennen. Het geheel doet promotioneel aan. Cast en crew worden kort geïnterviewd en dit wordt afgewisseld met beelden uit de film.

Verder begint de DVD met een trailer van Harry Potter and the Order of the Phoenix.

TNMT is niets meer dan een hippe afkorting om de Teenage Mutant Ninja Turtles mee aan te kondigen. Iedereens favoriete schildpadden zijn terug in deze aardige, computer geanimeerde film. Het eindproduct is zeker sfeervol te noemen, maar weet niet goed voor welke doelgroep het nou precies bedoeld is. De DVD is in ieder geval uitstekend te noemen met perfect beeld en uitstekend geluid. Zelfs een behoorlijk aantal leuke extra’s ontbreken niet. Een film die naar meer smaakt en hopelijk een vervolg krijgt met dezelfde sfeer, maar een beter verhaal.