Ballon

27-11-2019

8.2

Ballon (DVD)

De familie Strelzyk wil samen met de familie Wetzel vanuit de DDR naar het westen vluchten in een zelfgemaakte luchtballon. De Wetzels zeggen op het allerlaatste moment af, waarna vader Peter (Friedrich Mücke) besluit om dan alleen met zijn vrouw Doris (Karoline Schuch) en twee kinderen te gaan. De vlucht mislukt, ze komen een paar honderd meter voor de grens neer. Gelukkig voor hen heeft niemand ze gezien, maar ze laten wel een aantal sporen na. Daar gaat officier Seidel (Thomas Kretschmann) van de Stasi mee aan de slag. De familie Strelzyk wil echter nog steeds naar het westen en zoekt naar andere mogelijkheden om de grens over te gaan. Maar de gevaren zijn groot, er zijn al honderden mensen die op de vlucht waren opgepakt of zelfs doodgeschoten. En de tijd begint te dringen, want de Stasi zit hen op de hielen.

Ontsnappen uit de voormalige DDR naar het westen was bijna onmogelijk. De bekende Muur was een enorm obstakel om te doorbreken. Tienduizenden inwoners van de DDR hebben het geprobeerd, slechts weinigen is het gelukt en bijna 800 mensen zijn bij de grens doodgeschoten. Toch weerhield dit de doorzetters er niet van om het ook te proberen. Onder hen ook de familie Strelzyk en Wetzel, die eind jaren ’70 tot twee keer toe geprobeerd hebben met een luchtballon de grens te passeren. Het verhaal van hun vluchtpogingen is in 1982 al eens verfilmd in de Amerikaanse film Night Crossing, maar nu is er de Duitse film Ballon van regisseur en producent – tevens komiek – Michael Bully Herbig. Niet geheel toevallig verschijnt de film 30 jaar na de val van de Muur. Er is weer veel aandacht aan de tijd dat Duitsland nog uit twee delen bestond. Herbig heeft ruim zes jaar aan Ballon gewerkt, waarbij veel onderzoek heeft gedaan, gesproken heeft met de betrokkenen en in de Stasi-archieven is gedoken. Het resultaat is een alleraardigste avontuurlijke thriller, die als basis de ware gebeurtenissen uit 1979 heeft, maar ook behoorlijk veel dichterlijke vrijheid tot zich heeft genomen om het verhaal spannender te maken. In de film gaat het nauwelijks om het waarom. Het gaat om het avontuur. Regisseur en producent Michael Bully Herbig heeft het verhaal behoorlijk bewerkt tot een spannende thriller. Het is meer een avonturenfilm geworden dan een politiek en historisch drama. Het levert in dit geval in ieder geval een spannende film op, die helaas wel de nodige diepgang mist. De families willen weg uit het land waar het communisme hoogtij viert en waar je door iedereen in de gaten wordt gehouden. Maar de werkelijke reden voor vertrek wordt nauwelijks duidelijk. Wel heeft men in de aankleding van de film oog voor detail gehad. Ook ontbreken de vele Stasimedewerkers niet, die op elke hoek van de straat, in elk café en vaak ook in je eigen straat aanwezig zijn, zonder echt te weten wie het nu werkelijk zijn. Het maakt Ballon alleen maar spannender. Verwacht dus niet al te veel karakterontwikkeling en een diepere laag in het verhaal, maar je krijgt een spannende avonturenfilm voorgeschoteld over een van de meest spectaculaire ontsnappingspogingen uit de DDR.

Genre: Drama, Historie, Thriller
Jaar: 2019
Speelduur: 120 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Frans Audio Descriptie
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083150606

• Wat een inspanning!

De beeldtransfer van Ballon staat in het 2.39:1 beeldformaat op DVD. Het is om te beginnen best opvallend dat men een internationale kopie heeft gebruikt voor de Nederlandse DVD-uitgave. De beginteksten en enkele titelkaarten zijn namelijk in het Engels, niet in het Duits. Dat doet overigens niets af aan de kwaliteit, die ruim voldoende is. Het beeld is contrastrijk met een erg sterk zwartniveau, maar met een redelijk schaduwdetail. Het beeld lijkt iets te donker, waardoor er in de donkere delen niet veel detail waarneembaar is. En er zitten nogal wat nachtscènes in deze film. De kleuren zijn uitstekend en goed verzadigd. Grote compressiefouten zijn niet te zien, maar wel is in egale vlakken wat posterisatie aanwezig. Onder de streep een prima beeldtransfer zonder grote tekortkomingen.

Voor het geluid op de DVD van Ballon is er de keuze uit een Duits- en Franstalige Dolby Digital 5.1-track. Gezien het feit dat de film origineel in het Duits is richten we ons op die geluidstrack. Het is geen track die uitblinkt in subtiliteit, mede door het weinige gebruik van geluidseffecten en omgevingsgeluiden en de – vaak bombastische – muziek, die bijna de hele film door aanwezig is. Dialogen staan regelmatig sterk op de voorgrond en komen niet alleen uit het middenkanaal, maar vaak ook uit de front- en surroundkanalen. Samen met de muziek en de weinige omgevingsgeluiden is dat wat aanwezig is in de achterste kanalen, en dan op een laag volume. Er zitten wat slordigheidjes in in de ondertiteling. Zo wordt Politburo (de Ministerraad van de DDR) vertaald als politiebureau.

De DVD van Ballon heeft statische menuschermen, waar de instellingen voor onder meer geluid en ondertiteling kan worden gekozen. En ook een menu naar de extra’s, die voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling.

Wat een Inspanning! (19 min)
Een making of van de film, die op vele facetten in gaat op hoe de film tot stand is gekomen. Vooral regisseur Michael Bully Herbig vertelt veel over zijn ideeën om de film te maken, hoe hij het in beeld heeft willen brengen en hoe de film spannend te maken. Ook Günter Wetzel, een van de originele ballonvaarders, komt aan het woord. Een aantal van de cast- en crewleden hadden hun wieg in de DDR staan, voor hen is deze film heel speciaal om te maken.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film

Eind jaren ’70 proberen twee Oost-Duitse gezinnen met een luchtballon de overtocht te maken vanuit de DDR naar West-Duitsland, terwijl de Stasi ze op de hielen zit. De Duitse film Ballon is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Het is gemaakt als een heel spannende thriller die de kijker op het puntje van de stoel houdt. Dat er wat weinig diepgang in zit is regisseur/producent Michael Bully Herbig dan ook vergeven. De DVD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit en met de boeiende making of bevat deze ook nog een interessante extra.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cineart.