Q & A

04-11-2003

6.4

Q & A (DVD)

Politie rechecheur Mike Brennan (Nick Nolte) schiet bij een nachtclub een onbeduidende crimineel in koele bloede neer. Daarna laat hij het lijken op zelfverdediging door de dode man een wapen in de handen te leggen en met harde hand bij enkele bezoekers van de club een alibi af te dwingen. De nieuwe assistent officier van Justitie Al Riley (Timothy Hutton) wordt op de zaak gezet. Hij krijgt van zijn baas te horen dat het een duidelijke zaak van zelfverdediging is en dat dit even snel moet worden afgehandeld. Een kleine formaliteit. Tenslotte gaat het om de beste politieman van het korps NYPD. Riley ontdekt al snel dat Brennan niet helemaal zuiver op de graad is, maar ook dat de corruptie niet bij Brennan stopt. Terwijl Riley dieper en dieper in het onderzoek verwikkeld raakt, worden belangrijke getuigen vermoord. Riley heeft slechts één getuige, de gangster Bobby Texador (Armand Assante). Uiteraard is het zijn woord tegen die van een gelauwerd politieman. De zaak wordt voor Riley ook nog eens persoonlijk als blijkt dat zijn ex-vriendin Nancy (Jenny Lumet) nu het liefje van Bobby Texador is. En Brennan begint de druk bij Riley en zijn team dreigend op te voeren.

Q & A is van de hand van grootmeester Sidney Lumet. Lumet heeft diverse politiefilmklassiekers op zijn naam staan, klassiekers als Serpico (1973), Prince of the City (1981) en The Verdict (1982). Q & A is een gewelddadige politiethriller die vergelijkbaar is met films als Training Day en Narc. Lumet zet ook in deze film weer een goed opgebouwde donkere en dreigende sfeer die langzaam toewerkt naar een in spanning opgebouwde anticlimax aan het einde van de film. Het is duidelijk dat Lumet het beste in de acteurs naar boven haalt. Bekijk de rolinvulling van Nick Nolte die op zeer overtuigende wijze invulling geeft aan de harde bikkel Brennan en hier een van zijn betere rollen speelt. Ook Timothy Hutton speelt prima het jonge groentje die zich in eerste instantie laat overweldigen door de reputatie van Brennan. In de film speelt Jenny Lumet de rol van Nancy, de vriendin van de gangster Bobby Texador. Jenny is de dochter van Sidney Lumet. Ook is een prima rol gespeeld door Louis Guzmán, die rol speelt van detective Luis Valentin.
De titel Q & A (question & answer, oftewel vraag en antwoord) verwijst hier naar de rechtelijke verslaglegging door een stenograaf van de ondervragingen van de (assistent) officier van Justitie. Alles dat wordt gezegd wordt vastgelegd in de Q & A en kan dienen als bewijsmateriaal. Dat de Q & A erg belangrijk is, blijkt uit een uitspraak in de film: ‘if it isn’t in the Q & A, it isn’t there’ (als het niet in de Q & A staat, dan bestaat het niet).

Genre: Misdaad
Jaar: 1990
Speelduur: 127 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626014676

• Bioscooptrailer

Uiteraard heeft het beeld zijn oorspronkelijk beeldverhouding (1.85:1) en uiteraard is het beeld anamorf. De beeldkwaliteit van deze film uit 1990 is vergelijkbaar met de beeldkwaliteit van andere budget titels van FOX. Dit betekent een redelijk goed beeld met enkele kleine onvolkomenheden. Zoals bijvoorbeeld de detaillering die niet meer dan redelijk is. Deels komt dit natuurlijk doordat het bronmateriaal niet echt opgeknapt is, waardoor met name de filmgrain in het beeld goed zichtbaar is. Om de scherpte van het beeld wat te verbeteren is edge enhancement toegepast, wat af en toe zichtbaar is. Contrast en zwartniveau zijn beide prima, ook in de donkere scènes blijven details zichtbaar. De film staat niet geheel stil in het frame (telecine wobble) wat tijdens de film slechts heel af en toe opvalt, maar bij de aftiteling zeer duidelijk zichtbaar is. Incidenteel zit er een spettertje of een krasje in het beeld.
De film is netjes verdeeld in 20 tracks. De film staat op een DVD-9 (enkelzijdig, dubbellaags), de laagwisseling is nauwelijks merbaar. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een te groot lettertype en staat te hoog onder in het beeld geplaatst. De ondertiteling is alleen via het DVD menu te wijzigen. Af en toe wordt Spaans gesproken, dan staat ook een ingebrande Engelse ondertiteling in beeld.

De originele Dolby Stereo Engelstalige soundtrack staat in Dolby 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Voor dit type film, wat vooral dialoog georiënteerd is, voldoet de soundtrack. De muziek komt met een goed stereobeeld uit beide speakers waarbij ook wat geluid uit de achterspeakers komt. De dialogen komen duidelijk verstaanbaar uit de centerspeaker. Het frequentiebereik is beperkt, wat vooral merkbaar is in het te kort aan hoog. Laag is ook beperkt aanwezig. Het LFE kanaal blijft rustig.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staat als enige extra de bekende bioscooptrailer (1:33 minuten). Beeldformaat en geluid zijn gelijk aan de film. Vreemd is dat de trailer niet op het DVD menu als keuze staat. De trailer wordt automatisch gespeeld na de film. Of je kiest direct even titelindex 4, track 1.

Q & A is een gewelddadige politiethriller van de hand van grootmeester Sidney Lumet, waarin het onderzoek naar een corrupte New Yorkse rechercheur centraal staat. Nick Nolte speelt met overtuiging de rol van deze rechercheur die zo zijn eigen wetten maakt. Een goed opgebouwde thriller met een sterke anti climax aan het eind.
FOX heeft deze titel als budget titel uitgebracht in de ondertussen bekende Big Deal serie. Dit betekent een redelijke kwaliteit voor beeld en geluid en slechts een bioscooptrailer als extra.