Grenzeloos Verraad

08-08-2023

6

Grenzeloos Verraad (Blu-ray)

De Duits-Nederlandse officier Ludwig Mengelberg, in het Duitse leger luisterend naar de bijnaam 'Der Fliegende Holländer', heeft steeds grotere moeite met de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Na een persoonlijk drama wordt hij overgeplaatst naar Nederland en neemt hij het drastische besluit om in Drenthe te helpen bij het verbergen van onderduikers. Daarmee pleegt hij natuurlijk hoogverraad bij zijn eigen manschappen. Wanneer de SS wantrouwen krijgt en het verzet oprukt, zet Mengelberg niet alleen zijn eigen leven op het spel, maar ook dat van de mensen die hij probeert te helpen.

Grenzeloos Verraad is een Nederlandse oorlogsfilm die voornamelijk is gemaakt door startende filmmakers en vrijwilligers. Het totale budget is rond de € 300.000,- geweest en dit is binnengehaald door middel van subsisdies, sponsoring en giften. Voor een uitgtebreid achtergrond verhaal ver de gehele productie kan je het beste op deze website (en ons nieuwsbericht) even kijken, hier vind je veel verhalen en achter-de-schermen-materiaal over de totstandkoming en het maken van de film (die oorspronkelijk Verradelijke Liefde heette). Allereerst is het best indrukwekkend wat het gehele team heeft weten te bereiken. Een oorlogsfilm maken naar een waargebeurd verhaal (Operatie Amherst en de bevrijding van Noord-Nederland) is nogal wat, want als makers neem je de verantwoordelijkheid op je schouders om dit respectvol maar ook authentiek in beeld te brengen. En dat is zeker gelukt. Ze hebben diverse "re-enactment" spelers gevraagd om te spelen in de film. Dit zijn liefhebbers die in hun vrije tijd oorlogssituaties en veldslagen nabootsen, en dan zo authentiek mogelijk met de juiste uniformen en wapens. Ook hebben de makers zelfs een paar authetieke pantserwagens en kalssieke auto's kunnen lenen die rondrijden in de film. De veldslagen en de vuurgevechten zien er best inrukwekkend uit, alleen heb je als kijker soms moeite om onderscheid te maken wie nu wie exact is, omdat de uniformen waarschijnlijk door kenners te onderscheiden zijn, maar door leken en de "casual" kijker een stuk minder. Ook de decors, lokaties en andere rekwisieten zijn goed gekozen en komen authentiek over. Dan het verhaal. Grenzeloos Verraad gaat over een jongen die in het grensgebied van Nederland en Duitsland is opgegroeid en tijdens WO I zijn vader is verloren. Toen hij volwassen werd heeft hij zich bij het Duitse Leger aangesloten. Gedurende de film volg je hem als hij wroeging krijgt over de zin van de oorlog als hij zijn vrouw en dochter verliest tijdens een bombardement en hij zelf niet aanwezig was. Deze rol van Ludwig Mengelberg wordt gespeeld door Peter Nillesen en dat doet hij best goed, maar je merkt wel dat er wat grenzen zitten binnen zijn emotioneel bereik als acteur. Ook de schakeling tussen rouw en charme met de Joodse Zarah komt een beetje geforceerd over. Andere rollen worden gespeeld door o.a. Dirk Gunther Mohr, die de maniakale Martin Schoonma, die de voornaamste dreiging speelt in de film. En dat doet ook hij best goed, want hij weet goed een "unheimlich" gevoel op te roepen bij zijn tegenspelers en ook bij de kijker. Maar het gebrek aan ervaring is helaas ook wel een beetje terug te zien in de film. Zo start het verhaal best een beetje warrig en weet je nu niet precies waar het verhaal naartoe wil. Dat komt ook een beetje door de oorspronkelijke premisse die zich vooral richtte op de onmogelijke liefde tussen een Duitse commandant (Mengelberg) en de Joodse ondergedoken Zarah (gespeeld door Diana Olsder-Koers). Die focus in het verhaal komt pas verderop in de film en wordt verder eigenlijk niet echt verder uitgediept. Het gaat vooral om de innerlijke strijd van Mengelberg waarbij hij twijfelt tussen de SS en de Geallieerden, en de ophanden capitulatie en de laatste stuiptrekkingen van het Duitse leger (en hierop is de vernieuwde titel Grenzeloos Verraad ook op gebaseerd). Daarnaast zijn sommige effecten en vooral de (bloederige) make-up wat minder van kwaliteit en komt duidelijk nep over. Het meest jammere is helaas dat Operatie Amherst niet echt duidelijk naar voren komt in de film, bijvoorbeeld via extra toelichting zoals een voice-over of andere uitleg. Kenners zullen zuidelijk bepaalde aspecten herkennen maar voor de leek zijn de gebeurtenissen niet zomaar herkenbaar. En dan is de aftiteling aan het eind ook erg klein van lettertype (en een ongelukkig gekozen kleur) en komt deze erg snel voorbij. Dit had wel prominenter in beeld mogen komen en had men de tijd voor mogen nemen zodat de kijker het goed kan lezen. Grenzeloos Verraad is een film waarvan de passie en de bravoure afspat, en de durf om deze film te maken kan alleen maar geprezen worden. Tegenover genregenoten legt de film het uiteraard af als het gaat om budget en de ervaring van de cast en crew, maar ga er maar aanstaan om een dergelijke film te maken. De passie en de volharding is ongekend en de makers mogen zeker trots zijn op het eindresultaat.

