Everything Everywhere All at Once

01-11-2023

6.5
UHD

Everything Everywhere All at Once (UHD)

Evelyn (Michelle Yeoh) heeft samen met haar man Waymond (Ke Huy Quan) een onsuccesvolle wasserette, een rebellerende dochter en een belastingaangifte die maar niet lijkt te eindigen. Exact op het moment dat het allemaal teveel wordt, verscheurt het universum in een oneindig aantal universums en is Evelyn niet langer alleen een wasserettehouder, maar ook internationaal bekende filmster, kungfu-meester, chef-kok of misschien de held die iedereen al die tijd nodig had.

Everything Everywhere All At Once was dé verrassing van 2022, met maar liefst de winst van 7 Oscars, onder andere die van Beste Film, Beste Regie, Beste Script, Beste Hoofdrol en Beste Bijrollen van zowel Ke Huy Quan als Jamie Lee Curtis. Het verhaal van het maken van de film is ook echt opzienbarend. En dat komt vooral omdat het budget van de film minimaal was, en door het thema van de film, parallelle universums dat ook erg aanwezig was in grote Hollywood blockbusters als Spider-Man No Way Home en Doctor Strange and the Multiverse of Madness. Maar bij Everything... werden de speciale effecten gemaakt door een team van 5 mensen die via online filmpjes het makne ervan hadden geleerd, in tegenstelling tot de grote effecten-bedrijven die door Marvel waren ingehuurd, en dat met maar weinig vershcil tussen het eindresultaat. Everything... betekent ook de terugkeer van Ke Huy Quan, die bij het grote publiek vooral bekend is als Short Round uit Indiana Jones and the Temple of DoomEverything... is geregisseerd door twee regisseurs die al vaker hebben samengewerkt en die zich presenteren als "Daniels", namelijk Daniel Scheinert en Daniel Kwan. Everything... is een erg ambitieuze film en het is te zien dat het echt een passieproject is geweest voor de Daniels. Alleen, de film zit wel heel erg vol. Te vol zelfs. De film wordt door pers en publiek vaak de hemel in geprezen maar eerlijk gezegd vond ik persoonlijk de film niet alle Oscars waard die film heeft gewonnen. De film en het script vliegt heen en weer qua thematiek en sfeer. Het komt allemaal wat krampachtig en geforceerd over. Er worden ook veel te veel zijsporen gekozen qua karakters en verhaallijnen en dat leidt alleen maar af. Het echte hart van de film en het verhaal, namelijk de band tussen moeder en dochter, komt eigenlijk pas helemaal aan het einde naar voren. Daarvoor wordt je afgeleid door allerlei karakters, hetzij vanuit andere dimensies of extra bij-karakters die zelf hun eigen dilemma doormaken (de kok bijvoorbeeld). Ook de humor is soms echt misplaatst. De banale grappen met diverse sex-speeltjes komen erg goedkoop over en doen alleen maar afbreuk aan het emotionele en diepgaande verhaal dat de film wil vertellen. En het is ook nog eens totaal onnodig. De grap met de worstenvingers en de situatie binnen dat universum heeft uiteindelijk nog een doel, de andere banale grappen hebben dat niet. Wel hebben Michelle Yeoh en Ke Huy Quan hun Oscars echt verdiend, want zij leggen echt hun ziel en zaligheid in de vertolking van hun rollen. Het is een genot om naar te kijken en zij dragen de film absoluut. Jamie Lee Curtis heeft ook een Oscar voor haar rol gewonnen maar ondanks dat ze een geweldige actrice is, vond ik haar rol wat meer karikaturaal en minder Oscar-waardig. Verder is Everything Everywhere All At Once een erg ambitieus project geworden maar dat uiteindelijk een te geforceerde, krampachtige en over pretentieuze poging doet om hip en (soms fout) grappig te zijn, met tegelijkertijd te pogen het hart op de goede plek te hebben. De film had zeker geprofiteerd van een strakker script met minder afleidende zijverhalen en karakters en meer focus op het hart van het verhaal. Dat had de speelduur ook ten goede gekomen want met bijna 2,5 uur is deze film zo'n 20 minuten te lang. Al-met-al zeker niet onaardig, maar niet de roem en alle Oscars waard die de film allemaal heeft gekregen. Tenminste, in mijn oogpunt.

