Vertical Limit (Superbit)

07-12-2002

8.1

Vertical Limit (Superbit) (DVD)

Wanneer Peter Garret (Chris O’Donnell) met zijn vader Royce (Stuart Wilson) en zus Annie (Robin Tunney) tezamen met 2 andere bergbeklimmers in Utah een klimtocht ondernemen gaat er iets mis. Door een fout van één van de bergbeklimmers vallen ze en hangen ze alle vijf aan de bergklampen van Annie. Nadat twee bergbeklimmers naar beneden storten en de bergklampen één voor één loslaten, beveelt Royce zijn zoon hem los te snijden zodat hij en Annie het overleven. Voor Peter wordt dit een zeer traumatische ervaring waardoor hij nooit meer klimt.
Drie jaar later komen Peter en Annie elkaar weer tegen op de voet van de berg K2. Annie is ingehuurd door miljonair Elliot Vaughn (Bill Paxton), die de K2 wil bedwingen. De expeditie staat onder leiding van de zeer ervaren klimmer Tom McLaren (Nicholas Lea). Al snel na het vertrek van de groep verslechtert het weer. Via de radio waarschuwt Peter de groep voor een snel naderende storm, maar Elliot dwingt Tom door te gaan. Wanneer de groep uiteindelijk toch besluit terug te gaan, is het te laat. Annie valt in een diepe bergholte die door een dunne laag sneeuw was bedekt. Door een aanstormende lawine storten Elliot en Tom ook in deze ‘ravijn’, de rest komt om het leven. Tom raakt hierbij zwaar gewond.
Peter wil een reddingsoperatie beginnen, maar niemand wil hem helpen. Iedereen beschouwt de operatie als zinloos, omdat de drie overlevenden nog maar 36 uur te leven hebben. Een zelfmoordmissie, vooral omdat Peter nitroglycerine wil meenemen. Één van Vaughn’s mensen stelt iedereen die meedoet een grote beloning in het vooruitzicht. Hierdoor krijgt Peter uiteindelijk zes mensen zover. Ook de kluizenaar Montgomery Wick (Scott Glenn) wordt gevraagd te helpen. Hij doet mee als hij de leiding van de reddingsoperatie krijgt. Wick verdeeld de groep in 3 teams van 2 personen. De reddingsoperatie lijkt een onmogelijk strijd met de zeer ruige elementen van de K2, het slechte weer en de krappe tijd.

Vertical Limit van regisseur Martin Campbell (ook bekend van GoldenEye en The Mask of Zorro) is vanaf het eerste moment een spannende en goed onderhoudende film waarin de meest spectaculaire bergbeklimmers acties worden uitgevoerd. Okay, het realiteitsgehalte is niet altijd even groot, maar bij welke actiefilm is dat wel. In het licht van een rasechte actiefilm zijn de acteerprestaties goed. Verwacht in deze film geen hoogstaand acteerwerk als het gaat om de karakteruitwerking, alhoewel de actrice Robin Tunney in deze film, vooral in de eerste scène, een positieve uitschieter is. De opgebouwde spanning is, vanaf het eerste moment, uitstekend en een lekker stukje humor is ook niet vergeten.
Het grootste deel van de opnames zijn gemaakt in New Zeeland (het geboorteland van Martin Campbell) op mountain Cook, die een vergelijkbare bouw heeft als de echte K2 (die vlak bij Pakistan ligt). De acteurs hebben veel klimwerk zelf verricht. Met de nodige speciale trucs zijn in de film de vele zekeringslijnen weggewerkt.
De soundtrack van James Newton Howard is erg mooi en voegt heel goed extra sfeer bij de film.
Wetenswaardigheidje: in de film zie je de voet van Montgomery Wick (Scott Glenn) waar de tenen van zijn afgevroren, in werkelijkheid is dit de voet van bergbeklimmer Mark Wetu, die in een nachtelijk avontuur in 1994 op de Mount Everest op een hoogte van 7500 meter zijn tenen heeft verloren.

