New Jack City (SE)

Alexander de Mol
20-01-2006

6.7

New Jack City (SE) (DVD)

Nino Brown (Wesley Snipes) heeft het gemaakt in de misdaad. Een Amerikaans succesverhaal; een ondernemer die op eigen wijze de top bereikt. Hij is een ‘grote meneer’ in het criminele circuit, dankzij zijn opgebouwde invloed binnen de lucratieve crackhandel. Hij ruimt zijn tegenstanders op niet mis te verstane wijze uit de weg. Een appartementencomplex wordt brutaalweg ingenomen als thuisbasis van zijn CMB (Cash Money Brothers) organisatie. Nino waant zich onaantastbaar, maar hij heeft het mis; een handjevol door de wol geverfde agenten zijn vastbesloten zijn organisatie onderuit te halen. Scotty Appleton (Ice T in zijn filmdebuut), Nick Peretti (Judd Nelson) en Stone (Mario Van Peebles) zijn de agenten die hiervoor alles op het spel zetten. Appleton is er extra op gebrand om Brown neer te halen omdat deze in het verleden Appleton’s moeder van het leven heeft beroofd.

New Jack City is een typische jaren ‘90 gangsterfilm met sterke invloeden uit de hiphop-cultuur. Een keihard verhaal met een \'flinke anti-drugs-boodschap\'. Het is welhaast onmogelijk om geen parallel te trekken naar de klassiekers Scarface, met Al Pacino als de legendarische Tony Montana in de hoofdrol, en The Untouchables. Wesley Snipes zet een prima ‘druglord’ neer als Nino Brown in één van zijn eerdere rollen in zijn carrière. New Jack City betekende voor Ice-T het debuut op het witte doek. Voor een debuut brengt hij het er eerlijk gezegd best behoorlijk af. Zeker gezien het feit dat hij meteen één van de belangrijke rollen op zich mag nemen, die van politieagent Scotty Appleton. Pikant detail is dat Ice-T in hetzelfde 1991 samen met zijn band Body Count het controversiële nummer Cop Killer uitbracht. Inmiddels is hij een gewaardeerd acteur en schittert hij in Law & Order: Special Victims Unit.
De anti-drugs boodschap in deze film is overduidelijk aanwezig. De manier waarop deze gepresenteerd wordt is echter goed te verteren. Nergens krijgt het verhaal gelukkig prekerige vormen.
Eén van de belangrijkste aspecten van de film is ontegenzeggelijk de soundtrack. Artiesten als Ice-T, Grandmaster Flash, 2 Live Crew, NWA, Queen Latifah en Colour Me Badd verzorgden het muzikale deel van de film. De soundtrack ging als warme broodjes over de toonbank. De perfecte mix van hip hop, rap, soul en dance sluiten perfect aan bij de sfeer van de film.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Jaar: 1991
Speelduur: 96 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931335324

• Theatrical trailer
  • Muziekvideo’s
  • Audiocommentaar Mario Van Peebles
  • The Road to New Jack City
  • New Jack City: A Hip Hop Classic
  • Harlem World: A Walk Inside

Het beeld heeft een aspect ratio van 1.78:1, dit in tegenstelling tot de 1.85:1 dat op de cover staat vermeld. De beeldkwaliteit van New Jack City is eigenlijk verrassend goed, of liever gezegd zeer goed. Een prima detaillering, een uitgebalanceerd contrast- en zwartniveau en behoorlijk levendige kleuren. Films uit de jaren negentig willen nog wel eens teleurstellen, maar hiervan is bij deze nieuwe uitgave van New Jack City absoluut geen sprake. Er is zeer weinig aan te merken op de prima transfer. Een groot compliment richting Warner voor de visuele kwaliteit van de heruitgave van deze film.

De DVD bevat een Engelstalige Dolby Digital 5.1 track (384 kbit/s) en twee Dolby Surround tracks (192 kbit/s) voor de Fransozen en Italianen onder ons. De muziek speelt, zoals al eerder gememoreerd, een belangrijke rol in de film. Ik hoopte dan ook op een dynamische hiphop-sound bij het afspelen van deze DVD. Helaas wordt die verwachting niet helemaal waargemaakt. Het geluid focust zich voornamelijk op de voorkanalen en de subwoofer komt net niet helemaal los. Dialogen zijn uitstekend te volgen. Het gebruik van de surroundkanalen beperkt zich tot enkele momenten, waarbij de invulling daarvan dan prima is. Dat kan eigenlijk in zijn totaliteit worden gezegd van het geluid op New Jack City (SE).

