Io Non Ho Paura

02-10-2007

5.5

Io Non Ho Paura (DVD)

De tienjarige Michele woont samen met zijn ouders en jongere zusje in een klein gehucht op het Italiaanse platteland. Hij vermaakt zich in de zomervakantie met zijn vrienden en zusje. Ze doen veel wedstrijdjes. Eén daarvan is wie het eerst bij een oude bouwval kan zijn. Michele komt het laatst aan en moet een lastige opdracht uitvoeren. Als ze weer naar huis gaan vergeet zijn zusje haar bril. Michele gaat terug naar de bouwval om de bril te zoeken. Hij ziet ‘m liggen op een metalen rooster, wat het luik van een diep gat in de grond blijkt te zijn. Michele is nieuwsgierig en kijkt onder het luik. Hij ziet dan op de bodem van het hol een voet onder een deken liggen. Michele laat van schrik het luik vallen en rent naar huis. Maar zijn nieuwsgierigheid is gewekt. De volgende dag gaat hij terug naar de bouwval. Als hij weer onder het luik kijkt blijkt de voet verdwenen. Dan verschijnt er in het licht een jonge, verwaarloosde jongen.

Schrijver Niccolò Ammaniti schreef in 2001 zijn boek Io Non Ho Paura (Ik Ben Niet Bang). Hij baseerde het op een bezoek aan de uitgestrekte graanvelden in het zuiden van Italië. Regisseur Gabriele Salvatore wilde het verfilmen, waarna Ammaniti zelf het scenario voor de film schreef. Zo blijft de film dicht bij het boek. Salvatore is een gerenommeerd Italiaans regisseur, die al een Oscar op z’n schoorsteenmantel heeft staan voor Mediterraneo uit 1992. Met Io Non Ho Paura levert hij wederom een boeiende film af. Het verhaal speelt zich af in 1978 in een klein gehucht in het zuiden van Italië, waar de uitgestrekte graanvelden tot de horizon reiken. Dat creëert een sfeervolle en broeierige sfeer. De jonge Giuseppe Cristiano voelt zich als Michele prima thuis in deze omgeving. Hij speelt heel naturel, iets waar Salvatore veel aandacht aan heeft geschonken tijdens de casting. Uit 540 jongeren die zijn gecast heeft hij uiteindelijk Cristiano voor deze rol gekozen. Salvatore wilde dat de jongeren al eigenschappen hebben van het karakter dat ze moeten spelen. Dat zorgde voor een lange zoektocht, maar het betaalt zich wel terug. Elke jongere in de film is overtuigend in zijn of haar rol.
De hoofdrollen in de film worden dus gespeeld door kinderen, maar het is zeker geen kinderfilm. Integendeel. Maar het thema is waar elk kind wel eens een keer mee te maken krijgt. Je hebt een geheim, maar je weet niet of je het met iemand moet delen. En als je het met iemand in vertrouwen deelt, word je vertrouwen dan geschaad of niet? De stap om voor jezelf te kiezen is niet altijd makkelijk, zeker niet als dat tegen de wil van je ouders ingaat. Het is een kwestie van keuzes maken, maar wat is nu de juiste keuze? Het is een eerste stap naar volwassenheid. Het klinkt allemaal zwaar en pretentieus, maar Salvatore brengt het heel overtuigend en geloofwaardig. Het verhaal steekt verder erg goed in elkaar. Er is geen moment van zwakte te vinden en de karakters worden uitstekend uitgewerkt. Het tempo ligt vrij laag, maar het wordt nergens langdradig. Overbodige scènes zijn er niet, alles heeft z’n functie. Er is de hele film door een onderliggende spanning aanwezig, die de kijker geboeid aan de beeldbuis gekluisterd houdt.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 2003
Speelduur: 104 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504968440

• Documentaire
  • Also Available

Op de DVD staat een anamorf beeldformaat van 1.78:1. Dat wijkt nogal af van het originele formaat van 2.35:1. Het betreft hier een open matte versie. Aan de boven en onderkant is meer beeld zichtbaar dan dat oorspronkelijk is bedoeld (zie screenshot 4). Het is ontzettend jammer dat er met het beeldformaat is geknoeid, want de rest van de beeldkwaliteit is erg goed. De transfer oogt zeer helder met mooie verzadigde kleuren en een prima scherpte. Het contrast is uitstekend en de detaillering is prima, ook in de donkere scènes. Een klein minpuntje is de over de gehele film aanwezige lichte filmgrain. Al met al een uitstekende transfer, met uitzondering van het beeldformaat.
De film is onderverdeeld in 15 hoofdstukken. De optionele ondertiteling is goed leesbaar en staat op een prima hoogte in beeld.

Op de DVD staat de originele Italiaanse geluidstrack in Dolby Digital 5.1 (384 kb/s). Deze geluidstrack klinkt uitstekend. Het is een gedetailleerd en helder klinkend geheel, waaraan duidelijk veel aandacht is geschonken. De atmosferen staan breed en vrij hard in de frontkanalen. In de achterkanalen is alleen maar de sfeervolle filmmuziek te horen. Dialogen komen in z’n geheel uit het middenkanaal en zijn uitstekend verstaanbaar en klinken vol en warm. Ook de geluidseffecten zijn duidelijk herkenbaar en zo ontstaat een mooi geheel. Het LFE kanaal wordt niet of nauwelijks aangesproken, maar daar is het ook niet echt de film voor.

Het menu van de DVD zijn statische schermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat, zonder achtergrondgeluid. Naast de extra’s staan er ook nog drie trailers van andere Paradiso uitgaven op.

Documentaire – Il Film, La Storia, La Musica (34 min)
Een documentaire over het ontstaan en maken van de film. Schrijver Niccolò Ammaniti verteld hoe het verhaal van zijn boek is ontstaan, waarna hij zelf het scenario heeft geschreven. Regisseur Salvatores vertelt op welke manier hij aan de kinderen voor de hoofdrollen is gekomen. Daarnaast komen nog enkele van de belangrijkste acteurs aan het woord. Componist Ezio Bosso verteld tenslotte hoe zijn muziek tot stand is gekomen. Als intermezzo’s zijn fragmenten van een theaterstuk te zien, waarbij het verhaal werd voorgelezen op toneel, met beelden van deze film in de achtergrond geprojecteerd. De documentaire is in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat, waarbij de gebruikte fragmenten van de film in 2.35:1 niet anamorf beeldformaat zijn. Het geluid is DD 2.0. Er is Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Trailer (1½ min) De trailer van de film. Het is een hele snelle montage, terwijl de film zelf een stuk rustiger en ingetogener is. Het beeldformaat is 1.85:1 anamorf. Ook hier is Nederlandse ondertiteling voorhanden.

De tienjarige Michele ontdekt bij een bouwval een afgedekt hol in de grond. Als hij het luik optilt ziet hij een verwaarloosde jongen in het hol zitten. Hij verteld niemand hierover en heeft zo z’n eigen geheim.
Io Non Ho Paura is een sterke film van regisseur Gabriele Salvatores. Kinderen spelen de hoofdrol, maar het is zeker geen kinderfilm. Het is een film met een sterk uitgewerkt verhaal en een spannende onderlaag. Helaas staat het beeld op deze Nederlandse uitgave niet in het originele formaat op de DVD. Jammer, want de beeldkwaliteit op zich is uitstekend. Net als het geluid overigens, dat erg mooi en gedetailleerd is. Een boeiende documentaire over het maakproces is een volwaardige toevoeging aan de DVD. Wie wel over het originele beeldformaat wil beschikken zal buiten de landsgrenzen moeten kijken.