Genesis – And Then There Were Three (SACD/DVD)

20-06-2007

8.5

Genesis – And Then There Were Three (SACD/DVD) (DVD)

De bijzondere titel … And Then There Were Three … van het tiende album van de Engelse popgroep Genesis spreekt boekdelen. Gitarist Steve Hackett was niet te spreken over de gang van zaken binnen de groep. Met het album Wind & Wuthering vond hij dat te weinig inbreng van hem gebruikt was. Uiteindelijk verliet Hackett eind 1977 de groep, direct nadat het live album Seconds Out was uitgebracht. En zo werd het nieuwe Genesis studioalbum dat in 1978 uitkwam met nog maar drie bandleden gemaakt. Een gegeven dat de groep in de titel van het album dus tot uitdrukking bracht. Het meest bekende nummer van dit album is wel de hitsingle Follow You Follow Me, dat de grope vooral in Amerika groot succes bracht. De complete tracklisting van dit album is:

1. Down And Out
2. Undertow
3. Ballad Of Big
4. Snowbound
5. Burning Rope
6. Deep In The Motherlode
7. Many Too Many
8. Scenes From A Night's Dream
9. Say It's Alright Joe
10. The Lady Lies
11. Follow You, Follow Me

Na het vertrek van gitarist Steve Hackett werden de instrumentale rollen binnen de groep opnieuw bekeken en scherper afgetekend. Zo bleef Phil Collins de leadvocals voor zijn rekening nemen, evenals het slagwerk. Tony Banks nam al het toetsenwerk voor zijn rekening en tevens de achtergrondzang. Mike Rutherford speelde alle gitaren, inclusief de basgitaar.
Op het podium was dit Multi-instrumentale van de bandleden natuurlijk niet te realiseren. Mike Rutherford speelde op het podium samen met sessiegitarist Daryl Stuermer de leadgitaar en de basgitaar. Chester Thompson bleef samen met Phil Collins de drums bespelen.
De muziek van … And Then There Were Three … werd iets minder gecompliceerd met kortere meer toegankelijke nummers. Het leverde de groep wederom een groot succes, maar de fans van het eerste uur waren minder gecharmeerd van de gekozen muzikale weg. Dit had ook geruchten als zou het einde van de groep nabij zijn tot gevolg. Wat met de verhuizing van Phil Collins naar Canada ook bijna leek te gebeuren. In 1980 verscheen echter het volgende Genesis album Duke.

EMI Music is begonnen met het heruitgeven van alle Genesis albums in een volledig geremasterde uitvoeringen. Als eerste zijn uitgebracht de vijf Genesis albums vanaf het moment dat Peter Gabriel de groep verliet en Phil Collins de leadvocals overnam. Van elk albums is het geluid opnieuw gemixt, waarbij ook een surround mix is gemaakt. De albums zijn uitgebracht als een 2-disc CD/SACD + DVD combinatie. Met keuze uit hoogwaardige audiotracks in zowel SACD als DTS 96/24 beleef je de muziek van Genesis als nooit te voren. Hieronder vertellen we je meer over de geluidskwaliteit van … And Then There Were Three … in deze bijzondere heruitgave.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 1978
Speelduur: 53 min
Verpakking: Jewel Case
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DSD 2.0 - Muziek
  • DSD 5.1 - Muziek
  • DTS 96/24 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Uitgever: EMI Music
EAN: 094638505020

• Muziekvideo's
  • Reissue Interviews 2007
  • Three Dates with Genesis
  • Tour Programme

Beeldkwaliteit is niet van toepassing bij Super Audio CD (SACD). Op de DVD wordt de muziek van het album ondersteund met fraaie 3D-achtige plaatjes die gebaseerd zijn op het originele artwork van het album. Bij elk nummer wordt de titel getoond, inclusief wie het nummer geschreven heeft (zie screenshot 1 en 2).

Je kunt de fraaie remastering van het … And Then There Were Three … album op vijf verschillende manieren beluisteren. Zowel bij het beluisteren van de verschillende audiotracks als op het technische vlak verschillen de nieuwe heruitgaven van de Genesis albums nauwelijks van elkaar. Daarom is de beschrijving van de geluidskwaliteit van de verschillende albums ook nagenoeg gelijk aan elkaar.
Het album staat in zijn geheel op een SACD en eveneens op een DVD. We bespreken elke schijf apart.

CD / SACD
De eerste schijf is een hybride SACD (Super Audio CD). Je kunt deze hybride SACD schijf als een gewone CD in je CD speler of je DVD speler of je SACD speler afspelen. Voor het afspelen van het SACD stereo en de SACD 5.1 surround geluid moet je beschikken over een SACD of combi DVD/SACD speler. Voor de 5.1 mix heb je uiteraard een surround installatie nodig. Meer informatie over de techniek van SACD en DSD kun je vinden in in onze Woordenlijst.

SACD Multi Ch
Laten we met deze bespreking maar met de mooiste track van het album beginnen, de SACD 5.1 surroundtrack. Deze 5.1 remix maakt gebruik van alle 6 geluidskanalen. De ruimtelijk weergave van de muziek vouwt zich als een muzikale deken om je heen. De stemmen en de specifieke instrumenten en muzikale lijnen blijven daarin zeer fraai onderscheiden. Dit is hoe 5.1 geluid moet klinken. De ruimtelijkheid, de detaillering en de controle over de muziek is fenomenaal goed. De subwoofer geeft met het LFE kanaal gepast laag aan de muziek. Een 5.1 track die je zonder meer als demonstratiemateriaal kunt gebruiken om je surround installatie te demonstreren of uit te proberen.

