In-Laws, The (What a Wedding)

19-05-2004

3.6

In-Laws, The (What a Wedding) (DVD)

Steve Tobias (Michael Douglas) is een undercover CIA agent, die altijd bezig is met een zaak. Hij is nu samen met zijn assistente Angela Harris (Robin Tunney) bezig met een zaak die een gestolen atoomonderzeeboot betreft, waarbij een gevaarlijke afspraak gepland staat op zondag. Te laat beseft Steve dat dat juist de trouwdag van zijn zoon Mark (Ryan Reynolds) is. Steve haast zich vervolgens om toch te laat te komen op een kennismakingsdiner met zijn toekomstige schoondochter Melissa Peyser (Lindsay Sloane) en haar familie. Vader Jerry Peyser is een chiropodist (voetendokter) met smetvrees en is het wachten allang zat. Om het goed te maken neemt Steve iedereen mee uit eten. Tijdens het diner is Steve toch weer bezig met de geheime missie, waarbij Jerry, die denkt dat Steve kopieermachines verkoopt, denkt dat Steve een gevaarlijke gek is. De problemen worden groter als de FBI, die achter Steve aanzitten, bij Jerry een buisje radioactief materiaal vindt dat afkomstig is van een gestolen onderzeeboot. Voor Jerry er erg in heeft gaat hij door het leven als de gevaarlijke ‘Fat Cobra’ en wordt hij door Steve betrokken bij zijn gevaarlijke missie. Het huwelijk van zijn dochter lijkt nu wel zijn minste zorg.

The In-Laws, zoals de film officieel heet, is een komedie die enigzins doet denken aan True Lies (1994) met Arnold Schwarzenegger. Alleen is deze film nog wat flauwer, nog meer overdreven en zeker ook minder spectaculair. Maar ook hier een geheim agent, een rol van Michael Douglas, waarvan de omgeving denkt dat de man een andere, tamelijk onschuldige baan heeft. Waarbij net als bij True Lies de geheim agent als cover vertegenwoordiger is zodat er tenminste een excuus is voor het veel reizen en afwezig zijn. Dat alles leidt dus tot allerlei komische situaties, die soms wat gezocht overkomen. Gelukkig neemt de film zich absoluut niet serieus, waardoor de film toch aangenaam vermaak is.
De film is een remake van de gelijknamige film uit 1979, met Peter Falk en Alan Arkin. Wel wat verschillen tussen beide versies, zoals het beroep van de aanstaande schoonvader die bij de oude versie een tandarts is. Veel belangrijker is dat de bij de oude versie de opzet iets anders is, waarbij het lange tijd onduidelijk is of de vader echt een geheim agent is of slechts een grote fantasie heeft. Een prachtige rol van Peter Falk trouwens.
Goed, terug naar de remake van regisseur Andrew Fleming. Blijvende indruk zal de film niet achterlaten, maar al met al is het best een aardig tussendoortje waarin Michael Douglas als een kwajongen een persiflage op James Bond geeft. Naast Brooks en Douglas zijn ook Candice Bergen (als de ex van Douglas) en Robin Tunney (als de handlanger van Douglas) te bewonderen.
Om onbekende reden heeft RCV de film in Nederland de titel What a Wedding gegeven.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 2003
Speelduur: 94 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: -

De film staat in de originele beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit valt voor een recente film wat tegen. Goed zijn de kleuren die natuurlijk ogen en goed verzadigd zijn. Ook met het contrast is niet veel mis. Maar de scherpte en met name de detaillering van het beeld zijn toch beduidend minder dan je zou verwachten. De oorzaak van deze tegenvaller ligt deels in de aanwezige filmgrain. Maar belangrijkste oorzaak is wel de toegepaste compressie om de film op een DVD-5 te krijgen, waarbij niet eens alle beschikbare schijfruimte is gebruikt. Dit heeft ook af en toe zichtbare compressiefouten in het beeld tot gevolg, met soms zeer vervelende gevolgen (screenshot 3). Op een gewone televisie ziet het er nog redelijk goed uit, maar bij grootbeeld projectie zal het zeker tegenvallen. Lichte edge enhancement is toegepast, verder zitten in het beeld geen ongerechtigheden.
De film is verdeeld in 15 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5, wat betekent dat hij enkelzijdig en enkellaags is. Er is dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk en staat goed geplaatst onder in het beeld. Af en toe staat Engelse (ingebrande) ondertiteling in beeld waar de Nederlandse gewoon over heen is gezet. Dat maakt het lezen iets moeilijker.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de DVD. De soundtrack klinkt prima. Een mooie surround geluidsbeeld, waarbij alle speakers goed worden gebruikt. Vooral met de muziek is een goede balans tussen de voorste en de achterste speakers. Daarnaast worden de surrounds gebruikt voor effecten als overvliegende jets. De dynamiek van de soundtrack is ook prima, met een prima balans tussen harde en zachte passages. Het LFE-kanaal wordt regelmatig gebruikt voor een lekker stevig laag. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker. Toch wel jammer dat niet de volledige bitrate van 448 kb/s is gebruikt, het totale geluidsbeeld had daardoor nog beter kunnen zijn.

Helaas, ook dit is een DVD waarbij een drietal promotietrailers (A Man Apart, Ripley’s Game en Kill Bill Volume 1) als verplichte kijkkost worden voorgeschoteld. Het enige dat je hieraan kunt doen is enkele malen op de track forward toets drukken om snel door de trailers heen te zappen. Deze trailers zijn ook te vinden onder de menukeuze Also Available.
De menuschermen zijn statische breedbeeld schermen zonder achtergrondgeluid. Verder extra’s zijn er niet, dit in tegenstelling tot de regio 1 uitgave die wel enkele extra’s heeft.

The In-Laws is een luchtige actiekomedie van regisseur Andrew Fleming met in de hoofdrol Michael Douglas en Albert Brooks. De film is een remake van de gelijknamige film uit 1979. Michael Douglas is een geheim agent die door toeval de toekomstige schoonvader van zijn zoon, de chiropodist met smetvrees Albert Brooks moet betrekken bij een geheime klus. Dit leidt tot tal van komische situaties, waarbij de heren niet alleen de wereld maar ook het huwelijksfeest van hun kinderen moeten redden.
RCV heeft de film op DVD uitgebracht onder de titel What a Wedding. Beeldkwaliteit valt tegen, met name door compressieproblemen, het geluid klinkt prima. Behoudens enkele (verplicht voorgeschotelde) promotietrailers heeft deze release geen extra’s.