ER Seizoen 8

24-09-2007

5

ER Seizoen 8 (DVD)

Al veertien televisieseizoenen en bijna 250 afleveringen blijft de Amerikaanse televisieserie ER (Emergency Room) de kijker boeien. Als kijker wordt je meegezogen in alle belevenissen op de fictieve eerste hulp afdeling van het County General Hospital in Chicago. Deze succesvolle televisieserie startte in 1994 en is gebaseerd op een idee van auteur Michael Crichton. Dankzij een uitstekende combinatie van dramatiek, spanning, opwinding, vreugde en verdriet leef je elke aflevering weer mee met de talloze patiënten die met acute en kritische medische problemen op de ER terechtkomen. Maar ook wordt je geboeid de persoonlijke beslommeringen van de leden van de medische staf, die als een rode draad door alle afleveringen heen loopt.

Het achtste seizoen, dat in Amerika zijn eerste uitzending had in het Amerikaanse televisieseizoen van 2001-2002, is één van de sterkste seizoenen van de serie. Maar ook één van de meest dramatische seizoenen. Een seizoen dat een grote verandering van de serie betekende.
Natuurlijk zie je de oude bekenden weer terug op de eerste hulpafdeling. Vanaf het begin van de serie zijn weer present Dr. Mark Greene (Anthony Edwards), Dr. John Carter (Noah Wyle) en de nog immer ambitieuze Dr. Peter Benton (Eriq La Salle). Later in de serie gekomen, maar ook weer terug zijn de mank lopende Dr. Kerry Weaver (Laura Innes), de Engelse Dr. Elizabeth Corday (Alex Kingston) en de heerlijk cynische Dr. Robert Romano (Paul McCrane), Dr. Luka Kovac (Goran Visnij) en zuster Abby Lockhart (Maura Tierny). Terug van weggeweest is Dr. Susan Lewis (Sherry Stringfield). Verder spelen nog mee Dr. Jing-Mei Chen (Ming-Na) en Dr. Dave Malucci (Erik Palladino). Nieuwe gezichten zijn er ook dit seizoen. Michael Gallant (Sharif Atikins), een militair reservist die als aspirant dokter onder de hoede van John Carter ervaring opdoet. En Dr. Gregory Pratt (Mekhi Phifer), wiens eigenwijsheid en eigengereidheid Carter de nodige problemen geeft.

Uiteraard gaan de verhaallijnen rond de persoonlijke beslommeringen verder. Dr. Mark Greene en Dr. Elizabeth Corday hebben een dochtertje Ella. De slapeloze nachten zorgt voor de nodige stress tussen beide. Die stress wordt erger als Mark’s dochter Rachel (Hallee Hirsh) een tijdje bij hen komt wonen. Een moment van onachtzaamheid van Rachel heeft voor Ella desastreuze gevolgen. Voor Dr. John Carter breekt een moeilijke tijd aan als zijn grootvader overlijdt en zijn ouders gaan scheiden. Bij Dr. Susan Lewis vindt hij steun. Maar zijn hart blijft bij Abby Lockhart. Tussen Dr. Kovac en Abby wordt het moeilijk, als Kovac een serveerster meer dan nodig helpt met haar problemen. Een gewelddadige buurman bezorgt Abby de nodige problemen. Voor Dr. Peter Benton breekt een moeilijke tijd aan als Carla Reece (Lisa Nicole Carson) verongelukt en zich moet richten op de zorg voor zijn dove zoontje Reese (Matthew Watkins). Dr. Romano zet Peter onder druk, waarna Peter een moeilijke beslissing neemt. Dr. Kerry Weaver heeft het moeilijk met haar gevoelens voor een brandweervrouw. Dr. Malucci en Dr. Chen komen in de problemen als zijn een medische blunder begaan. Dit is een greep uit de vele persoonlijke verhaallijnen die in dit achtste seizoen spelen. Het seizoen eindigt zeer dramatisch en laat bij de mensen van de ER, maar ook bij de vele fans die de serie in voorgaande jaren heeft gekregen, een grote leegte achter. In de laatste aflevering wordt de ER afgesloten als twee kinderen een zeer besmettelijke ziekte blijken te hebben. Hoe dat afloopt is de cliffhanger naar het negende seizoen.