Deze Superbit uitgave is een heruitgave van de film, die in 2001 al met de nodige extra’s was uitgebracht. Zoals bekend heeft men bij de Superbit DVD’s alle extra’s weggelaten. De hierdoor vrijgekomen ruimte op de schijf is benut om het beeld met een lagere compressie (hogere bitrate) vast te leggen. Volgens Columbia resulteert dit in een contrastrijker en gedetailleerder beeld. Het geluid staat bij Superbit DVD ook in DTS formaat op de schijf.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2001
Speelduur: 119 min
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 7321931652032

De film staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 anamorf op de DVD. Het beeld heeft een zwarte omranding, die bij televisies wegvalt in de overscan. Was bij de eerdere uitgave van Vertical Limit de beeldkwaliteit al prima in orde, bij de Superbit is daar nog een schepje bovenop gedaan. De beeldkwaliteit is nu werkelijk uitstekend. Het beeld is in vergelijking met de ‘gewone’ uitgave inderdaad iets scherper, gedetailleerder en contrastrijker. Bekijk ter vergelijking de screenshots maar eens. De linker screenshots (nummer 1 en nummer 3) zijn van de ‘gewone’ uitgave, de rechter screenshots (nummer 2 en nummer 4) zijn van de Superbit uitgave. Let bij screenshot 1 en 2 maar eens op de randen van de jassen en het detail in de muts.
Voor deze heruitgave is dezelfde transfer gebruikt, alleen is nu een lagere compressie toegepast. Door de lagere compressie is de gemiddelde bitrate voor het beeld met ruim 50% toegenomen. Bij de ‘gewone’ uitgave is de gemiddelde bitrate 5.1 Mbit/s, bij deze Superbit uitgave is de gemiddelde bitrate 7.71 Mbit/s. Artefacten als filmgrain, edge enhancement en aliassing zul je op deze DVD niet aantreffen. Ook ontbreken ongerechtigheden als gevolg van vuil of beschadigingen in het beeld. Kortom, een prachtig beeld.
De film is verdeeld in 28 tracks. De laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De ondertiteling (wit) is duidelijk en goed geplaatst.

Het geluid is gemixt in Dolby Digital 5.1 (met de hoge bitrate van 448 kb/s). Deze uitstekend klinkende soundtrack is dezelfde als op de ‘gewone’ uitgave van Vertical Limit. Een soundtrack waarbij alle speakers intensief worden gebruikt en waarbij de surroundspeakers in split-surround (stereo) worden gebruikt. Hierdoor ontstaat een zeer ruimtelijk driedimensionaal geluidsbeeld met veel richtingsgevoel. Het geluid klinkt lekker vol met een goed aanwezig laag, ook de subwoofer laat regelmatig van zich horen, en een uitstekende detaillering in het hoog. Ook de mooie muziek van James Newton Howard komt erg mooi ruimtelijk uit de speakers.
Op deze Superbit uitgave staat nu ook een DTS 5.1 track, bitrate 754 kb/s. Zoals te verwachten klinkt de DTS track harder dan de DD track. Het algehele geluidsbeeld komt bij DTS iets indrukwekkender (dynamischer) en ruimtelijker over dan bij de DD track.
De dialogen blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals ook gebruikelijk, netjes uit de centerspeaker. Een werkelijk uitstekende soundtrack.

Zoals bekend hebben Superbit DVD’s geen extra’s om alle ruimte te benutten voor maximale beeld- en geluidskwaliteit. Op de DVD staan wel een DD en een DTS promotietrailer. Bij de DVD zit ook een inlay met de tracklisting.

Vertical Limit is een nog steeds een boeiende en spannende actiefilm met mooie beelden van besneeuwde bergen. Verwacht geen karaktervolle acteerprestaties, maar wel een lekker spannende film die draait om een gevaarlijke reddingsoperatie. Columbia claimt bij de Superbit DVD’s een betere beeld- en geluidskwaliteit. Met deze uitgave kan dat zeker bevestigd worden. In vergelijking met de ‘gewone’ uitgave is het beeld net iets scherper, gedetailleerder en contrastrijker. En de DTS track weet de uitstekende soundtrack van deze film nog iets indrukwekkender weer te geven. Maar dat alles is wel ten koste gegaan van alle extra’s, want Columbia brengt de Superbit uitgaven (nog) niet uit met de extra’s op een tweede schijf. Dat betekent dat je een keuze moeten maken tussen optimale beeld- en geluidskwaliteit of extra’s bij de film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Columbia Tristar Home Video.