Audrey Rose

31-01-2005

5.9

Audrey Rose (DVD)

Janice (Marsha Mason) en Bill Templeton (John Beck) zijn een gelukkig getrouwd stel. Hij heeft een goede baan, ze wonen in een luxe appartement in New York. Ze hebben een elfjarige dochter Ivy (Susan Swift). Dan duikt opeens een onbekende man op in hun leven. Nadat de man eerst het gezin op afstand leek te schaduwen, neemt hij plots contact met ze op. Hij stelt zich voor als Elliot Hoover (Anthony Hopkins) en vertelt over zijn leven en het verlies van zijn vrouw en dochter bij een auto-ongeluk. Zijn dochter Audrey Rose overleed precies op het moment dat Ivy werd geboren. Bill moet niets van de man en zijn theorie over reïncarnatie weten, maar Janice geeft toe dat Ivy de laatste nachten last heeft gehad van vreemde nachtmerries. Als Ivy weer een nachtmerrie heeft, is Elliot toevallig in de buurt en vreemd genoeg luistert Ivy naar de naam Audrey Rose en kan Elliot haar geruststellen. Als Elliot Ivy meeneemt naar zijn eigen appartement, in hetzelfde gebouw, wordt dit door Bill als kidnapping geïnterpreteerd. Elliot wordt gearresteerd en een proces tegen hem begint.

Reïncarnatie is geen gemakkelijk onderwerp om een film over te maken. Een onderwerp dat het gemoed van velen zal bezig houden. Er zijn mensen en religies die geloven dat het lichaam slechts een vergankelijk stoffelijk huis is voor de ziel. Na ons overlijden leeft de ziel voort, in een ander lichaam. Dat is ook het onderwerp van de film Audrey Rose. Alleen bij Audrey Rose lopen nieuw en oud leven door elkaar heen.
De film is gebaseerd op een roman van schrijver Frank de Felitta. Volgens het boek \"The Case for Reincarnation\" van onderzoeker Joe Fisher, is het verhaal van Audrey Rose geïnspireerd door een vreemde gebeurtenis in het leven van de schrijver. Het verhaal is dat De Felitta op een dag zijn zesjarig zoontje hoorde pianospelen, terwijl de jongen nog nooit muziekles had gehad. Volgens de zoon bespeelden zijn vingers vanzelf de toetsen. De Felitta herschreef het verhaal ook zelf tot een filmscript en was mede producer van de film.
De film is gemaakt door regisseur Robert Wise, vooral bekend van musicalfilms als West Side Story (1961) en The Sound of Music (1965). Na Audrey Rose maakte Wise nog de eerste Star Trek (1979) speelfilm, waarna hij lange tijd geen films meer regisseerde.
In de film een goede rol van Anthony Hopkins, die er vooral met baard even anders uit ziet. Alhoewel Hopkins toentertijd nog maar tien jaar films maakte, was Audrey Rose al zijn 30ste film. Ook Marhsa Mason geeft als de moeder van Ivy prima tegenspel voor Hopkins. De film komt wat langzaam op gang en doet zeker gedateerd aan. Maar met name als Anthony Hopkins op het acteertoneel verschijnt, wordt de film langzaam boeiender. Toch blijft het verhaal nog erg aan de oppervlakte van een moeilijk onderwerp waar een grote groep mensen heilig in gelooft.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 1977
Speelduur: 109 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438132969

De film staat in het oorspronkelijk bedoelde beeldformaat van 1.85:1 anamorf op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is matig tot redelijk. Kleuren zien er enigszins gedateerd uit, maar ogen nog wel redelijk goed. Contrast en zwartniveau zijn redelijk goed, al is het zwartniveau niet helemaal optimaal. Het beeld is wat aan de donkere kant en met name in de donkere scènes gaat detail verloren. In het beeld is constant filmgrain duidelijk zichtbaar aanwezig, wat ook zijn negatieve invloed heeft op de scherpte en detaillering van het beeld. In het beeld zitten de nodige spetters en krassen als gevolg van vuil of beschadigingen. Het beeld heeft vooral last van wiebelen (telecine wobble), iets dat gedurende de hele film duidelijk merkbaar is.
De film is verdeeld in 16 chapterstops. De optionele ondertiteling staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De originele mono soundtrack van de film staat in Dolby Digital 2.0 mono (192 kb/s) op de schijf. De soundtrack klinkt zeer gedateerd. Grootste probleem van de soundtrack is wel het jankende geluid, dat met name bij de muziek duidelijk hoorbaar is. Het licht jankende geluid heeft een duidelijke relatie met het wiebelen van het beeld, zoals we bij de beeldkwaliteit al hadden gesignaleerd. Dit wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt doordat de film bij het overzetten naar DVD geen constante snelheid heeft gehad. Zoals meestal bij een monotrack is het frequentiebereik verder wat beperkt en is er nauwelijks sprake van enige dynamiek. Stemmen en andere geluiden komen door gebrek aan hoge en lage tonen vrij flets en dof over. Het monospoor is in DD2.0 op de schijf gezet. Dit betekent dat het geluid uit beide frontspeakers komt. De soundtrack is niet geheel ruisvrij. Dialogen zijn goed te volgen.

De statische breedbeeld menuschermen zijn zonder achtergrondgeluid. De menukeuzen bestaan uit symbolen waarvan niet zo direct duidelijk is welke keuze erachter zit. Op deze DVD staan geen extra’s.

De film Audrey Rose van regisseur Robert Wise behandelt het onderwerp reïncarnatie. In de hoofdrol Anthony Hopkins als vader die in de dochter Ivy van het gezin Templeton zijn overleden dochter ziet. Het meisje heeft vreemde nachtmerries en lijkt dan te luisteren naar de naam Audrey Rose. Voor de Templetons natuurlijk erg moeilijk te accepteren.
Door MGM is de film als budgetrelease uitgebracht. Zowel de kwaliteit van het beeld als van het geluid van deze uitgave vallen tegen en zijn niet meer dan matig. Er staan geen extra’s op deze DVD.