Natuurlijk komen op de ER ook vele interessante spoedeisende gevallen binnen; zoals slachtoffers met schotwonden of van auto-ongelukken, AIDS patiënten of gevallen van huiselijke mishandeling. Daarbij wordt menig sociaal moeilijk thema niet gemeden. De afwisseling in de medische gevallen, het tempo waarin ze zich aandienen en de druk op snel medisch ingrijpen zorgt voor de stoot adrenaline in de serie. Ook dit achtste seizoen kent een goede mix van persoonlijke besognes en interessante medische gevallen. Beide zorgen dit seizoen voor drama en emotie, voor vreugde en verdriet.
In de voorbijgaande jaren heeft ER een groot aantal onderscheidingen ontvangen, zo ook dit achtste seizoen. Alhoewel het idee voor de serie afkomstig is van Michael Crichton, zijn het verschillende schrijvers die (delen van) de afleveringen schrijven en verschillende regisseurs die de aflevering regisseren. De ondertussen zo bekende openingstune van ER en de belangrijkste muziek is geschreven door James Newton Howard, die daar elk jaar de ASCAP Award voor uitgereikt krijgt.

Warner brengt de 22 afleveringen van dit achtste seizoen uit in een 3-DVD boxset. De drie dubbelzijdige DVD’s zijn verpakt in twee slimline keepcase. Op de achterzijde van de covers van elke aflevering is een korte synopsis opgenomen.

Genre: Drama, TV
Jaar: 2002
Speelduur: 938 min
Verpakking: Slimcase(s) in Slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321906113988

• Bloopers
  • Weggelaten scènes

Sinds dit zevende seizoen werd de serie in het 16:9 (1.78:1) formaat uitgezonden. De 22 afleveringen van het achtste seizoen staan ook in dit formaat 1.78:1 anamorf op de DVD. De serie is op 35 mm film opgenomen. Evenals bij voorgaande seizoenen ziet het beeld op de DVD er zeer goed uit. Het heeft een betere kwaliteit dan je op televisie ziet en is in de loop der seizoenen ook in kwaliteit omhoog gegaan. Het beeld is voldoende scherp met goed detailniveau. Er is geen edge enhancement toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Het beeld heeft goed verzadigde en natuurlijke kleuren en een goed contrast. Filmgrain is in lichte mate aanwezig. Het beeld is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. De 22 afleveringen staan verspreid over drie DVD’s, elk van het type DVD-18 (dubbelzijdig en dubbellaags). De optionele Nederlandse ondertiteling is wit en heeft een goed leesbaar lettertype. De ondertiteling staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

De serie is gewoon in stereo uitgezonden. De soundtrack op DVD is een Dolby Digital 2.0 stereo soundtrack (bitrate 192 kb/s). Een goed klinkende soundtrack met prima stereospreiding. Dat laatste valt vooral op bij de begintune van de serie, die mooi ruimtelijk klinkt. Detail van de soundtrack is goed. In de soundtrack is een opvallend goed laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en zijn midden in het geluidsbeeld geplaatst. Bij gebruik van de DPL-II(x) decoder neemt de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld wel iets toe, maar dit gaat ten koste van de detaillering. ER klinkt het best bij beluistering in stereo.

De breedbeeldmenu’s zijn statische schermen met DD2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. Deze set heeft een ruime selectie weggelaten als extra. Deze weggelaten scènes komen uit verschillende afleveringen en zijn op elk van de drie DVD’s terug te vinden onder de menukeuze Outpatient Outtakes. De totale speeltijd van deze scènes is 51 minuten, beeldformaat is 1.78:1 niet anamorf. Op de tweede DVD (kant A) staan ook nog enkele CUTUps aka Gag Reel, ofwel de bloopers (13 min).

De DVD’s zijn verpakt in twee slimline keepcases, die tezamen in een stevig kartonnen slipcase zitten.

De Amerikaanse televisieserie ER (Emergency Room) is al veertien seizoenen lang bijzonder succesvol. De serie is naar een idee van Michael Crichton, waarbij de afleveringen door verschillende schrijvers worden geschreven en verschillende regisseurs geregisseerd. Bijzonder aan de serie is het relatief hoge tempo waarbij de scènes elkaar op natuurlijke wijze in een rap tempo afwisselen. Het achtste seizoen is een bijzonder sterk maar ook zeer dramatisch seizoen. De verhaallijnen met de persoonlijke beslommeringen van de medische staf vormen een rode draad door alle afleveringen. Uiteraard houden spoedeisende medisch gevallen hen elke aflevering weer bezig.
Warner heeft ook de 22 afleveringen van dit seizoen uitgebracht in een 3-DVD boxset. De kwaliteit van beeld en geluid is net als bij voorgaande seizoenen weer zeer goed. Het beeldformaat is 16x9 breedbeeld, het geluid is goed klinkende stereo. Als extra is op alle discs een selectie weggelaten scènes toegevoegd. Voor de fans van de serie en alle andere geïnteresseerden blijft dit een absolute aanrader.