Extremely Loud and Incredibly Close

Ben H.
17-07-2012

5.8

Extremely Loud and Incredibly Close (Blu-ray)

Extremely Loud and Incredibly Close vertelt het verhaal van de elfjarige Oskar Schell (Thomas Horn), een naïeve maar vindingrijke jongen die samen met zijn ouders in New York woont. Wanneer zijn vader (Tom Hanks) omkomt bij de aanslagen op het World Trade Center op 11 september, verandert zijn leven drastisch. Waar hij vroeger altijd met zijn vader speurtochten en kleine expedities door de stad maakte, lijkt deze tijd nu voorbij. Wanneer Oskar echter per toeval een sleutel vindt tussen de bezittingen van zijn vader, raakt hij nieuwsgierig naar waar deze voor bestemd is. Bij de sleutel vindt Oskar de achternaam Black op papier geschreven, die er toe leidt dat Oskar alle Blacks in New York zal bezoeken. Bijgestaan door zijn moeder (Sandra Bullock), oma (Zoe Caldwell) en diens vreemde huurbaas (Max von Sydow) en diverse onbekende omstanders gaat hij op onderzoek uit, in de hoop de speurtocht te kunnen voltooien en zo het verdriet om zijn vader te kunnen verwerken.

De Britse Stephen Daldry levert met Extremely Loud and Incredibly Close zijn vierde speelfilm af. Eerder verzorgde hij de regie voor Billy Elliot, The Hours en The Reader. Daldry’s voorgaande films werden goed ontvangen, waardoor de verwachtingen voor de verfilming van het bekende boek van Jonathan Safran Foer (bekend van Alles is verlicht) hoog waren. Helaas valt het uiteindelijke resultaat tegen, ondanks dat het verhaal genoeg ruimte biedt voor een mooie film. De focus in de film ligt op de zoektocht die Oskar maakt; zowel expliciet naar de sleutel als impliciet naar het verwerken van zijn vaders dood. Oskar is naar alle waarschijnlijkheid gediagnostiseerd met Asperger (wat een beperking in sociale interactie met zich meebrengt, veelal ten goede van een hogere intelligentie), waardoor het voor hem lastig is om zich in de wereld te storten en zijn angsten te overwinnen. Oskar kampt met een enorm schuldgevoel rondom het allerlaatste telefoontje van zijn vader vanuit de Twin Towers, en zoekt sindsdien naar vergiffenis. Vergiffenis, die hij hoopt te vinden aan het eind van zijn speurtocht. Dit wordt door middel van fragmentarische flashbacks gekoppeld aan de gebeurtenissen van 9/11, welke regelmatig geforceerd op de kijker overkomen. De film doet een groot beroep op het sentiment van de (Amerikaanse) bevolking en was zelfs in de Verenigde Staten het hoofdpunt van kritiek. Ondanks dat het bronverhaal een mooi plot kent, valt de uitwerking hiervan echter tegen doordat de structuur van de film te wensen overlaat. De zoektocht en ontmoetingen met de verschillende Blacks worden slechts kort behandeld, waardoor de kijker zich al gauw beseft dat niet zozeer de uitkomst van de zoektocht belangrijk is, maar de zoektocht zelf. Dit wordt door de filmmakers benadrukt door de kijker in het ongewisse te laten over wat er werkelijk in de kluis zit waar de sleutel op past. Meerdere vragen lijken onbeantwoord te blijven, om de focus op de ontwikkeling van Oskar niet te verliezen. Zo wordt ook weinig aandacht geschonken aan het fundamentele achtergrondverhaal van Oskars oma en diens huurbaas (wat overigens wel in het boek wordt behandeld). Wellicht komt dit de film ten goede - aangezien Daldry nu al moeite lijkt te hebben met de verschillende tijdssprongen en verhaallijnen - maar de kijker zal na afloop van de film nieuwsgierig achterblijven. Bovendien lijkt de film teveel te berusten op onwaarschijnlijkheden. Hier staat positief tegenover, dat de acteurs allen hun rol overtuigend neerzetten. Thomas Horn weet ondanks zijn jonge leeftijd de film uitstekend te dragen (alhoewel zijn personage en bijhorend gedrag mij persoonlijk regelmatig irriteerden) en ook Tom Hanks en Sandra Bullock laten zien wat we van hen gewend zijn. Uitblinker is Max von Sydow, die met zijn rol de op één na oudste man is die in de geschiedenis van de Academy Awards genomineerd werd voor een Oscar voor een mannelijke bij-/ hoofdrol. De scènes met Von Sydow vormen de hoogtepunten van de film, en maken Extremely Loud and Incredibly Close ondanks zijn fragmentarische structuur en zoetsappig verhaal toch de moeite waard om te kijken.

