Kamasutra

06-05-2006

2.7

Kamasutra (DVD)

De Kamasutram, bij ons beter bekend als Kamasutra (of Kama Sutra) is een titel die direct geassocieerd wordt met erotiek of seks en zeker tot veler verbeelding spreekt. De Kamasutra wordt algemeen beschouwd als het belangrijkste Indische leerboek over de wetenschap van de liefde. En dat is liefde in de breedste zin des woord en veel omvattender dan alleen maar de seksuele daad. De Kamasutra is waarschijnlijk in de 4e eeuw van onze jaartelling samengesteld door Mallanaga Vatsyayana. Het boek behandelt op didactische wijze, zeer nauwkeurig en expliciet vele onderwerpen op het gebied van de erotiek. De Kamasutra kent 36 hoofdstukken die ingedeeld zijn in zeven delen:
1) Inleiding over liefde in het algemeen, de plaats ervan in het leven en een indeling in soorten vrouwen;
2) Over de seksuele eenwording van man en vrouw waarin aandacht voor diverse seksuele technieken;
3) Over hoe een vrouw te krijgen, zoals hofmakerij en huwelijk;
4) Over een echtgenote en hoe zij zich gedraagt;
5) Over verleiding van andere vrouwen;
6) Over courtisanes;
7) Over hoe men zichzelf aantrekkelijker kan maken voor anderen.
De meeste mensen associëren de Kamasutra met het tweede deel, waarin de verschillende seksuele houdingen (standjes) worden uitgelegd. Het boek geeft daarin uitleg over totaal 64 verschillende seksuele houdingen, waarbij een aantal een grote mate van lenigheid en lichaamscontrole vereisen. In het boek wordt erotiek en alles eromheen als een vorm van kunst uitgelegd. Maar dat is slechts 1/5 deel van het totale boekwerk. Het overgrote deel van het boekwerk geeft inzicht in hoe mannen en vrouwen een relatie ervaren en zich daarin gedragen ten opzichte van zichzelf en de ander.

De 4-DVD boxset Kamasutra van Lime Lights bevat een erotische televisie serie met dezelfde naam en een soort stap-voor-stap cursus. Van beide staat hieronder een korte bespreking.

Kama Sutra (420 min)
De Kamasutra wordt ook vaak gebruikt als een kapstok voor erotische of (soft)pornografische films. Een voorbeeld hiervan is de in 2000 voor televisie gemaakte serie Kama Sutra. Een serie van vijftien erotische afleveringen van elk ongeveer 28 minuten. Deze serie vormt een onderdeel van de 4-DVD boxset Kamasutra van Lime Lights, waar deze bespreking over gaat. In de serie worden aspecten van de Kamasutra gebruikt om soft pornografische scènes te verfilmen. De serie is geregisseerd door Rebecca Lord (ook wel bekend als R. Lord), een Franse pornoactrice. In deze serie helpt gastvrouw Dalia (Tamara Landry) verschillende stelletje bij hun liefdesproblemen. Het Elke aflevering is op zichzelf staand, waarbij telkens een andere setting wordt geënsceneerd en andere acteurs optreden. In elke aflevering is het de vrouw die de (seksuele) problemen heeft, wat problemen in de relatie tot gevolg heeft. Dankzij de hulp en adviezen van Dalia komt het met de relatie en dan met name de seks erin wel weer goed. In elke aflevering zitten drie softpornografische scènes met zwoele muziek op de achtergrond. Goed beschouwd heeft de serie maar weinig met de Kamasutra te maken.

The Better Guide to Kama Sutra (42 min)
Anders is het met de vierde DVD in de boxset van Lime Lights. Op deze DVD staat een soort “stap-voor-stap cursus” van het Amerikaanse Sinclair Intimacy Institute. Dit is een commerciële organisatie die allerlei ‘educatieve’ producten op de markt brengt voor het verbeteren van je seksleven. Op de DVD staat de cursus The Better Guide to Kama Sutra, waarin aandacht voor het tweede hoofdstuk van de Kamasutra. Het programma bevat expliciete beelden en heeft daarom een leeftijdsadvies van 18 jaar. Host van het programma Paula Ficara geeft uitleg. In het programma aandacht voor het voorspel, het samenspel en het naspel. De nadruk van het programma ligt echter bij de uitleg van verschillende posities die door enkele paren zonder terughoudendheid worden getoond. Van de 22 posities die in de Kama Sutra zijn beschreven, worden er in dit programma 12 besproken en getoond. Het programma wordt ingeleid door regisseur Mark Schoen, tevens directeur van Sinclair Intimacy Institute. De Indiase seksuoloog professor Prakash Kothari onderschrijft in het programma de essenties van de leer van de Kamasutra. Bij de aftiteling wordt melding gemaakt van de bijdragen van het Kinsey Institute. Een belangrijk gedeelte van het programma wordt verteld door een Vlaamse ‘voice-over’.

