Subway

Nathan Strik
11-09-2003

5

Subway (DVD)

Fred (Christopher Lambert) is een kluizenkraker. Na een kraak bij een louche zakenman vlucht hij de Parijse metro in, achternagezeten door enkele zware jongens. Fred wordt opgenomen in een kleine subcultuur van criminelen die in de metro wonen. De vrouw van de zakenman, de mooie Helena (Isabelle Adjani) heeft een zwak voor de rebelse Fred en tussen de twee begint wat te bloeien. Fred ontloopt ondertussen zowel de autoriteiten, als de knokploeg van de zakenman en tussendoor weet hij ook nog een muziekbandje bij elkaar te verzamelen.

Als je de bovenstaande samenvatting ietwat aan de vreemde kant vindt dan kan dat kloppen. Deze film is namelijk een behoorlijke mix van allerlei ingrediënten. De romance tussen Fred en Helena, de politie die de bendeleden wil opsporen, de verhaallijn van de band, etc… Dat maakt de film soms een beetje verwarrend, aangezien er niet echt een duidelijke sturing in het verhaal zit hierdoor. De regie is zoals we van Luc Besson gewend zijn: veel gebruik van wide angle lenzen, een vreemd gevoel voor humor en een grote rol voor de muziek van Eric Serra. Soms is het wel een beetje teveel van het goede en de film kon mijn aandacht helaas ook niet vasthouden. Er is gewoon te weinig richting in de gebeurtenissen en pas tegen het einde komt alles een beetje bij elkaar, zij het wederom op een vreemde wijze. Een lappendeken van een heleboel losse ideeën die net niet helemaal naadloos op elkaar aansluiten. Ik mag graag naar de films van Besson kijken, maar deze heeft me dus ietwat teleurgesteld. Eerst huren is dan ook het advies.

Genre: Drama, Misdaad, Romantiek
Jaar: 1985
Speelduur: 98 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Spaans, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: -

• filmografieën

De anamorfe beeldtransfer op deze DVD wordt gepresenteerd in de originele bioscoopverhouding van 2.35:1, Luc Besson´s favoriete kader. De beeldkwaliteit is eigenlijk in één woord: teleurstellend. De print is niet helemaal stabiel en we zien de nodige filmgrain, maar dat is niet het ergste. Deze transfer bevat namelijk nogal wat extreme edge-enhancement en is daarnaast een ware reclamespot voor aliasing en moiré. Het zwartniveau, dat niet mooi diep zwart is, laat helaas nog wel wat te wensen over. De kleurverzadiging is prima, in de metro wordt vooral met veel koud TL-licht gewerkt, maar er zijn enkele scènes die een wat warmere en vollere sfeer hebben. Compressiefouten blijven gelukkig beperkt. De ondertiteling is netjes geplaatst en goed te lezen. De verdeling in 28 chapters is zeer ruim voor zo´n korte film. Vooral door de edge-enhancement en de vele moiré en aliasing artefacts een toch wat teleurstellende transfer.

De originele Franse track van de film wordt gepresenteerd in een Dolby Digital 2.0 surround mix (192 kbit/s) die zeker niet onaardig klinkt. Er wordt helaas wel vrij weinig gebruik gemaakt van het surroundpotentieel, wat vooral in die holle metro-gangen een gemiste kans is. De track klinkt verder aardig. De mix concentreert zich dus voornamelijk op de voorkanalen, maar laat hier dan ook een warm en vol geluidsbeeld horen. Ook de dynamiek is erg goed en zowel de hoge als lage tonen zijn prima vertegenwoordigd. Een prima track, maar zonde van het karige surroundgebruik.

Naast enkele filmografieën is er niks bijzonders te beleven op de DVD.

Subway is een vreemde film en zal zeker niet iedereen aanspreken. De film is een soort mengelmoes en kon mij als Besson-fan niet bekoren. De beeldkwaliteit is vooral teleurstellend door de grote hoeveelheid edge-enhancement en moiré. Het is jammer dat er bij de soundtrack niet meer gebruik wordt gemaakt van de surrounds, maar de geluidskwaliteit brengt het er al heel wat beter vanaf. Jammer dat er verder geen moeite is gedaan om de DVD te voorzien van interessant bonusmateriaal. Eerst huren, ook als je fan bent van Luc Besson.