Inglourious Basterds

22-10-2021

8.5
UHD

Inglourious Basterds (UHD)

Het is 1941, ergens middenin bezet Frankrijk. Nazi-kolonel Hans Landa (Christoph Waltz) van de SS is belast met het vinden en executeren van de laatste joden die nog onderduiken in deze regio van het land. Hij vindt de familie van Shosanna Dreyfus (Mélanie Laurent) die allen worden neergeschoten, zelf weet ze ternauwernood te ontsnappen. Ze vlucht naar Parijs en schuilt daar onder een nieuw identiteit als operateur van haar eigen bioscoop. Ondertussen maakt een groep Joods-Amerikaanse soldaten onder leiding van Luitenant Aldo Raine (Brad Pitt) furore door de gruwelijke wijze waarop ze al vele nazi's hebben uitgeschakeld. Naar Indiaans voorbeeld scalperen ze hun slACachtoffers en een van hun leden maakt er een sport van om met een honkbalknuppel de schedels van nazi's in te slaan. Ze hebben de bijnaam 'Basterds' gekregen en zelfs Hitler heeft van hen gehoord. Hun nieuwste plan is niets minder dan het uitschakelen van alle kopstukken van het derde rijk. Hiervoor bundelen zij hun krachten met Bridget von Hammersmark (Diane Kruger), een Duitse actrice en dubbelagent voor de geallieerden. Hun missie zal plaatsvinden tijdens de première van een propagandafilm, in een bioscoop ergens in Parijs.

Quentin Tarantino heeft sinds zijn spraakmakende debuut Reservoir Dogs uit 1992 naam en faam gemaakt in Hollywood en omstreken. Bij vele cinemafans gaat hun filmhart sneller kloppen wanneer de nieuwste productie van deze virtuoos op stapel staat. Hoewel Tarantino zeker bepaalde herkenbare stijlkenmerken heeft, kun je ervan op aan dat elk van zijn films een unieke insteek heeft. Ook dit keer betreft het een onderwerp dat hij nog niet eerder heeft aangesneden: de Tweede Wereldoorlog. En hij doet dit op geheel eigen politiek incorrecte, maar o zo vermakelijke wijze. De opening is direct al een van de hoogtepunten van de film. De scène duurt enorm lang voort, maar is desalniettemin waanzinnig spannend. Niet in de laatste plaats vanwege de intense en tegelijk soms hilarische prestatie van Christoph Waltz, die voor zijn rol de Oscar voor Beste Mannelijke Bijrol mee naar huis mocht nemen. De eerste acteurs-Oscar voor een film van Tarantino. De indeling vindt plaats in hoofdstukken en in de volgende maken we kennis met de 'Basterds' onder leiding van Brad Pitt, die in zijn fysieke uitstraling erg doet denken aan Marlon Brando in The Godfather. Zijn speech zet direct de toon voor de rest van de film: een cocktail van extreem geweld gecombineerd met veel humor en wars van enige politieke of historische correctheid. Is dit een probleem? Nee, niet noodzakelijkerwijs. Inglourious Basterds heeft ondanks de lange speelduur een erg hoog tempo en zit vol met ludieke en prachtige in beeld gebrachte scènes. Zoals we van Tarantino gewend zijn wordt er veelvuldig geknipoogd naar allerlei genres en films die alleen de meeste adepte cinefiel allemaal zou herkennen, maar toch maakt de som der delen het tot een unieke, eigen productie. Het meest opvallend zijn de verwijzingen naar de spaghetti westerns van regisseurs als Sergio Leone, die in de stijl van het geheel verweven zitten. Daarnaast is de muziek van Ennio Morricone, die veelvuldig samenwerkte met Leone, regelmatig te horen in Inglourious Basterds. Het betreft hier echter stukken die hij al eerder geschreven had voor andere films, omdat de maestro op dat moment niet beschikbaar was om te componeren. In de film is dit gelukkig niet te merken; de muziek past perfect bij de film. Ook de typische Tarantino dialogen zijn weer van de partij, hetzij ditmaal niet alleen in het Engels, maar ook in het Duits, Frans en Italiaans. Het is knap dat zijn unieke dialogen ook in deze nieuwe vorm op dezelfde overtuigende wijze wordt overgebracht. Inglourious Basterds is een unieke mix van genres en lijkt nergens op een traditionele Tweede Wereldoorlog film. Als er een ding is wat voor deze film spreekt, dan is het wel de enorm hoge 'fun-factor' van begin tot eind. Puur filmvermaak voor adepten én minder ingewijden.

