De Luizenmoeder - Seizoen 1

Laurens van der Molen
06-06-2018

8.8

De Luizenmoeder - Seizoen 1 (DVD)

Hannah (Jennifer Hoffman) is net gescheiden en haar dochter Floor begint in groep 3 op een, voor hen, nieuwe school ‘De Klimop’. Gelukkig is ze niet de enige nieuwe ouder op de school, ook de vaders van Rianne zijn nieuw. De directeur van de school is Anton (Diederik Ebbinge), een vreemde snuiter met het hart op de juiste plek. De nieuwe juf van Floor en Rianne is Juf Ank (Ilse Warringa), die zo haar eigen manier van lesgeven heeft. Verder is er nog de conciërge Volkert (Henry van Loon), die een trauma heeft overgehouden aan de oorlog en daarom via een subsidie voor de school werkt. Hannah merkt al snel hoe belangrijk het is om zich aan alle regeltjes te houden op de school, want doet ze dat niet, dan krijgt ze te maken met de moedermaffia.

Het eerste seizoen van De Luizenmoeder was een fenomeen toen het voor het eerst op televisie werd uitgezonden.  Een carnavalshit, reclamecampagnes van zo’n beetje elk groot bedrijf en natuurlijk het eindeloos napraten de volgende dag. Op elk kantoor klonk wel het liedje ‘Hallo Allemaal’ en woorden als participizza en Winterklaas zijn begrippen geworden in Nederland. Dit succes is deels te verklaren door de zeer herkenbare onderwerpen, die worden behandeld zonder een blad voor de mond te nemen, en door de kwaliteit van de acteurs die de rollen vertolken. De rest van het succes komt vooral door de hype die rondom de serie hing. Elke week keken er weer meer mensen en ook werd de serie massaal online teruggekeken. Je wilt immers wel weten waar iedereen het over heeft. De serie is onder andere gemaakt door Ilse Warringa en Diederik Ebbinge, Ank en Anton dus. De twee zijn duidelijk grote fans van de originele Engelse versie van The Office, want de overeenkomsten zijn moeilijk te missen. De pijnlijke humor, de zelfingenomen, maar totaal niet zelfbewuste baas en natuurlijk het praten tegen de camera, het komt allemaal regelrecht uit de populaire Britse serie. Zelfs het intronummer is duidelijk geïnspireerd door het intro van The Office. Overigens is dit op de DVD-uitgave van De luizenmoeder aangepast naar een soortgelijk nummer, maar de fan zal het zeker merken. Het oorspronkelijke intro was ‘Schooldays’ van de Kinks, een nummer dat perfect bij de serie past. De acteurs zijn over het algemeen uitstekend, zeker de hoofdrollen. Vooral Ilse Warringa en Henry van Loon zijn geweldig en een heel grote reden dat de serie zo succesvol is geworden. Het eerste seizoen bestaat uit negen episodes en een special met bloopers en een verloren verhaallijn. De uitzendingen zijn over het algemeen van een erg hoge kwaliteit, maar vooral de eerste paar springen er echt uit. Later in het seizoen wordt de serie toch iets minder verfrissend. Mocht je één van de weinige mensen zijn die De luizenmoeder nog niet heeft gezien, dan is deze DVD-uitgave ideaal. Maar ook de tweede of derde keer blijft de serie erg leuk, dus fans van de serie kunnen deze uitgave met een gerust hart oppikken.

Genre: Komedie, Televisie
Jaar: 2018
Speelduur: 250 min
Verpakking: Duo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045249731

• Introductiefilmpjes

Het beeld van de DVD-uitgave van De Luizenmoeder - Seizoen 1 wordt op de DVD-uitgave weergeven met een anamorfe beeldverhouding van 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is prima. De serie speelt zich voor het grootste deel binnen in de school en op het schoolplein af. Over het algemeen zijn de scènes zeer goed belicht, maar ook tijdens de enkele donkere scène is alles prima te volgen. Het beeld bevat mooie volle kleuren en ook het zwartniveau is goed. Er zijn geen storende beeldfoutjes. De serie bevat veel close-ups, die er allemaal erg goed uit zien. Helaas heeft de DVD-uitgave geen Nederlandse ondertiteling voor doven of slechthorenden. Dit is vreemd, want deze was wel beschikbaar bij de originele uitzendingen en is dus al gemaakt.

De DVD-uitgave van De Luizenmoeder - Seizoen 1 bevat een Dolby Digital 2.0 (192kb/s) Nederlands audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. Het is echter wel jammer dat er geen Dolby Digital 5.1-track is. Gelukkig moet de serie het hebben van de dialogen en deze zijn steeds duidelijk te verstaan. De serie bevat wat muziek, maar dit is voornamelijk bij het intro en de aftiteling. Ook deze muziek klinkt prima. Omgevingsgeluiden zoals de kinderen in de klas of spelende kinderen op het schoolplein, zijn duidelijk te horen, maar zijn nooit zo hard dat ze de dialoog storen.

De DVD-uitgave van De Luizenmoeder - Seizoen 1 begint met een aantal promotietrailers, om de kijker vervolgens in een statisch menu te laten kiezen voor een aflevering, alles af te spelen of op de tweede disc voor de enige extra te kiezen.

Introductiefilmpjes (6 min.)
Alle belangrijke personen op de school en op het schoolplein komen kort aan het woord en stellen zichzelf even voor. Het is voor de kijker erg moeilijk om deze stukjes te plaatsen in de tijdlijn van de serie. Deze extra voegt dan ook weinig toe.

De dochter van de net gescheiden Hannah begint op een nieuwe school, ‘De klimop’, waar ze te maken krijgen met de vreemde directeur Anton, de excentrieke Juf Ank en de moedermaffia die het schoolplein domineert.  De Luizenmoeder was begin 2018 een fenomeen. Elke week kreeg de serie meer kijkers en er was zelfs een heuse carnavalshit. Het complete eerste seizoen is nu op DVD verschenen, zodat de enkele persoon die de serie heeft gemist deze alsnog kan zien en de fan de serie opnieuw kan kijken. Het succes is grotendeels terecht. Zeker aan het begin voelt de serie erg verfrissend aan, zeker voor een Nederlandse serie, en neemt deze geen blad voor de mond. Ook zijn de situaties erg herkenbaar. Wel is duidelijk dat de makers behoorlijk wat inspiratie hebben opgedaan bij de Engelse versie van The Office. De DVD-uitgave is helaas wat karig, met slechts één extra van zes minuten. De beeld- en geluidskwaliteit zijn dan wel weer prima.