Trouble with Girls, The

08-09-2004

5.6

Trouble with Girls, The (DVD)

In 1927 arriveert de reizende tentenshow, genaamd Chautauqua, per trein in het plaatjes Radford Center in Iowa. Walter Hale (Elvis Presley) is de in een wit kostuum getooide impresario van de van de groep. Zijn dagelijkse zorg zijn de nieuwe acts, de lezingen en de close harmony muziek van Chautauqua. Maar daarmee heeft hij ook de nodige problemen het hoofd te bieden. Zo heeft hij met Charlene (Marlyn Mason) een pittige discussie over wie van de jeugdige spelers de hoofdrol zal spelen in een uitvoering van Alice in Wonderland. En haar bedreiging om de vakbond in te schakelen bij het inhuren van de jonge artiesten. En dan is er Mr. Morality (Vincent Price) die het publiek aanspreekt met zijn lezingen over moraal. Daarnaast is er nog de lokale winkeleigenaar Harry Riley (Dabney Coleman), die zijn iets te opdringerige oog heeft laten vallen op de weduwe Mrs. Bix (Sheree North).

The Trouble with Girls is de een na laatste film van Elvis Presley. Al is het meer een film met Elvis Presley, dan een echte Elvis Presley film. Zijn rol in de film is een andere dan in al zijn voorgaande films. In The Trouble with Girls heeft Presley meer een bijrol in zijn eigen film. Ook zijn aandeel in de songs is een stuk lager. Veel van de muzikale stukken komen van de andere artiesten, veelal jonge kinderen, die in de Chautauqua show optreden of ervoor auditie doen. Elvis zingt zelf een paar rustige nummers, zoals de zachtmoedige ballad ‘Almost’ of het gospelliedje ‘Swing Down, Sweet Chariot’ en samen met Marlyn Mason een duet genaamd ‘Signs Of The Zodiac’. Elvis zingt ook het fraaie ‘Clean Up Your Own Backyard’, dat het beste liedje in de film is.
Ondanks dat de film duidelijk minder een echte Elvis Presley film is, neemt niet weg dat de film een vermakelijk soapachtig verhaal is waarin de problemen van de reizende show en haar medewerkers centraal staan. En dat alles wordt afgewisseld met tal van leuke muzikale optredens.
De oorspronkelijke titel van de film was ‘Chautauqua’, wat een algemene gebruikte term was voor de rondreizende kermissen rond de jaarwisseling van de vorige eeuw. Maar de studiobazen waren bang dat niemand wist wat ‘Chautauqua’ betekent. De volledige titel van de film is eigenlijk ‘The Trouble with Girls (And How To Get Into It)\'.

Genre: Muziekfilm
Jaar: 1969
Speelduur: 95 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931651844

• Bioscooptrailers

De film is gemaakt in het brede Panavision beeldformaat van 2.35:1 en staat anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit van deze film is iets minder vergeleken bij de andere door Warner uitgebrachte Presley films. Met name de scherpte en detaillering van het beeld zijn wat minder. Ook oogt het beeld iets donkerder, maar dat ligt ook aan de setting van de film. Verder is het nog steeds een bijzonder mooi kleurrijk beeld met goed contrast en volledig vrij van ongerechtigheden door vuiltjes of krasjes. Filmgrain is in lichte mate zichtbaar.
De film is netjes verdeeld in 30 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is nauwelijks merkbaar. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat redelijk geplaatst onder in het beeld. Ook nu zijn de songteksten niet ondertiteld.

De soundtrack heeft natuurlijk de nodige songs met Elvis. Evenals de andere Warner releases van Presley films, is de soundtrack een gerestaureerde mono soundtrack. Jammer dat soundtrack niet dezelfde topbehandeling heeft gekregen als het beeld en opgewaardeerd is naar een geremixte Dolby Digital 5.1 soundtrack, zoals Paramount wel met hun Presley releases heeft gedaan. Neemt niet weg dat we hebben hier een goed klinkende Dolby Digital 1.0 mono (bitrate 192 kb/s) soundtrack hebben. De soundtrack is ruis en kraakvrij. Het hoog is redelijk helder, laag is er beperkt maar voldoende aanwezig. Dialogen zijn goed te volgen.

De menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft een viertal trailers van Presley films als extra, die we ook al op de andere uitgaven tegenkwamen.

Elvis Trailer Gallery (10 min)
Met keuze uit de trailers Spinout, Double Trouble, Speedway en The Trouble With Girls. De trailers zijn apart aan te kiezen en er is een Play All optie. Alle trailers hebben 2.35:1 anamorf beeldformaat en DD2.0 mono geluid.

The Trouble with Girls was Presley’s 29ste speelfilm en één na laatste speelfilm. De film is een beetje anders dan je gewend bent met Presley. De rol van Presley is meer één van de vele rollen in de film, waarin de verwikkelingen van een reizende tentenshow, waar het door Presley gespeelde karakter de impresario van is, centraal staan. Deze show maakt dat weer vele muzikale stukken in de film zitten, maar niet allemaal van Elvis. Elvis zingt uiteraard zelf ook enkele liedjes, met onder andere het fraaie ‘Clean Up Your Own Backyard’.
Deze van origine door MGM uitgebrachte film is hier door Warner op DVD uitgebracht. Beeldkwaliteit is goed, het geluid is mono gebleven maar klinkt verder ook prima. Als extra een viertal trailers van andere Presley titels. Een prima aanvulling op je Elvis Presley collectie.