SACD Stereo
Met de SACD stereotrack kun je het album in geremasterd stereo beluisteren. Qua mix is deze gelijk aan de CD versie van het album. De meerwaarde ten opzichte van gewoon CD zit in diezelfde detaillering, helderheid en controle die je hoort bij de SACD 5.1 track. Dankzij het goede detail dat vooral in het hoog te beluisteren valt, klinkt deze stereotrack ook fraai ruimtelijk. Al is dit natuurlijk een ander soort ruimtelijkheid dan de 5.1 track. De stereotrack heeft ook een prima laag. Ook dit is een bijzonder fraaie geluidstrack.

CD Stereo
Op de CD laag staat het album in de ‘normale’ (16bit/44.1kHz) CD stereokwaliteit. De remastering doet recht aan het originele album en klinkt qua balans identiek aan de originele uitgaven van dit album. Maar ook hier dankzij de remastering een betere detaillering van de muziek. De CD laag bevat ook CD Text informatie. Als je speler daarvoor geschikt is, zie je in het display de titel van het album, de titel van de track en de naam van de artiest.

Op de DVD staat het volledige album in twee surroundtrack. Je hebt keuze uit een DTS 5.1 96/24 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s).

DTS 96/24
Om met de DTS track te beginnen. Ook dit is een pareltje van muzikaal genot. Deze track is als een DTS 96/24 track gecodeerd, ofwel een 96 kHz sample frequentie met 24 bit resolutie. Met een DTS 96/24 compatible decoder staat dit garant voor zeer hoge kwaliteit geluid. Als je decoder niet 96/24 compatible is, wordt de DTS track op normale (48 kHz/16 bit) resolutie afgespeeld.
De DTS 5.1 surroundtrack klinkt anders dan de SACD 5.1 surroundtrack. Bij de DTS track ligt de nadruk van de muziek iets meer op de voorste kanalen. Ook hier doen de surroundkanalen mee, maar de balans ligt iets meer op het frontkanalen. In direct vergelijk klinkt de DTS track in het hoog iets nadrukkelijker aanwezig. Ook het laag van het LFE kanaal is bij de DTS track iets nadrukkelijker aanwezig. De SACD track klinkt in direct vergelijk iets rustiger en meer homogeen. Maar als je geen SACD afspeelmogelijkheid hebt, dan is de DTS track een bijzonder fraai alternatief, die ook erg mooi en gedetailleerd is.

Dolby Digital
De Dolby Digital 5.1 track (bitrate 448 kb/s) track klinkt ook fraai, maar is iets minder gedetailleerd dan de DTS track. Qua balans is deze track gelijk aan de DTS track. De Dolby Digital klinkt met +4dB normalisatie wel beduidend luider dan de DTS track.

Welke audiotrack je ook kiest, in alle gevallen klinkt … And Then There Were Three … zoals nooit tevoren. De nieuwe surroundmix is bijzonder goed geslaagd en geeft een nieuwe dimensie aan de muziek van Genesis.

Dit onderdeel is alleen van toepassing voor de DVD schijf in de set. De DVD heeft bijzonder fraaie 3D geanimeerde menu’s, die gebaseerd zijn op het originele artwork van de cover. Op de DVD staan ook nog enkele uitstekende extra’s.

Videos
Met keuze uit twee nummers:
- Many Too Many (3½ min)
- Follow You Follow Me (4 min)
Beide promotievideo’s kun je beluisteren in DD5.1 en DTS 5.1 geluid.

Reissues Interview 2007 (13 min)
Nieuw opgenomen interviews met de Genesis bandleden, die meer vertellen over dit specifieke album en hoe zij terugkijken op de tijd van opname, promotie en tournee.

Three Dates With Genesis (49 min)
Een BBC televisiedocumentaire uit 1978. Vooraf wordt gewaarschuwd voor de mindere beeldkwaliteit, waarbij duidelijk is dat het beeld door de tand des tijds is aangetast. Zeer interessante documentaire.

Japanese Tour Program 1978
Vijftien pagina’s van het programmaboekje van de Japanse tournee in 1978.

Knebworth Program 1978
Vier pagina’s van het programmaboekje van dit festival, waar Genesis in 1978 optrad.

German Festival Program 1978
En tien pagina’s van het programmaboekje van dit Duitse muziekfestival.

De verpakking is een standaard jewelcase dubbel CD doosje. In het begeleidende boekje zijn alle songteksten, gelijk als bij de oorspronkelijke LP uitgave, opgenomen en aanvullende informatie.

In 1978 bestond de Engelse progressieve rockgroep Genesis nog maar uit drie bandleden, nadat gitarist STeve Hackett de groep had verlaten. Met de titel … And Then There Were Three … bracht de groep dit gegeven tot uiting. Het album met kortere en eenvoudiger in het gehoor liggende nummers bracht de groep veel succes, met onder andere de hitsingle Follow You Follow Me.
EMI brengt alle Genesis albums opnieuw uit. Het geluid is volledig geremasterd en ook voorzien van een nieuwe 5.1 surroundmix. De set bestaat uit twee discs. De eerste is een hybride CD/SACD disc, met het album onder andere in gewoon CD stereo en in een wonderschone SACD 5.1 surroundgeluid. De andere disc is een DVD, waar het album ook te beluisteren is in 5.1 surround. Je hebt hierbij keuze uit een hoogwaarde DTS 96/24 track en een Dolby Digital 5.1 track. Op de DVD zijn tevens enkele uitstekende albumgerelateerde extra’s opgenomen. Ook dit Genesis is met deze multimediale uitgave beschikbaar gekomen in de best mogelijke geluidskwaliteit.

Overzicht van de Genesis albums gereleased in SACD/DVD
- A Trick of the Tail (1976)
- Wind & Wuthering (1977)