Na een aantal keer uitstel te hebben gekregen, is in navolging van de Blu-ray Disc uitgave nu ook een uitgave gekomen op 4K UHD. Opvallend is dat alle webshops als frontcover van de UHD het ontwerp van de frontcover van de Blu-ray Disc af hebben gebeeld, terwijl in werkelijkheid de UHD het ontwerp heeft van de Amerikaanse UHD. Deze cover is in een Nederlandse versie niet te vinden, dus vandaar dat de Amerikaanse versie hier ter illustratie staat afgebeeld. Deze UHD wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Actie, Avontuur, Komedie
Jaar: 2022
Speelduur: 139 min
Verpakking: UHD keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 1.85:1 & 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • Auro 3D 13.1 - Engels, Mandarijn, Kantonees
  • Dolby Atmos - Engels, Mandarijn, Kantonees
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels, Mandarijn, Kantonees
  • DTS-HD MA 5.1 - Engels, Mandarijn, Kantonees
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789493316485

Everything Everywhere All At Once krijgt op UHD een 4K-transfer mee in de oorspronkelijke beeldverhoudingen van 1.85:1 en 2.39:1, met Dolby Vison kleurverbetering. De film heeft een nogal kenmerkende beeldstijl en kleurenpalet, en de UHD geeft dit prima weer. Scherpte en detaillering zijn uitstekend, en het beeld staat wat strakker dan de versie op Blu-ray Disc. Verder is de kleurenschakering dankzij Dolby Vision ene stuk genuanceerder en komen er ook meer details naar voren in donkere scènes. Een uitstekende transfer.

N.B. Helaas was het technisch NIET mogelijk om screenshots te maken van deze UHD. Ter illustratie zijn screenshots van de blu-ray Disc toegevoegd, en deze representeren NIET de beeldkwaliteit van deze UHD.

Everything Everywhere All At Once krijgt maar liefst twee object-based audiotracks mee en daarnaast nog één lossless. Gelukkig nu geen coverfout, en de 4K UHD bevat zowel een Auro 3D 13.1-track, een Dolby Atmos-track met een TrueHD basis, én nog een DTS-HD MA 5.1-track. De film is beluisterd met de Atmos-track en deze klinkt weergaloos. Er wordt ene continue geluidsbeeld gecreëerd die over alle kanalen wordt verspreid met een maximale spreiding en dynamiek. Een geweldige track.

Er staan geen extra's op de UHD van Everything Everywhere All At Once. De cover bevat ook artwork aan de achterzijde, maar is door de zwarte UHD case helaas niet zichtbaar als je de case open doet.

Evelyn (Michelle Yeoh) heeft samen met haar man Waymond (Ke Huy Quan) een onsuccesvolle wasserette, een rebellerende dochter en een belastingaangifte die maar niet lijkt te eindigen. Exact op het moment dat het allemaal teveel wordt, verscheurt het universum in een oneindig aantal universums en is Evelyn niet langer alleen een wasserettehouder, maar ook internationaal bekende filmster, kungfu-meester, chef-kok of misschien de held die iedereen al die tijd nodig had. Everything Everywhere All At Once is een erg ambitieus project geworden maar dat uiteindelijk een te geforceerde, krampachtige en over pretentieuze poging doet om hip en (soms fout) grappig te zijn, met tegelijkertijd te pogen het hart op de goede plek te hebben. De film had zeker geprofiteerd van een strakker script met minder afleidende zijverhalen en karakters en meer focus op het hart van het verhaal. Dat had de speelduur ook ten goede gekomen want met bijna 2,5 uur is deze film zo'n 20 minuten te lang. Al-met-al zeker niet onaardig, maar niet de roem en alle Oscars waard die de film allemaal heeft gekregen. Tenminste, in mijn oogpunt. De 4K UHD van Everything Everywhere All At Once is wel zeer geslaagd met fantastisch beeld en geluid. Een aanrader voor de fans.