Inglourious Basterds is in Nederland uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc, en nu ook op een 4K UHD+BD-uitgave. Deze wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Komedie, Oorlog, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 152 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5053083183981

• Extended & Alternate Scenes
  • Roundtable Discussion
  • The New York Times Talks
  • Nation's Pride
  • The Making of Nation's Pride
  • The Original Inglorious Bastards
  • A Conversation with Rod Taylor
  • Rod Taylor on Victoria Bitter
  • Quentin Tarantino's Camera Angel
  • Hi Sallys
  • Film Poster Gallery Tour
  • Killin' Nazis Trivia Challenge
  • Poster Gallery

UHD
Inglourious Basterds krijgt op UHD een 4K-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. Liefhebbers van de film, en het medium UHD screeuwden het uit van ongenoegen toen men er achter kwam dat dit geen Native 4K-transfer is maar een geupscalede transfer vanuit de 2K-master. En dat terwijl de film van regisseur Tarantino gefilmd is op 35MM en er was grote teleurstelling dat deze bron niet is gebruikt voor een volwaardige 4K-remaster. Is dit dan een gemiste kans geweest? Nu, zeker niet. Deze 4K-transfer is zeker meer dan goed. Kleuren spatten van het scherm af en het beeld is erg scherp en staat erg strak. Detaillering is heel erg goed en dat komt vooral ten goede tijdens de vele close-ups die de film heeft. Verder komen kleuren dankzij HDR10 veel beter tot hun recht met een grotere kleurenschakering in het beeld. Zeker een prima transfer.

Blu-ray Disc
Inglourious Basterds krijgt op BD een 1080p HD-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat. Zeker ook een prima transfer en van hoge kwaliteit. Scherpte is dik orde en ook kleuren komen goed en helder over. Er valt weinig af te dingen op deze transfer.

N.B. Voor beide formaten geldt: bij het inschakelen van Nederlandse ondertiteling verschijnen in plaats van titelkaarten die tijdens de film verschijnen (van de verschillende hoofstukken die de film heeft) de vermelde tekst in ondertitels en blijft het scherm zwart. Bij het inschakelen van Geen Ondertiteling verschijnen de oorspronkelijke en door de filmmakers gemaakte ingebrande ondertitels in het Engels tijdens niet-Engels gesproken dialogen en ook de oorspronkelijke titelkaarten.

N.B. 2 Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Inglourious Basterds krijgt op zowel UHD als de BD een DTS-HD MA 5.1-track mee die al aanwezig was op de Blu-ray Disc. En deze track voldoet meer dan prima. Dialogen komen netjes en helder uit het centergedeelte. Overige muziek, effecten en andere geluiden worden mooi verspreid over de verschillende kanalen en geven een mooi, vol geluidsbeeld.

Inglourious Basterds heeft het volledige pakket aan extra's op UHD gezet, met daarbij een nieuwe extra (en minus een extra die wel op de BD staat). De rest van het pakket staat ook op de Blu-ray Disc.

Extended & Alternate Scenes (11 min)
Diverse verlengde en verwijderde scènes.

Roundtable Discussion (31 min)
Een ronde-tafel convcersatie met o.a. Quentin Tarantino en Brad Pitt.

The New York Times Talks (61 min) - NIEUW en alleen op UHD-
Een erg lang gesprek tussen een journalist van de NY Times en regisseur Quentin Tarantino uit 2009.

Nation's Pride (6 min)
De bekende korte film.

The Making of Nation's Pride (4 min)
De making-of van de korte film

The Original Inglorious Bastards (8 min)
Een featurette over de oorspronkelijke Basterds

A Conversation with Rod Taylor (7 min)
Een kort gesprek met de acteur die Winston Chruchill speelt in de film.

Rod Taylor on Victoria Bitter (3 min)
Een kort stukje waarin Rod Tylor zijn mening geeft over een bepaald Australisch biertje.

Quentin Tarantino's Camera Angel (3 min)
Een korte featurette over de dame die het clapperboard bedient en daarbij een opvallende stem heeft.

Hi Sallys (2 min)
Een aanschakeling van cast en crew die Sally gedag zeggen vanaf de set. Sally Menke is editor van de film en werkt al jarenlang samen met Tarantino.

Film Poster Gallery Tour (11 min)
Een tour langs de verschillende filmposters van de film

Killin' Nazis Trivia Challenge - NIET op de UHD aanwezig-
Hoe is jouw kennis van de film? Test het hier met verschillende vragen over de film.

Trailers (8 min)
Verschillende internationale trailers van de film.

Poster Gallery
Heel veel verschillende filmposters vanuit alle hoeken van de wereld.

Inglourious Basterds verhaalt over een fictieve groep Joodse soldaten die achter de linies opereren en zich tot doel stellen om zoveel mogelijk nazi's op gruwelijke wijze om te brengen. Hun meesterwerk moet een aanslag in een bioscoop worden, waar alle nazi-kopstukken bijeen komen voor de vertoning van een propaganda film. Tarantino heeft het weer geflikt! Hij heeft een unieke film afgeleverd vol met (foute) humor en bol van de verwijzingen naar andere werken. Er valt ook veel te genieten van de uitstekende cast. De UHD+BD-uitgave van Inglourious Basterds is dik in orde. De geupscalede 4K-transfer is dik in orde en de bestaande audiotrack is zeker niet behelpen. Het pakket aan extra's is compleet met daarbij zelfs nog een nieuwe extra. Een prima uitgave.