Genre: Oorlog
Jaar: 2023
Speelduur: 88 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands & Duits
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands & Duits
EAN: 8719372016817

Grenzeloos Verraad krijgt op Blu-ray Disc een 1080p HD-transfer in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1, en de beeldkwaliteit is erg goed te noemen. Scherpte is erg goed, en de diverse details van de unformen komen daardoor goed in beeld. Kleuren komen mooi en natuurlijk over. De diverse kleuren steken goed op elkaar af en ook gelijksoortige tinten als de groene unformen tegen de groene natuur zijn nog steeds goed te onderscheiden. 's Avonds en in slecht verlcihte scènes is het contrast soms wat minder waardoor sommige details minder goed zichtbaar zijn. Verder worden felle kleuren als rood wel goed benadrukt en springen deze van je scherm af. Een uitstekende transfer.

Grenzeloos Verraad krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD MA 5.1 audiotrack mee, met daarnaast een Dolby Digital 2.0-track, dat vermoedelijk de oorspronkelijke audiotrack is. De eerstgenoemde track klinkt goed, maar tijdens stille momenten komen de dialogen soms een beetje onduidelijk naar voren. Er komt dan meer gemompel dat wat moeilijk is te verstaan. Verder is de audiotrack wel goed tijdens de actiescènes en vuurgevechten en levert die genoeg ruimelijke spreiding op.

Er staan geen extra's op de Blu-ray Disc van Grenzeloos Verraad. Voor B-roll en ander achter-de-schermen-materiaal kan je terecht op de hierboven genoemde website.

De Duits-Nederlandse officier Ludwig Mengelberg, in het Duitse leger luisterend naar de bijnaam 'Der Fliegende Holländer', heeft steeds grotere moeite met de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Na een persoonlijk drama wordt hij overgeplaatst naar Nederland en neemt hij het drastische besluit om in Drenthe te helpen bij het verbergen van onderduikers. Daarmee pleegt hij natuurlijk hoogverraad bij zijn eigen manschappen. Wanneer de SS wantrouwen krijgt en het verzet oprukt, zet Mengelberg niet alleen zijn eigen leven op het spel, maar ook dat van de mensen die hij probeert te helpen. Grenzeloos Verraad is een film waarvan de passie en de bravoure afspat, en de durf om deze film te maken kan alleen maar geprezen worden. Tegenover genregenoten legt de film het uiteraard af als het gaat om budget en de ervaring van de cast en crew, maar ga er maar aanstaan om een dergelijke film te maken. De passie en de volharding is ongekend en de makers mogen zeker trots zijn op het eindresultaat. De Blu-ray Disc van Grenzeloos Verraad is prima in orde met een nette beeld- en geluidskwaliteit en verder zonder extra's. Bekijk hiervoor de genoemde website voor B-roll en verhalen van achter-de-schermen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.