Evil

24-09-2007

8.5

Evil (DVD)

Erik Ponti (een geweldige Andreas Wilson) wordt mishandeld door zijn stiefvader. Zijn moeder bedekt dit met de mantel der liefde. Om zijn frustratie te uiten, is Erik op school onhandelbaar. Om het minste of geringste slaat hij medeschoolgenoten in elkaar en vaak tot zwaar bloedens toe. Zo gewelddadig als hij is, zo intelligent is Erik ook en dat is het trieste aan het verhaal. Daarom stuurt zijn moeder hem naar een internaat. Hier bepalen de laatstejaars, onder leiding van Silverhielm (Gustaf Skarsgård) en Dahlén (Jesper Salén), of het gedrag van de andere leerlingen door de beugel kan. Dit doen ze met harde hand en vaak hele vervelende straffen. Erik heeft het moeilijk zich te beheersen, maar slikt alles om niet van school afgestuurd te worden. Als ze echter Erik proberen te pakken via zijn vriendin Marja (Linda Zilliacus) en zijn beste vriend Pierre (Henrik Lundström) is de maat voor Erik vol en neemt hij wraak.

De film Evil (in Zweden uitgebracht onder zijn originele naam Ondskan) gooide in 2003 hoge ogen bij zowel de critici als de bezoekers. Niet alleen was de film genomineerd voor een Oscar voor beste buitenlandse film (welke overigens terecht ging naar Les Invasions Barbares), maar ook vele anderen prijzen en nominaties vielen de prent ten deel. Hieronder zaten drie gewonnen prijzen en vier nominaties in eigen land.
Alle lof voor de film is terecht. De productie is een solide acteursdrama met vele glansrollen voor de jonge castleden. Andreas Wilson loopt hier voorop als de getormenteerde tiener Erik Ponti. De blik in de ogen van Wilson spreekt vaak boekdelen en draagt eraan bij dat je niet alleen meeleeft met zijn karakter, maar ook echt meevoelt. Voor regisseur Mikael Håfström betekende dit zijn internationale doorbraak. In Hollywood heeft hij inmiddels ook zijn kunsten mogen vertonen wat resulteerde in de films Derailed en 1408. Deze prenten zijn niet direct toppers te noemen, maar tonen wel de vaardigheid van Håfström. De vraag dringt zich dan ook op of hij een soortgelijke film op z’n Hollywoods zou kunnen maken.
De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Jan Guillou. Deze man is zo’n beetje de bekendste schrijver en journalist van Zweden. Vele van zijn boeken en verhalen zijn reeds verfilmd in het Scandinavische land. Het boek Ondskan wat hij in 1981 schreef en waar deze film op is gebaseerd, wordt gezien als zijn biografie. Dit maakt het verhaal des te tragischer, in het achterhoofd nemende dat al het getoonde echt gebeurd is. Håfström en Guillou hadden samen een productiemaatschappij, genaamd Moviola, met de bedoeling meer van Guillou’s boeken te verfilmen. Deze samenwerking werd verbroken toen Håfström weigerde hem en Andreas Wilson hun tickets te geven voor de Academy Awards. Echt een fijne vent kun je Håfström dus niet noemen, maar dat de man goede films kan maken, heeft hij bewezen met Evil. Een film die meerdere kijkbeurten waard is.

Jaar: 2003
Speelduur: 109 min
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504072024

• Ook verkrijgbaar

Het oorspronkelijke bioscoopformaat met een beeldverhouding van 1.85:1 wordt anamorf weergegeven. De beeldkwaliteit van deze film is goed te noemen. Incidenteel zijn er krasjes waar te nemen, maar niet storend. Filmgrain is minimaal aanwezig alsmede edge enhancement. Het beeld is zeker scherp, maar niet gigantisch supergedetailleerd te noemen. De verzadiging en helderheid van het beeld zijn van een voldoende kwaliteit. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat goed geplaatst onderin het beeld. De film tenslotte is verdeel in 13 chapterstops.

De origineel Zweedstalige staat in Dolby Digital 5.1 (384 kbit/s) op de DVD. De nadruk bij dit acteursdrama ligt op de voorste kanalen. Het eerste wat opvalt bij deze soundtrack is dat de muzikale score zacht in de mix staat. Hierdoor ontgaat soms de kracht van de muziek van de Engelse componist Francis Shaw. De dialogen zijn, voor zover de kennis van de Zweedse taal reikt, goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker. De voorkanalen geven hierbij mooi de filmgeluiden weer. De achterkanalen worden subtiel gebruikt om het gevoel van ruimtelijkheid te bereiken. Het LFE kanaal wordt nauwelijks gebruikt.

Het hoofdmenu bestaat uit een statisch menuscherm dat in de verhouding 1.78:1 anamorf wordt weergegeven met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). De volgende extra’s zijn toegankelijk via dit menu:

Trailer (2 min.)
Zoals gebruikelijk bij uitgaves van Paradiso, is ook hier de bioscooptrailer te vinden. Hij wordt weergegeven in de verhouding 1.85:1 anamorf en het geluid bestaat uit een Dolby Digital 2.0 track met een bitrate van 224 kbit/s.

Ook Verkrijgbaar
Drie trailers van andere films die uitgegeven zijn door Paradiso en inmiddels verkrijgbaar. Het gaat hier om The Butterfly Effect 2, The Idol en Sheitan.

Evil behoort tot de crème de la crème wat de Zweedse cinema te bieden heeft. Dit veelvuldig bekroonde drama uit 2003 moet het vooral hebben van zijn sterke cast en zijn goede verhaal. Wanneer alle puzzelstukjes ineen vallen, is het resultaat een mooie film die het bekijken meer dan waard is. Het beeld en geluid van de film op deze DVD kent zijn minpuntjes, maar is zeker van een goede kwaliteit. Zonde dat de prent geen interessante extra’s heeft meegekregen, wat wel een gemis is. Deze productie levert in ieder geval een fijn avondje kijkplezier op en zal zeker menigeen weten te bekoren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.