Scream (2022)

09-05-2022

6.5
UHD

Scream (2022) (UHD)

Vijfentwintig jaar nadat het rustige stadje Woodsboro werd afgeschrikt door een aantal gewelddadige moorden, worden de bewoners opnieuw geteisterd door een moordenaar, die zich achter het Ghostface masker schuilt met een groep tieners als doelwit. Neve Campbell (Sidney Prescott), Courteney Cox (Gale Weathers) en David Arquette (Dewey Riley) keren terug in hun iconische rollen.

De eerste Scream-film werd alweer in 1996 uitgebracht en geregisseerd door Wes Craven. Zijn doel was om de "Teen-slasher" opnieuw leven in te blazen maar dit vooral niet te serieus te nemen. En dat is ook te merken in de eerste film, met veel referenties naar andere horror-films en veel hippe en trendy (voor die tijd) dialogen. Dit eerste deel werd een groot succes en kreeg drie vervolgen en vele kopieën (Urban Legends en I Know What You Did Last Summer als enkele voorbeelden). Na het laatste deel uit 2011 werd het stil rondom de Scream-films en ook de andere franchises rondom tiener-horror droogden op. Nu is het de laatste jaren opnieuw in de mode om vervolgen te maken op oude hits met vaak de oorspronkelijke acteurs erbij die terugkeren in hun succesvolle rollen Bijvoorbeeld het vierde deel uit de Matrix-franchise en ook Top Gun krijgt na vele jaren een vervolg. Ook Eddie Murphy maakt vervolgen op oude successen, met Coming 2 America reeds al gemaakt en een vierde Beverly Hills Cop in onderhandeling. Scream volgt ook die route en krijgt een nieuw deel dat niet echt een direct vervolg is, maar wel refereert naar alle gebeurtenissen uit het verleden en in hetzelfde universum afspeelt. De hoofdrolspelers uit de eerste delen keren ook terug, maar spelen niet de hoofdrol. Voor fans van de films is er genoeg te genieten, maar de film volgt wel exact hetzelfde stramien als de eerste film. Zelfs de gehele opening is bijna een exacte kopie van het eerste deel, alleen met andere acteurs. Voor de ene kijker is dat nostalgie, voor de andere wellicht lui copy-paste-werk. Je moet ervan houden en als dit je genre is, dan valt er met Scream genoeg te genieten.

Scream wordt in Nederland uitgebracht op o.a. een UHD+BD-uitgave, verpakt in een mooie steelbook. Deze uitgave wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2022
Speelduur: 116 min
Verpakking: UHD Steelbook
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • Dolby Digital 2.0 - Engels Audio beschrijvend
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8719372015124

• Behind the Scenes with the Cast
  • The Legacy of Wes Craven
  • Filmmaker Commentary

UHD
Scream krijgt op UHD een native 4K-transfer in het oorspronkelijke beeldformaat met HDR10 en Dolby Vision beeldverbetering. Deze transfer is erg sterk met een strak en scherp beeld. Detaillering en kleuren zijn erg goed gedaan en ook contrast en schaduwdetail zijn erg goed. De film speelt zich vaak af in het donker en Dolby Vision biedt hierbij een extra stap aan detaillering ten opzichte van de bluray. Een erg sterke transfer.

Blu-ray Disc
Ook op BD krijgt Scream een prima 1080p-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. Scherpte, contrast en kleuren zijn prima. Schaduwdetail in donkere scènes is wat minder scherp als de UHD, maar dat zijn details. Een prima transfer.

N.B. screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Scream krijgt op beide formaten geen next-gen audiotrack mee maar een conventionelere en directionele DTS-HD MA 7.1-track in de oorspronkelijke Engelse taal. Deze track is zeker niet behelpen en biedt een prima geluidsbeleving. De schrikmomenten worden goed onderstreept door de audiotrack die soms letterlijk goed uit de (surround) hoek komt met plostelinge geluidseffecten. Ook de subwoofer ondersteunt prima in het laag.

Scream krijgt een paar extra's mee die allemaal staan op de Blu-ray Disc.

Deleted Scenes (3 min)
Een reel met diverse verwijderde scénes, zonder informatie over de plek waar ze horen in de film.