Extremely Loud and Incredibly Close is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Avontuur, Drama
Jaar: 2012
Speelduur: 129 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 5051888091401

• Making Extremely Loud and Incredibly Close
  • Finding Oskar
  • Ten Years Later
  • Max von Sydow: Dialogues with the Renter

Extremely Loud and Incredibly Close heeft een beeldverhouding van 2.40:1 en staat in het oorspronkelijke beeldformaat op de disc. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor ruim 41 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Voor de encodering van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

De Blu-ray Disc-uitgave van Extremely Loud and Incredibly Close kent een zeer goede beeldkwaliteit. De transfer berust op een uitstekende detaillering, en minder scherpe of softe shots zijn vrijwel niet aanwezig. Het warme, maar natuurlijke kleurenschema wordt mooi in beeld gebracht, wisselend van donkere close-ups tot kleurrijke long shots. Kleur en detail blijven even goed zichtbaar. Bovendien kent de film een erg goed zwartniveau, schaduwdetail en contrast. Vreemde artefacten zijn vrijwel niet te bespeuren. In enkele scènes is zeer licht posterisatie zichtbaar, maar dit wordt zodanig beperkt dat de kijker haast moeite zal hebben om dit de bespeuren. De HD-transfer behaalt derhalve een uitstekende score waarover menig kijker tevreden zal zijn.

De Blu-ray Disc-uitgave van Extremely Loud and Incredibly Close is voorzien van de originele Engelse DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz). Net als de beeldkwaliteit is de geluidkwaliteit van hoog niveau. Alle dialoog verschijnt keurig en helder uit de centerspeaker. Bij scènes die voorzien zijn van muzikale ondersteuning of omgevingsgeluiden, rolt er een toepasselijk ruimtelijk beeld uit de surroundspeakers. Op het LFE-kanaal wordt bijna geen beroep gedaan, maar dat is een logisch gevolg van het type film. Beschadigingen zijn niet hoorbaar. Al met al betreft het een uitstekende track die bij de kijker niet een diepe indruk zal achterlaten, maar wel geheel aan zijn of haar verwachtingen zal voldoen.

Na het opstarten van de Blu-ray Disc van Extremely Loud and Incredibly Close wordt er automatisch een tweetal trailers afgespeeld, te weten die van Journey 2: The Mysterious Island en een trailer ter promotie van de 3D Blu-ray Disc. Aansluitend kom je in een statisch maar toepasselijk menu terecht.

Making Extremely Loud and Incredibly Close (20 min.)
Interviews met de cast en crew, waarbij voornamelijk regisseur Stephen Daldry en Sandra Bullock aan het woord komen. De thematiek van de film wordt besproken, evenals de moeilijkheden die ontstonden bij het vertalen van het boek naar het grote scherm. De interviews worden voortdurend afgewisseld met beelden uit de film.

Finding Oskar (8 min.)
Korte featurette waarin de cast en crew praten over Thomas Horn en diens personage in de film. Ook Horn zelf komt veelvuldig aan het woord, waarbij hij spreekt over zijn setervaring en de opmerkelijke manier waarop hij bij de film betrokken is geraakt, incl. enkele archiefbeelden.

Ten Years Later (11 min.)
Hier wordt voornamelijk gesproken over de focus van de film op 9/11. De crew praat over de ervaringen in hun naaste omgeving, en welk effect dit had op de film. Er wordt diep ingegaan op de impliciete betrokkenheid van Daniel McGinley, één van de vele omgekomen mensen in de Twin Towers.

Max von Sydow: Dialogues with the Renter (44 min.)
Relatief lange documentaire die het filmproces van Extremely Loud and Incredibly Close bekijkt vanuit het perspectief van Von Sydow. Niet alleen komt de kijker veel te weten over de setervaringen van Von Sydow zelf, ook biedt het een goede algehele sfeerimpressie en kijk op het maken van de film. Verreweg de meest interessante toevoeging op de disc.

Extremely Loud and Incredibly Close vertelt het verhaal van de elfjarige Oskar Schell, die na het overlijden van zijn vader een geheimzinnige sleutel vindt tussen zijn bezittingen. Vastberaden start hij een zoektocht naar het bijpassend slot, maar onbewust ook naar een manier om het overlijden van zijn vader te verwerken. Regisseur Stephen Daldry weet echter slechts in bepaalde mate de kijker te boeien. Het verhaal biedt genoeg ruimte voor een prachtige film, maar de fragmentarische structuur en de sentimentele uitwerking weerhouden de film hiervan. Toch is de film nog steeds de moeite waard, zij het alleen al vanwege het spel van Max von Sydow. De beeld- en geluidskwaliteit van deze Blu-ray Disc-uitgave zijn uitstekend. Ook bevat de uitgave interessante extra’s, met de documentaire over Max van Sydow in het bijzonder.