Dumb Money

15-03-2024

7.8

Dumb Money (Blu-ray)

In 2021 zet een groep amateurbeleggers en Reddit-gebruikers de beleggingswereld op zijn kop door massaal aandelen te kopen van de verliesmakende videogame-winkel GameStop. Ze creëerden eigenhandig een ’short squeeze’ waarmee ze één van de grootste hedgefunds op Wall Street neerhaalden door samen te spannen tegen de grootgewichten van de beurs.

De filmtitel Dumb Money is een feitelijke term die gebruikt wordt door aandeelhandelaren op Wall Street. Het staat voor "kneuzengeld", ofwel de vaak kleine(re) bedragen die alledaagse consumenten en burgers inzetten op de aandelenbeurs. Er wordt vaak op neergekeken, want de vaak kleine bedragen hebben altijd niet of nauwelijks een impact kunnen hebben op de koers van een aandeel. En dan gaan deze inleggen vaak naar handelaren die inzetten op de daling van een aandeel, en zo dit "kneuzengeld" eigenlijk linea recta in hun zak kunnen steken. Vandaar dat de "grote" handelaren ook neerkijken op de kleine beleggers die ze dan te slim af zijn en ze  die dan afdoen als de "kneuzen" die geen enkele kennis hebben van de aandelenmarkt. Echter gebeurde er in 2020 wat anders. Net voor de COVID-pandemie uitbrak en iedereen thuis kwam te zitten, zat Youtuber en financieel analist Keith Gill (ook wel Roaring Kitty genaamd) via zijn livestream het aandeel van GemStop te promoten. Op zijn kanaal deelde hij zijn aandelenhandel en zijn tips om in welk aandeel je het beste kon investeren. En hij vond Gamestop een "leuk aandeel" en hier ging hij flink in investeren. En omdat veel mensen thuiis kwamen te zitten zonder werk ein inkomen, gingen vele mensen met hem mee in de hoop om wat extra inkomen te genereren. Maar deze acties hadden een sneeuwbal effect en zo groeide het aandeel Gamestop uit tot een waar succes. Tot de grote hedge fondsen die door hadden, en dan vooral omdat ze verlies maakten omdat ze hadden ingezet op de daling van het aandeel. Dit waargebeurde verhaal is verfilmd in Dumb Money, die erg dicht bij de werkelijkheid blijft, inclusief de rode microfoon en rode hoofdband van Keith Gill. De karakters worden erg goed vertolkt door o.a Paul Dano (The Batman), Shailene Woodley (Ferrari), Pete Davdison, Anthony Ramos ( beide uit Transformers: Rise of the Beasts), Nick Offerman (The Last of Us) en Seth Rogen (Steve Jobs). Het verhaal wordt energiek en vaak met de nodige humor aan elkaar geknoopt door regisseur Craig Gillespie (I, Tonya), die het verhaal en de verschillende vaktermen geod weet uit te leggen. Dumb Money is een verbijsterend relaas, maar dit soort "David en Goliath" verhalen doen het altijd goed, en zo werkt Dumb Money niet alleen goed als film op zichzelf, maar is ook een positieve opsteker dat je als ogenschijnlijk klein individu vooral tezamen veel impact kan hebben op bepaalde (mis)standen in de wereld.

Genre: Biografie, Drama, Komedie
Jaar: 2023
Speelduur: 105 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789493348493

Dumb Money staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 op Blu-ray Disc. De beeldkwaliteit is prima te noemen. De film heeft een kleurrijk kleurenpalet dat uitstekend overkomt op BD. Scherpte is ook erg goed, en zaken als contrast, schaduwdetail en zwartniveau zijn prima. Het beeld oogt soms een beetje soft bij bepaalde scènes, maar dat is niet heel erg noemenswaardig. Een uitstekende transfer.

Dumb Money krijgt op Blu-ray Disc een uitstekende DTS-HD MA 5.1-track mee in de oorspronkelijke Engelse taal. En deze track voldoet prima. Dialogen zijn netjes verstaanbaar, en de overige voorname geluiden komen via de voorste kanalen. Bij scènes met muziek of andere drukkere scènes doen de achterste kanalen en de subwoofer erg goed mee. Een prima track.

Er staan geen extra's op de Blu-ray Disc van Dumb Money.

In 2021 zet een groep amateurbeleggers en Reddit-gebruikers de beleggingswereld op zijn kop door massaal aandelen te kopen van de verliesmakende videogame-winkel GameStop. Ze creëerden eigenhandig een ’short squeeze’ waarmee ze één van de grootste hedgefunds op Wall Street neerhaalden door samen te spannen tegen de grootgewichten van de beurs. Dumb Money is een verbijsterend relaas, maar dit soort "David en Goliath" verhalen doen het altijd goed, en zo werkt Dumb Money niet alleen goed als film op zichzelf, maar is ook een positieve opsteker dat je als ogenschijnlijk klein individu vooral tezamen veel impact kan hebben op bepaalde (mis)standen in de wereld. De Blu-ray Disc van Dumb Money zit technisch prima in elkaar en heeft verder geen extra's.