Taal is zeg maar echt mijn ding

Laurens van der Molen
11-06-2018

7

Taal is zeg maar echt mijn ding (DVD)

Anne (Fockeline Ouwekerk) werkt bij een vrouwenblad en schrijft daar oppervlakkige stukjes over bekende mensen. Ze doet dit om de rekeningen te betalen, maar haar echte passie is de Nederlandse taal. Verbasteringen, scheldwoorden, straattaal, Anne blijft zich erover verbazen en schrijft het allemaal op, om het ooit in een boek uit te brengen. Gelukkig heeft Anne  een fijne collega aan Timo (Egbert-Jan Weeber), met wie ze altijd kan lachen. De vader (Peter Faber) van Anne lijdt aan dementie, maar de rest van haar familie wil dit niet geloven. Wanneer haar moeder (Annet Malherbe) het allemaal niet meer kan hebben en drie weken op vakantie gaat, komt de verantwoordelijkheid voor vader te liggen bij de kinderen. Helaas hoeft Anne weinig te verwachten van haar broer en zus en is ze dus op zichzelf aangewezen.

Taal is zeg maar echt mijn ding is geïnspireerd op het gelijknamige boek van Paulien Cornelisse. Het boek is echter een opsomming van grappige dingen in de Nederlandse taal en bevat dan ook geen doorlopend verhaal. Scenarioschrijver Tijs van Marle heeft dit erg goed opgelost door het personage Anne dezelfde passie voor taal mee te geven als schrijfster Paulien Cornelisse. Hierdoor komen stukken uit haar boek terug in interne dialogen. Ook bijvoorbeeld gekke borden of rare uitspraken op ansichtkaarten, twee dingen waar Paulien Cornelisse bekend om staat, krijgen genoeg aandacht. Het verhaal van Anne wordt erg mooi verteld en is voor de meeste mensen zeer herkenbaar. Iedereen heeft wel een droom, maar de sleur van het dagelijks leven maakt het vaak moeilijk om hier volledig voor te gaan. In het geval van Anne is haar droom om een boek te schrijven. De verhaallijn rondom haar vader, gespeeld door Peter Faber, is het hart van de film. De problemen rondom zijn dementie zijn erg mooi in beeld gebracht, zowel in het acteerspel van Peter Faber, als in de ontkenning door een groot deel van de familie. De scènes waarin zijn dementie duidelijk naar voren komt, zijn hartverscheurend, zeker de momenten waarop hij het zelf realiseert. De relatie tussen Anne en Timo is ook erg goed gedaan. De twee acteurs hebben duidelijk chemie en vullen elkaar goed aan. De zoektocht van Anne naar de liefde van haar leven is dan weer een stuk minder goed uitgewerkt. De relatie met de ‘hunky’ fotograaf (Tarikh Janssen), die haar grappen totaal niet leuk vindt, is oppervlakkig en voor de kijker is het erg moeilijk om de gedachtegang van Anne te volgen. Zeker wanneer thuis de leuke Timo, met wie ze een geweldige band heeft, voor haar dementerende vader aan het zorgen is. Het zijn dit soort dingen waardoor Taal is zeg maar echt mijn ding over het algemeen niet boven de gemiddelde Nederlandse romkom uitstijgt. De acteerprestaties van de drie hoofdrolspelers, Fockeline Ouwekerk, Peter Faber en Egbert-Jan Weeber, zijn uitstekend en zorgen ervoor dat de film toch zeker de moeite waard is voor een keertje.

Genre: Komedie
Jaar: 2018
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045249519

De DVD-uitgave van Taal is zeg maar echt mijn ding heeft een beeldverhouding van 2.39:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit en bevat geen zichtbare fouten. De scherpte van het beeld en het contrast zijn prima. Ook het zwartniveau is goed. De kleuren zijn mooi vol. De film speelt zich grotendeels af in Rotterdam en Amsterdam en bevat veel mooie en herkenbare beelden van deze steden. Zeker de ritjes op de pont die Anne moet maken, zien er prachtig uit. De film bevat optionele Engelse ondertiteling. Ook heeft de DVD-uitgave Nederlandse ondertiteling. Deze wordt duidelijk onder in beeld weergegeven. Omdat de DVD-uitgave geen menu heeft, moet de ondertiteling aan worden gezet met de afstandsbediening.

De DVD-uitgave van Taal is zeg maar echt mijn ding bevat een Nederlandse  Dolby Digital 5.1 (448kb/s) track. Deze is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan door de centerspeaker en waar nodig ook door de twee andere voorste speakers. De omgevingsgeluiden maken goed gebruik van de verschillende speakers, dit gaat echter nooit ten koste van de dialoog. De subwoofer wordt weinig gebruikt, eigenlijk alleen tijdens de muziek in de film. De soundtrack van de film bestaat voor het grootste deel uit populaire top-40-muziek. Deze nummers passen over het algemeen goed bij de sfeer die regisseur Barbara Bredero op dat moment neer wil zetten, maar gaat de film vrees ik wel snel dateren.

De DVD-uitgave van Taal is zeg maar echt mijn ding begint met een aantal promotietrailers en start vervolgens direct de film. De beschikbare ondertiteling kan worden gekozen met de afstandsbediening. De DVD-uitgave bevat geen extra’s.

Anne heeft een grote passie voor taal en haar droom is om hier ooit een boek over te schrijven. Haar privéleven zorgt er echter voor dat Anne bij een vrouwenblad moet werken om de rekeningen te betalen. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor haar dementerende vader en probeert ze ook nog de liefde van haar leven te ontmoeten. Taal is zeg maar echt mijn ding is geïnspireerd op het gelijknamige boek van Paulien Cornelisse en gebruikt dit boek voor de passie van het karakter van Anne. De film bevat een aantal erg sterke elementen, zoals de verhaallijn rondom de dementerende vader en de vriendschap tussen Anne en Timo. Ook het acteerwerk is uitstekend. Helaas bevat de film ook een aantal standaard romkom-dingen, waardoor hij niet boven het gemiddelde uitstijgt. De DVD-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat helaas geen extra’s. Taal is zeg maar echt mijn ding is leuk voor een keertje, wanneer je van Nederlandse komedies houdt.