Joep

04-02-2006

4.6

Joep (DVD)

“In den beginne was er niets… tot die apen ineens op hun achterste benen gingen staan en begonnen te ouwehoeren, wat Shakespeare weer aanzette tot het schrijven van Hamlet en de tragiek van de flapoor meer dan duidelijk maakte”.
Met deze woorden wordt de solovoorstelling van Joep Onderdelinden neergezet, die Joep in het theaterseizoen 2004-2005 in de Nederlandse theaters gaf. Zijn solovoorstelling trok volle zalen en vanwege dit succes werd de voorstelling verlengd. Op deze DVD staat de registratie van de voorstelling die Joep op 15 november 2004 in de Leidse Schouwburg gaf.
Het programma van Joep Onderdelinden bestaat uit sketches met zelfrelativerende humor en zelfspot, maar ook gevoelige overwegingen en enkele goed gebrachte liedjes. Een overzicht van de tracklisting:

1. Dus..
2. Hamlet de Auditie
3. Rondje Sportschool
4. Willem Alexander als Hamlet
5. Lichtelijk Paranormaal
6. Even naar Amerika
7. Het Gat (lied)
8. Laf of Niet Laf
9. Hints
10. Trildans
11. To Beat Or Not To Beat
12. De Hemel als Parenclub
13. Over Luiaards en hun Focus
14. Hamlet de Idols
15. In den beginne was er niets
16. Amoebe (lied)
17. Hamlet de Film
18. Manuele Stimulatie bij Olifanten
19. En de Rest is Stilte
20. Hamlet en de Bode
21. Gifduel met het leuke Sikje
22. Ik ben dood, jij leeft

Joep Onderdelinden is bij het grote publiek waarschijnlijk het meest bekent als Postbode Siemen uit de VPRO serie Zaai. Hierin speelt hij de beste vriend van Irma en Ingrid. De postbode is de man met dat grappige accent en die nostalgische pet. Eerder presenteerde Joep Onderdelinden ook het NCRV programma Tegen de klok. Verder is hij bekend van de reclame van stokbroden en kaasjes. Maar nu staat Joep Onderdelinden met zijn eigen solovoorstelling ook in de Nederlandse theaters. Zijn handelsmerk: zijn flaporen waar hij in zijn eerste solovoorstelling veelvuldig gebruik van maakt. Rode draad in zijn eerste show is Shakespeare’s Hamlet. En zoals Joep in zijn show zelf aangeeft: “Met zulke flaporen zak ik nooit Hamlet spelen”.
De kritieken over zijn eerste solovoorstelling waren gemengd, maar in het algemeen toch wel zeer lovend. Alle Nederlandse dagbladen lieten zich in hun recensies zeer positief over de nieuwe Nederlandse cabaratier uit.

Dit theaterseizoen staat Joep Onderdelinden met zijn nieuwe solovoorstelling Strak in de theaters. De voorstellingen van deze show duren nog tot en met mei 2006.

Regisseur

Bas Vink

Acteurs

Genre: Cabaret
Speelduur: 94 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Uitgever: CNR Entertainment
EAN: 8714221022179

• Hard Gelach, Melkweg 2005

Het concert is een videoregistratie gemaakt voor televisie, waarbij het beeld standaard 1.78:1 formaat is. De beeldkwaliteit is prima. Het concert is in een rustige, traditioneel vormgegeven registratie vastgelegd. De verschillende kleuren van de belichting komen op deze DVD goed tot hun recht. Scherpte van het beeld is redelijk goed, evenals de detaillering. In het beeld zitten verder geen ongerechtigheden. Een lichte beeldruis is vrij constant aanwezig. Het contrast is in het algemeen goed. Aliasing is incidenteel te zien. Het beeld is afkomstig van een interlaced bron, wat bij niet-interlaced weergave bronnen het zichtbare kameffect zal geven. Kleine compressiefoutjes zijn te zien, met name wanneer blauwe toneelbelichting wordt gebruikt.
Elke shownummer is uiteraard een aparte tracknummer. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling. Er is geen ondertiteling aanwezig.

De DVD is alleen voorzien van een Nederlandstalige Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) geluidstrack. De registratie is met een prima breed stereobeeld gemixt. De muziek concentreert zich op de voorspeakers waarbij de centerspeaker mooi in het geluidsbeeld is geïntegreerd. De centerspeaker wordt gebruikt voor de stem van Joep. De achterkanalen geven de muziek heel subtiel een licht ruimtelijk karakter. Het geluid van het aanwezige publiek komt ook voornamelijk uit de frontspeakers, waarbij ook de surrounds subtiel worden gebruikt. Het aanwezige LFE kanaal wordt niet aangesproken.

De menuschermen zijn statische beelden zonder achtergrondgeluid.

Hard Gelach, Melkweg 2005 (20 min)
Hard Gelach is een nieuwe cabaretfestival dat in 2004 voor het eerst werd gehouden. Daarin aandacht voor het Nederlands cabaret. Het afgelopen jaar werd Hard Gelach wederom gehouden in het Melkweg in Amsterdam. 28 november 2005 trad toen ook Joep Onderdelinden op. Een 20 minuten durende optreden afkomstig uit zijn solovoorstelling Joep. Beeldformaat is 1.33:1, geluid is DD5.1

Op de binnenzijde van de cover staat de tracklisting.

Joep is de eerste solotheatershow van de cabaretier Joep Onderdelinden. Met deze solovoorstelling stond Joep Onderdelinden in het seizoen 2004-2005 in de Nederlandse theaters. De show die hij op 15 november 2004 gaf in de Leidse Schouwburg voor een televisieregistratie vastgelegd en staat op deze DVD.
De man met de flaporen had Shakespeare’s Hamlet als centrale thema in zijn eerste solovoorstelling. De beeldkwaliteit van deze voor televisie gemaakte registratie is goed, waarbij de registratie in breedbeeld is vastgelegd. Ook het Dolby Digital 5.1 surround geluid is van goede kwaliteit. Als extraatje het optreden van Joep Onderdelinden tijdens het Hard Gelach cabaretfestival.