Deel deze recensie

Brimstone

Brimstone cover

12-01-2017

Bioscoop

9
Brimstone (Bioscoop) feature

Aan het einde van de 19e eeuw woont Liz (Dakota Fanning) met haar man Eli (William Houston) en twee kinderen in een kleine gemeenschap ergens in het Oude Westen. Ze is een gewaardeerde voedvrouw, maar praten kan ze niet. Haar dochter vertaalt altijd haar gebarentaal. Tijdens een kerkdienst staat voor het eerst de nieuwe dominee (Guy Pearce) voor de gemeenschap. Liz krijgt het helemaal benauwd bij het zien van deze dominee en ontwijkt hem bij het verlaten van de kerk. Een zwangerschap levert een doodgeboren kind op. Liz krijgt hiervan de schuld, maar zij wijst naar de dominee. Niemand gelooft Liz en ze wordt door de gemeenschap genegeerd en zelfs bedreigd. Het gezin besluit om tijdelijk naar de vader van Eli te gaan totdat alle heisa is bedaard. De dominee weet hun echter overal te vinden en een confrontatie kan niet lang uitblijven. Maar waar kennen Liz en de dominee elkaar van?

De film Oorlogswinter is nog steeds een van de meest succesvolste Nederlandse films van het laatste decennium. Deze film was de grote doorbraak voor regisseur Martin Koolhoven, maar dateert alweer van 2008. Vol verlangen werd er uitgekeken naar zijn volgende film, die echter jaren op zich liet wachten. Maar nu is er dan eindelijk Brimstone, waar velen dus al tijden naar uitkijken. Het wachten is de moeite waard geweest, want Brimstone is een eigentijdse western, met een vleugje Hollandse stijl geworden. Een mix die niet direct hapklare brokken oplevert, maar juist een interessant epos met een bijzonder karakter. De film zit vol religie, geweld en heeft een bijna feministische ondertoon. Een gevarieerde cast met Dakota Fanning (War of the Worlds), Guy Pearce (Prometheus), Kit Harington (Game of Thrones) en 'onze eigen' Carice van Houten zorgen voor een film met internationale allure, maar ook met een duidelijk oer-Hollandse inslag. Koolhoven heeft het scenario zelf geschreven en heeft een wereld gecreëerd waar mannen de boventoon voeren, maar waar vrouwen de sterken blijken te zijn. Het verhaal begint zo'n beetje aan het einde, bij de volwassen voedvrouw Liz, die geconfronteerd wordt met de Dominee. Iets wat bij haar blijkbaar iets uit het verleden triggert. In drie volgende delen, ieder refererend aan een van de boeken uit het Oude Testament, gaat het verhaal steeds verder terug in de tijd, tot aan de jeugd van Liz toe. Het epos duurt bijna 2½ half uur en het tempo is bij vlagen laag. Koolhoven gebruikt de tijd echter om zijn personages goed uit te diepen. Hij refereert regelmatig aan de bijbel en de film zit vol met religieuze symboliek, maar de ondertoon is bijna heidens. De dominee gebruikt zijn christelijke moraal puur en alleen om zijn macht over en misbruik van vrouwen te rechtvaardigen. En dat doet hij op een zowaar occulte manier. Je weet nooit of en wanneer de dominee weer ten tonele zal verschijnen. Het geweld is prominent aanwezig, maar zelden zichtbaar in beeld. Toch laat het weinig aan de verbeelding over. De ruwheid spat er vanaf, maar dat is ook tevens de schoonheid van de film. Brimstone is geen film voor tere zieltjes, daarvoor schopt Koolhoven teveel tegen de heilige huisjes. Maar het is juist een krachtige, erg uitgesproken film die ook nog eens visueel erg aantrekkelijk is. Dat het tempo dan op momenten erg traag is nemen we daarbij op de koop toe. Koolhoven heeft zichzelf met Brimstone op de internationale filmkaart gezet. Het is alleen niet te hopen dat we weer negen jaar moeten wachten voordat er een nieuwe film van hem uitkomt.

Medium:Bioscoop
Genre:Drama, Thriller, Western
Jaar:2017
Speelduur:148 min
Uitgever:Paradiso Films

Deel deze recensie

Lezersrecensies

Schrijf hier je eigen minirecensie. Onder de inzendingen verloten we iedere maand een prijs.

Lezersrecensies (3)

• jeroenvrijnsen op 13 Jan 2017 om 22:47:

Gisteravond heb ik Brimstone gezien en ook ik ben onder de indruk van deze western-thriller van Martin Koolhoven. De film is spannend, de vertelstructuur maakt je elke keer nieuwsgierig naar het volgende hoofdstuk en er wordt erg goed geacteerd. Niet alleen Dakota Fanning en Guy Pearce spelen erg geloofwaardig, maar ook de kindacteurs zijn goed gecast. De film duurt lang, het verteltempo is af en toe traag. Met name in de derde akte viel me dit op. Ook een klein minpuntje vond ik enkele typisch Nederlandse naaktshots in een film die verder zo internationaal oogt. De muziek van Tom Holkenborg klinkt episch en de mooie camerabeelden maken het plaatje helemaal af. In het spannende eerste deel had ik nog niet het idee dat het verhaal zich afspeelde in het Wilde Westen door de Europese filmlocaties; dat wordt later ruimschoots goedgemaakt door weidse shots en typische western-sets. Toch is de film niet in één hokje te stoppen; het is een western, thriller, drama, horror en heel af en toe zelfs komisch (ik zeg alleen: Agatha en Arie). De vele nare scènes passen bij het verhaal, al zoekt Martin Koolhoven met deze scènes wel de grenzen op. De laatste akte zou niet hebben misstaan in The Hateful Eight. Een interessante film voor de liefhebber van thriller en western en een goed begin van filmjaar 2017!

• Vincent Vernel op 18 Jan 2017 om 19:41:

Wat een extreem mooie en intense film zeg. Aan het einde vooral emotioneel helemaal uitgeput. Martin Koolhoven is een meester, Guy Pearce heerlijk doodeng.