Genre: Erotiek
Jaar: 2000
Speelduur: 460 min
Verpakking: Digipack
  • Dolby Digital 5.0 - Engels
Uitgever: Lime Lights Pictures
EAN: 5412012143319

• Audio CD

Kama Sutra is een voor televisie gemaakt programma, The Better Guide to Kama Sutra is een directe videorelease. Beide programma’s hebben het beeldformaat 4x3 (1.33:1) full frame. De beeldkwaliteit van de serie Kama Sutra is matig. Het beeld oogt erg soft en er is nauwelijks sprake van enige detaillering. Waarschijnlijk ook het gevolg van toegepaste ruisonderdrukking. Het kleurenpalet verraadt een NTSC bron, waarbij in dit geval de kleurenbalans niet helemaal goed is. Het beeld heeft hierdoor een soort groene waas. Het contrast van het beeld is redelijk met een matig zwart niveau. Bij donkere beelden slibt het beeld volledig dicht. Het beeld van The Better Guide to Kama Sutra ziet er beter uit. Hier een iets scherper beeld met matig detail en natuurlijker kleuren.
De 15 afleveringen van de Kama Sutra zijn verdeeld over drie DVD’s. Elke aflevering is opgedeeld in 6 chapterstops. De ‘cursus’ The Better Guide to Kama Sutra is opgedeeld in 19 chapterstops. Alle DVD’s zijn van het type DVD-5 (enkellaags) dus is er geen sprake van een laagwisseling. De Nederlandstalige ondertiteling laat zich duidelijk lezen en staat redelijk geplaatst onder in het beeld. Bij de serie Kama Sutra is de ondertiteling roze van kleur.
Bij de cijferbeoordeling van het beeld heeft de kwaliteit van de serie Kama Sutra zwaarder gewogen.

Bij de televisieserie Kama Sutra heb je keuze uit een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 192 kb/s) en een Dolby Digital 5.0 surroundtrack (bitrate 224 kb/s). De DD2.0 track klinkt prima. Dialogen zijn goed te volgen en de muziek heeft een goede stereospreiding. De DD5.0 track is kunstmatig van de DD2.0 track afgeleid. Deze track klinkt zeer slecht. De dialogen komen uit alle speakers, wat totaal onnatuurlijk klinkt. De surrounds geven de muziek nagenoeg identiek weer als de frontspeakers. Advies is om deze track totaal te negeren. Bij The Better Guide to Kama Sutra is alleen een DD2.0 stereotrack (bitrate 224 k/bs) aanwezig. Ook hier goed te volgen dialogen en muziek in stereogeluid.

De Engelstalige menu\'s zijn statische plaatjes in 1.33:1 beeldformaat met achtergrondmuziek. Op de drie DVD’s met de televisieserie Kama Sutra staan geen extra’s. Op de DVD met The Better Guide to Kama Sutra staat één extra:

Achter de schermen (11 min)
Kort stukje waarin iets meer wordt verteld over hoe de cursus is gefilmd en komen de paren die eraan meegewerkt hebben aan het woord. Duidelijk wordt gemaakt dat alles met de nodige zorg en voorzichtigheid is gedaan.

Bonus muziek CD (60 min)
Met 16 Indiase muziekwerkjes, die je helpen in de juiste sfeer te komen om de Kamasutra samen met je partner in praktijk te brengen.

De vier DVD’s en de CD zitten verpakt in een stevige uitvouwbare digipack verpakking, die gestoken is in een stevig kartonnen slipcase.

De Kamasutra wordt algemeen beschouwd als het belangrijkste Indische leerboek over de wetenschap van de liefde. De boxset Kamasutra van Lime Lights bevat een hedendaagse interpretatie van dit eeuwenoude boek. Ofwel de boxset bevat een Amerikaanse 15-delige televisieserie Kama Sutra, waarin de Kamasutra als een kapstok is gebruikt voor korte softpornografische verhalen. Daarnaast bevat deze boxset nog de “stap-voor-stap cursus” van het Amerikaanse Sinclair Intimacy Institute, genaamd The Better Guide to Kama Sutra. In deze ‘cursus worden 12 seksuele posities uitgelegd en gedemonstreerd. Als extra nog een audio CD met sfeervolle Indiase muziek. De beeldkwaliteit van de televisieserie is zeer matig, de beeldkwaliteit van de ‘cursus’ is beter. Beide hebben een DD2.0 stereo geluidstrack die goed klinkt.