Mia Madre

17-05-2016

7

Mia Madre (DVD)

Het zijn zware tijden voor filmregisseuse Margherita (Margherita Buy). Haar moeder (Giulia Lazzarini) ligt doodziek in het ziekenhuis, maar ze heeft weinig tijd om haar te bezoeken. Ze is bezig met de opnames van haar nieuwe film. Het draaien gaat echter niet helemaal naar wens. De Amerikaanse hoofdrolspeler Barry Huggins (John Turturro) kan nauwelijks een zin tekst onthouden. Ondertussen vraagt hij wel heel veel aandacht van Margherita. Het contact met haar dochter Livia (Beatrice Mancini) is ook al niet zo goed, terwijl die in haar examentijd wel wat hulp kan gebruiken. Gelukkig is grootmoeder er nog, al is ze dan ziek. Het geregel voor moeder wordt voornamelijk gedaan door broer Giovanni (Nanni Moretti). Maar langzaam begint ook hij verwijten te maken richting Margherita, net als haar man (Enrico Ianniello), met wie ze in scheiding ligt. Het wordt tijd voor Margherita om anders in het leven te gaan staan en keuzes te gaan maken. Maar kan ze dat wel?

Regisseur Nanni Moretti behoort tot de top van de huidige generatie Italiaanse filmmakers. Al jaren maakt hij interessante speelfilms, met af en toe een documentaire er tussendoor. Zijn meest aansprekende film is La Stanza del Figlio uit 2001. Maar een slechte film heeft hij nog niet gemaakt. Vaak speelt hij zelf een (hoofd)rol in zijn films, zoals ook in Mia Madre, zijn meest recente creatie. Hij begon te werken aan deze film na zijn Habemus Papam uit 2011. Normaal gesproken neemt Moretti de tijd om aan een nieuwe film te beginnen, maar nu wilde hij direct door met Mia Madre. Het is misschien wel zijn meest persoonlijke film, ondanks dat het niet autobiografisch is. Moretti's moeder overleed tijdens de opnames van Habemus Papam en hij hield een dagboek bij van deze periode. Die notities heeft hij gebruikt voor het scenario van de film en het karakter van moeder heeft een aantal eigenschappen die Moretti's moeder ook had, zoals het beroep van lerares klassieke talen. In Mia Madre (Mijn Moeder) speelt Margherita Buy het alter ego van Moretti. Althans, zo lijkt het. Buy speelt de filmregisseuse Margherita, wiens moeder erg ziek in het ziekenhuis ligt terwijl ze zelf een film aan het opnemen is. Ze wordt heen en weer geslingerd tussen werk en privé. En beide delven daarbij het onderspit. Margherita wordt gedwongen om keuzes te maken. Ze bezoekt, indien mogelijk, zoveel mogelijk haar moeder in het ziekenhuis. Helaas zijn die scènes niet zo heel sterk, ook omdat de onderlinge verhoudingen binnen de familie te oppervlakkig zijn geschetst. Wie is toch de man die met dochter Livia mee naar het ziekenhuis komt? En het duurt toch wel vrij lang voordat je door hebt dat Giovanni (Nanni Moretti) de broer is van Margherita. De scènes waarin ze op de set tegen de verwaande acteur Barry Huggins (John Turturro) in moet gaan zijn veel interessanter. Daar is de wisselwerking tussen eigen kracht en twijfel veel sterker neergezet. Ze weet zelf heel duidelijk wat ze wil, maar kan het maar moeilijk overbrengen op de cast en crew. Dan is de strijd tussen Margherita en Huggins best interessant om naar te kijken, ondanks dat Turturro behoorlijk karikaturaal speelt. Juist omdat ze wat luchtiger zijn. Ook de scènes waarin Margherita in haar eentje twijfelt aan zichzelf zijn sterk. Buy is inmiddels een vaste waarde is in de cast van Moretti. Toch is er de indruk dat er, ondanks het goede spel van Buy, meer in deze film had gezeten als de scènes niet zo verschillend van toon waren geweest.

Speelduur: 103 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083105699

• Un Film e Basta

Op de DVD van Mia Madre wordt de film vertoond in het originele 1.85:1 anamorfe beeldformaat. De kwaliteit is ruim voldoende, wat vooral door de uitstekende scherpte en goede detaillering komt. Waar de transfer iets tekort schiet is bij het contrast en kleurverzadiging. Beide zijn wat aan de lage kant, waardoor het beeld wat flets overkomt. Door de hoge bitrate zijn er nauwelijks tot geen compressiefouten aanwezig. Een goede, maar dus geen perfecte beeldtransfer.

De belangrijkste geluidstrack op de DVD van Mia Madre is de Italiaanse Dolby Digital 5.1-track. Dit is geen actievolle film, maar veel meer een dialoogfilm. En qua dialoog zit het bij deze film wel goed. Die klinken namelijk heel natuurlijk en zijn uitstekend te volgen vanuit het centerkanaal. De rest van het geluid wordt subtiel ingevuld door diverse geluidseffecten en omgevingsgeluiden. Daarbij worden ook de surroundkanalen niet vergeten. Veel dynamiek is er dus niet, maar het geluid is wel dik in orde.

De DVD bevat een aantal extra's, die allemaal voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling.

Un Film e Basta (41 min)
Een portret van regisseur Nanni Moretti tijdens het maken van Mia Madre. Vanaf de voorbereidingen, waarbij hij het huis van zijn overleden moeder bezoekt, tot zijn gedrevenheid op de set, inclusief de soms lastige momenten met de acteurs.

Deleted Scenes (13 min)
Een aantal scènes die de film niet gehaald hebben. Er zitten een paar interessante en leuke scènes tussen, maar meer toevoegen aan de film doen ze inderdaad niet echt.

Trailer (1½ min)
De bioscooptrailer van de film.

Terwijl Margherita bezig is me de opnames van haar nieuwe film ligt haar moeder ziek in het ziekenhuis. Ze moet haar tijd verdelen tussen haar werk en privé, maar kan daar niet al te goed mee omgaan. Mia Madre is een boeiende, maar ook wat wisselvallige film van de Italiaanse regisseur Nanni Moretti. De meest opvallende rol is van John Turturro, maar het beste spel komt van Margherita Buy. De DVD-uitgave heeft een voldoende beeldkwaliteit en een goede geluidskwaliteit. Ook zijn er een aantal extra's aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics/Cineart.