Disc 1:

Audiocommentaar Mario Van Peebles
De extra’s vangen op disc 1 aan met een audiocommentaar van regisseur/acteur Mario Van Peebles. Van Peebles verzorgt deze behoorlijk informatieve commentaartrack met liefde. Van Peebles weet slechts enkele stiltes te laten vallen. Hij geeft uitgebreid toelichting op de politieke en sociale invloeden en staat stil bij de invloed van de Europese film op zijn project. Uiteraard komen ook cast, crew en locaties, al dan niet aan de hand van leuke anecdotes, in voldoende mate aan bod.

Theatrical Trailer (1:50 min)
De originele bioscooptrailer van New Jack City. Ook een mooi voorbeeld hoe dergelijke films indertijd aan het publiek werden aangeprezen.

Disc 2:

The Road to New Jack City (28:10 min)
In deze interessante feature schuiven onder andere Mario Van Peebles, Wesley Snipes, Ice T en Chris Rock aan om hun licht te laten schijnen op de wijze waarop New Jack City is gemaakt in relatie tot de klassieke gangsterfilms, maar dan met een behoorlijke dosis hip hop. Van Peebles neemt ons ook mee naar verschillende locaties in Harlem waar de film indertijd is opgenomen.

New Jack City: A Hip Hop Classic (20:18 min)
Deze filmgerelateerde documentaire gaat over de invloed die de hip hop cultuur had op de film en omgekeerd. In deze documentaire komen onder andere Fab Five Freddy, Warren G., Nate Dogg en Ice-T aan het woord. Ze bespiegelen de invloedrijke soundtrack, de omgeving (New York) waar de film zich afspeelt en het feit dat de film de eerste film was die het crack-probleem uitgebreid belichtte.

Harlem World: A Walk Inside (10:16 min)
In A Walk Inside zien we regisseur Mario van Peebles en zijn kinderen door het hedendaagse Harlem struinen aan de hand van historicus Christopher Moore van het Schomberg Center in Harlem. We krijgen onder andere enige geschiedenisles aangaande de Afrikaanse/Nederlandse geschiedenis van New York, de Afro-Amerikaanse invloed op de Amerikaanse cultuur en zien enkele bezienswaardigheden in Harlem die van historische waarde zijn. Best aardig om eens te zien en de speelduur is derhalve precies goed.

Muziekvideo’s (13:27 min)
- Ice-T - New Jack Hustler
- Christopher Williams - I\'m Dreamin\'
- Colour Me Badd - I Wanna Sex You Up
De soundtrack van de film was indertijd, en nu ook nog wel, erg aansprekend. Colour Me Badd was een (gelukkig tijdelijke) sensatie met hun mierzoete songs, maar dat hoort wat mij betreft absoluut tot jeugdsentiment. Ice T was in diezelfde periode redelijk controversieel met zijn \'Cop Killer\' single. Van Chris Williams hebben we uiteindelijk ook niet veel meer vernomen. Daarom is deze soundtrack best uniek en een prachtige exponent van die tijd.

In New Jack City komt Nino Brown (Wesley Snipes) aan de macht van een machtige criminele organisatie die de handel in crack in een deel van New York dicteert. De organisatie doet goede zaken en Nino vertoont trekken van grootheidswaanzin. Een drietal agenten (Van Peebles, Ice T en Judd Nelson) doen er echter alles aan om Nino te stoppen.
De film is geliefd om uiteinlopende redenen. De typerende filmmuziek, de (noch immer actuele) drugsproblematiek die de film aan de kaak stelt en het feit dat het eigenlijk de eerste ‘zwarte’ gangsterfilm is. Het verhaal mag dan niet uniek zijn en het script niet al te uitgekiend, de film weet nog immer te boeien. De beeldkwaliteit van deze nieuwe Warner uitgave is boven (mijn) verwachting erg goed te noemen. Ook het op gebied van geluid weet de schijf geenszins teleur te stellen. Warner Home Video heeft voor een uitstekende DVD release gezorgd waardoor de aanschaf voor liefhebbers van de film een formaliteit kan zijn.