Frankenstein Must Be Destroyed

11-04-2005

6.5

Frankenstein Must Be Destroyed (DVD)

Na de mislukking van zijn zoveelste experiment, besluit Baron Frankenstein (Peter Cushing) dat hij wel wat hulp kan gebruiken. En dus wendt hij zich tot een lokale dokter, Karl Holst (Simon Ward). Onder dwang moet Holst de lugubere Baron helpen met een gewaagd experiment: een hersentransplantatie… Een dergelijk controversieel experiment moet natuurlijk plaatsvinden buiten het blikveld van de autoriteiten. En waar haal je in hemelsnaam ‘slachtoffers’ vandaan om de transplantatie op uit te voeren? Frankenstein heeft daar wel een plannetje voor...

Na The Curse of Frankenstein (1957), The Revenge of Frankenstein (1958), The Evil of Frankenstein (1964) en Frankenstein Created Woman (1967) is Frankenstein Must Be Destroyed uit 1969 het vijfde deel uit de Frankenstein-reeks van de bekende Engelse Hammer horror-filmstudios. Laten we één ding vooropstellen: om écht flink te griezelen ben je bij Frankenstein Must Be Destroyed aan het verkeerde adres, want de film ontvouwt zich meer als een thriller/drama dan als de monsterprent die je wellicht zou verwachten. Het Monster van Frankenstein is dit maal dan ook niet de uit de kluiten gewassen, moordlustige, groen uitgeslagen creatuur-met-twee-bouten-in-de-nek zoals je die onder andere kent uit tekenfilms en stripverhalen. Nee, eigenlijk is het “monster” dit maal best een goedzak, een slachtoffer van de omstandigheden dat niks liever wil dan weer bij zijn vrouw zijn. En inderdaad, dit heeft meer weg van een vergezochte plotontwikkeling uit Goede Tijden, Slechte Tijden dan uit een bloedstollende horrorprent. Toch steekt de film niet slecht in elkaar. Zo is het verhaal wel aardig, ondanks de langdradigheid, en zoals het een Hammer-productie betaamt komt ook het visuele aspect prima uit de verf. Evenals het acteerwerk van onder meer Peter Cushing, die uiteraard perfect op zijn plaats is als de kille Baron Frankenstein. En daarmee is het een leuke film voor de fans. Die zullen overigens blij zijn om te weten dat de versie die op DVD is uitgebracht de ongecensureerde versie is (welke scène te controversieel bevonden werd laat zich niet moeilijk raden).

Genre: Horror
Jaar: 1969
Speelduur: 97 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
EAN: 7321931318402

Het begint inmiddels een bekend verhaaltje te worden, maar ook bij deze Warner-uitgave van een Hammer-film heeft men op beeldgebied prima werk afgeleverd. De 1.78:1-transfer van Frankenstein Must Be Destroyed heeft namelijk een uitstekende scherpte en dito kleurweergave. En dat voor een film uit 1969! Wat minimale compressiefoutjes en enige lichte edge enhancement doen dan ook weinig om de algehele kwaliteit van de transfer naar beneden te brengen. Er zijn genoeg recentere films die er beduidend slechter vanaf komen. Het enige échte minpuntje is de hoog geplaatste ondertiteling.

Warner bracht onlangs diverse Hammer-films op DVD uit, waaronder Dracula Has Risen from the Grave, Taste the Blood of Dracula en The Legend of the 7 Golden Vampires. Bij deze films troffen we op audiogebied een net opgepoetste monotrack aan. Ook bij Frankenstein Must Be Destroyed het oorspronkelijke monogeluid, al is de kwaliteit deze keer een tikkeltje minder dan bij eerdergenoemde titels. De Dolby Digital 1.0-track (192kbit/s) bevat namelijk nogal wat ruis. Vooral in het begin van de film is het erg storend, later wordt het gesuis gelukkig wat minder opvallend. Qua klank is het spoor – verrassing, verrassing – tamelijk gedateerd, met een duidelijk scherp randje. Maar goed, we moeten natuurlijk rekening houden met de leeftijd van de film. En wat dat betreft hebben we wel eens slechter geluid gehoord.

Geen schokkende extra’s op deze DVD, enkel de gebruikelijke trailer. Deze heeft een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid.

Het aardige Frankenstein Must Be Destroyed is de vijfde film die de Britse Hammer filmstudio maakte rond de beruchte Baron Frankenstein, vertolkt door de immer koelbloedige Peter Cushing. Wat de DVD-uitgave betreft valt op dat het monogeluid een tikje minder van kwaliteit is dan bij de overige Hammer-uitgaven van Warner. Het beeld daarentegen oogt wederom uitstekend. Zoals we eigenlijk inmiddels wel gewend zijn. Dat geldt ook voor het gebrek aan boeiende extra’s. Geen topuitgave, maar het had zeker slechter gekund.