Bad Influence

01-02-2005

5.8

Bad Influence (DVD)

Michael Boll (James Spader) is een succesvol financieel analist, zal binnenkort in het huwelijk treden met de dochter van een vooraanstaand arts en maakt kans op promotie tot senior analist. Maar Michael is onzeker van zichzelf en komt onvoldoende voor zichzelf op. Een collega, die ook op de promotie aast, maakt daar handig gebruik, beter gezegd misbruik van. Als Michael in een bar een aantrekkelijk dame helpt, wordt hij aangevallen door haar jaloerse vriend. Een onbekende man komt Michael te hulp, maar voordat Michael hem kan bedanken is de man alweer verdwenen. Kort daarna maakt Michael kennis met deze man, die zichzelf Alex (Rob Lowe) noemt. Alex neemt Michael op sleeptouw in het uitgaansleven en leert hem voor zichzelf op te komen. Michael ziet in Alex een nieuw verworven vriend, maar de blijdschap maakt al snel plaats voor andere gevoelens. Want Alex dringt steeds verder door in het leven van Michael en dicteert Michael’s handelen. Michael verliest hierdoor zijn verloofde en blijkt tot zijn eigen ongeloof zijn collega in elkaar geslagen te hebben. Alex’ bemoeienissen krijgen een psychopathisch karakter, waarbij Michael steeds verder in het nauw komt.

Bad Influence is een intrigerende film, waarin een onzekere man enerzijds wordt geleerd meer voor zichzelf op te komen, maar daarbij niet in staat is zich te weren tegen de acties van zijn ‘leraar’. Regisseur Curtis Hansson (The Bedroom Window, L.A. Confidential en Wonder Boys) heeft het verhaal van schrijver David Koepp (ook bekend van de scripts van Jurassic Park, Mission Impossible en Spider-Man) met vaardige hand verfilmd. De spanning wordt voldoende opgebouwd, inclusief het onbehaaglijke gevoel waarbij je jezelf afvraagt ‘wanneer doet die man daar nou eens wat aan’. Ook de casting is zeer geslaagd te noemen. James Spader speelt met voldoende overtuiging de wat bedeesde financieel analist, die weinig mensenkennis heeft en buiten zijn beschermde wereldje weinig benul heeft wat er gaande is. Rob Lowe is overtuigend als de charismatische playboy, waar achter een mooi uiterlijk een gevaarlijk man schuilt. In de film ook een aardige rol van Lisa Zane, als de knappe verleidelijke vriendin van Lowe. Kort te zien is ook David Duchovny, beter bekend als Fox Mulder uit The X-Files.
Voor de Engelse en Australische markt schijnt een gecensureerde versie van de film te bestaan. In ieder geval zou de scène waarin een eenvoudig te imiteren trucje voor het opblazen van de benzinetank van een auto wordt getoond zijn geknipt en mogelijk een seksueel getinte scène. De versie op deze DVD heeft een speelduur van 95:31 minuten, maar de Australische versie duurt ‘slechts’ 95:04 minuten.

Genre: Thriller
Jaar: 1990
Speelduur: 96 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438131603

• Bioscooptrailer

Het beeld heeft uiteraard het oorspronkelijke 1.85:1 formaat en staat anamorf op de schijf. Kwaliteit van het beeld is niets verrassend en vergelijkbaar met andere (budget)releases. Het beeld oogt natuurlijk met goed verzadigde kleuren. Ook het contrast en schaduwniveau zijn beide goed. In het overwegend donkere beeld blijven details goed te onderscheiden. Scherpte en detaillering zijn redelijk tot goed. Filmgrain is constant in lichte mate aanwezig. Af en toe is duidelijk zichtbaar dat edge enhancement is toegepast. Het beeld is nagenoeg vrij van spetters of krasjes. Bij de openingstitels en de aftiteling valt licht wiebelen van het beeld op (telecine woble).
De film is verdeeld in 16 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is slechts kort merkbaar geplaatst. De optionele ondertiteling is duidelijk en staat netjes onder in het beeld.

De oorspronkelijke Dolby Stereo geluidstrack staat in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Alhoewel de geluidstrack geen surround flag heeft, heeft de soundtrack wel een licht surround karakter. Inschakelen van de DPL-II(x) decodering is zeker aan te bevelen, mocht je AV-receiver/-processor dit niet automatisch doen. De fraaie muziek van Trevor Jones komt met een goede stereospreiding uit beide frontspeakers, waarbij de achterspeakers voor een licht surroundgevoel zorgen. De nadruk van de soundtrack ligt duidelijk op de voorste speakers. De surrounds ondersteunen heel subtiel met het weergeven van de omgevingsgeluiden. De soundtrack heeft een verrassend goed laag, wat geheel door de frontspeakers wordt weergegeven. De dialogen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staat als enige extra de bekende Original Theatrical Trailer (2 min). Beeldformaat is 1.85:1 anamorf breedbeeld.

James Spader speelt in Bad Influence een schuchtere financieel analist, die van een onbekende man hulp krijgt in het opkomen voor zichzelf. Deze man, gespeeld door Rob Lowe, gaat daarbij zover dat hij op psychopathische wijze de controle op het leven van de ander volledig overneemt. Bad Influence is een prima opgebouwde psychologische thriller van regisseur Curtis Hanson.
Door MGM is de film als budgetrelease uitgebracht. Kwaliteit van beeld en geluid zijn beide redelijk goed. Enig extra is een bioscooptrailer.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door MGM Home Entertainment.