Meeste Verre Tocht van Winnie de Poeh, De

Nathan Strik
05-11-2003

5.7

Meeste Verre Tocht van Winnie de Poeh, De (DVD)

Als de herfst aanbreekt in het Honderd Bunderbos betekent dit dat Janneman Robinson naar school moet. Op zijn laatste vrije dag kan Janneman het niet over zijn hart verkrijgen om aan Poeh te vertellen dat hij weg moet en laat een briefje voor hem achter. Janneman heeft het briefje aan een pot met honing vastgemaakt, wat niet zo´n slimme zet is. De altijd hongerige Poeh heeft enkel oog voor de honing. Het gevolg: een haast onleesbaar met honing besmeurd briefje. Poeh brengt vervolgens het briefje, samen met Knorretje, Konijn, Tijgetje en Iejoor naar de wijze Uil toe. Als Uil het briefje vervolgens probeert te ontcijferen denken de vrienden dat Janneman naar \"schedel\" is vertrokken; volgens Uil een enge en verre plek. Een reddingsactie wordt opgezet om hem terug te vinden. Poeh en zijn vrienden staan voor een groot avontuur waarin zal blijken dat ze moediger zijn dan ze weten, sterker dan ze lijken en slimmer dan ze denken.

Winnie de Poeh is net als pindakaas; wie is er nu niet groot mee geworden? De avonturen van Winnie en zijn vriendjes zijn zo´n beetje de enige Disneyfilms die echt alleen op kleine kinderen gericht zijn. Natuurlijk kan het ook erg leuk zijn voor grote kinderen, maar de verhaaltjes zijn in de eerste plaats simpel gehouden voor de allerkleinsten onder ons. De Meest Verre Tocht van Winnie de Poeh is een vrij recent Poeh-avontuur uit 1997 (originele titel: Winnie the Pooh´s Most Grand Adventure) wat te zien is aan de animatie. Hoewel de avonturen van Poeh altijd simpel gehouden zijn, zien we toch wat subtiele lichttrucjes, zoals de ondergaande zon in de scène tussen Poeh en Janneman in het begin. Zoals het een goede Disneyfilm betaamd zit ook hier weer een moraal in waar de kleintjes wat aan hebben. Al met al een aardig Poeh-avontuur waar de kleintjes zeker een dik uurtje zoet mee zullen zijn.

Genre: Animatie, Jeugd
Jaar: 1997
Speelduur: 73 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Grieks
  • Dolby Digital 2.0 - Hebreeuws
  • Dolby Digital 2.0 - Hongaars
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8712626009283

De Meest Verre Tocht van Winnie de Poeh is een direct-to-video release, en Disney heeft hem geproduceerd voor het standaard 4:3 TV formaat. Zodoende is de film dus ook in deze originele verhouding van 1.33:1 op de DVD gezet. Aangezien dit een productie uit 1997 is en aangezien het feit dat Disney zijn films al enige jaren met het CAPS (Computer Assisted Production System) maakt, was de beeldkwaliteit toch niet zo goed als hij volgens mij had kunnen zijn. Aan de minimale telecine wobble en filmvlekjes te zien is deze transfer in ieder geval niet rechtstreeks afkomstig uit de productiemachines van Disney, maar duidelijk van een filmprint. Dit heeft wat negatieve gevolgen voor wat betreft de beeldscherpte en de kleurverzadiging, die hadden zeker beter gekund. Verder is de beeldkwaliteit van prima niveau en de transfer komt rustig en stabiel over, zonder compressieproblemen of andere storende elementen. De Nederlandstalige ondertiteling is goed leesbaar en netjes onder in beeld geplaatst. Als Buena Vista deze ondertitelingpositie nu voortaan ook bij haar breedbeeld-transfers gaat invoeren hebben we daar ook nooit meer iets over te klagen. De chapterverdeling in maar liefs 23 chapterstops is zeer ruim voor een film van slechts een dik uur.

Anders dan op de verpakking staat vermeld, is de originele Engelse track niet in Dolby Digital 2.0 Surround, maar gewoon in Dolby Digital 5.1 (384 kbit/s) op de DVD vastgelegd. Alleen de Nederlandse mix moet het met ‘slechts’ een 2.0 Surround (192 kbit/s) track stellen. Voor deze review hebben we gekeken naar de Engelse 5.1 mix en de Nederlandse 2.0 Surround mix. Vooral de 5.1 versie blinkt uit in de dynamiek, kanaalscheiding en de weergave van de lage tonen. Verder zijn het allebei tracks die redelijk ingetogen klinken. Het surroundgebruik is vooral met wat subtiele ambient-geluiden soms te merken, maar echt regelmatig worden de surrounds niet benut. De mix klinkt verder warm, met goed verstaanbare en sympathieke stemmen. Vooral de Engelse stemmen hebben wat dat betreft een streepje voor. Die klinken namelijk wat aangenamer dan de vaak kil klinkende, overdreven articulerende Nederlandse schnabbelaars die hier de stemmen verzorgen. Vooral Uil heeft een vreselijke stem in het Nederlands. Wat niet wegneemt dat beide mixen erg goed klinken, maar we verkiezen toch de 5.1 versie duidelijk boven de 2.0 Surround mix. Prima geluidskwaliteit.

Helaas zijn er geen extra´s op de schijf voorhanden, wat wel erg jammer is aangezien de film zelf ook niet bepaald lang is.

De Meest Verre Tocht van Winnie de Poeh is een kleine film, voor kleine mensen. Hoewel de animatie niet van het scherm spat hebben de Poeh-films toch altijd een leuke prentenboek-charme weten te behouden. De uitstraling van een Poeh-film is dan ook uniek en het is goed dat Disney dit al zoveel jaren in stand houdt. Qua verhaal is het allemaal niet zo spectaculair, maar de allerkleinsten onder ons zullen zeker geboeid zijn. De beeldkwaliteit is goed, maar had beter gekund. Waarom dit geen digitale transfer is, direct uit de CAPS-systemen is mij een raadsel. Het geluid klinkt ingetogen, maar past prima bij de film en de tracks klinken warm en aangenaam. Jammer dat de Nederlandse stemmen toch wat afbreuk doen aan de sfeer van die track. Een aantal leuke spelletjes op de schijf hadden ook niet misstaan, want het is nu wel een hele extra-loze bedoeling. Een leuke DVD voor de kleintjes.