Skin

03-12-2008

7.5

Skin (DVD)

Frankie Epstein (Robert de Hoog) is een normale puber die van punkmuziek houdt en vrienden is met de Surinaamse jongen Jeffrey (Jullian Ubbergen). Hij heeft een problematische relatie met z\'n vader Simon (John Buijsman), die een oorlogstrauma heeft en vaak verteld over het kamp waarin hij heeft gezeten. Het leven van Frankie neemt een grote wending als zijn moeder ernstig ziek blijkt te zijn en naar het ziekenhuis moet. Vader Simon en zoon Frankie zijn nu op elkaar aangewezen, wat hun onderlinge relatie er niet beter op maakt. Frankie komt in de jeugdsoos in aanraking met rechts-radicale skinheads die hakenkruizen dragen en de Hitlergroet brengen. De treurende puber is heel vatbaar voor hun uitingen en voor hij het weet maakt Frankie deel uit van deze groep. Dit zet de relatie met zijn vader nog meer onder druk.

In 1998 werd door toenmalig staatssecretaris van cultuur Aad Nuis een project gestart ter stimulering van kwaliteitsdrama bij de publieke omroep: de Telefilm. Zo kunnen er jaarlijks zes speelfilms worden gemaakt. Het budget is niet zo hoog en de voorwaarde is dat de film op 16mm film gedraaid wordt. Sommige van deze films zijn zo goed, dat ze, voordat ze op televisie worden uitgezonden, eerst een bioscooprelease krijgen. Eén van deze films is Skin, een aangrijpende film van Hanro Smitsman. Smitsman werd het meest bekend zijn korte film Raak, die in 2007 de Gouden Beer won op het filmfestival van Berlijn voor Beste Korte Film (zie bij de extra\'s). Regisseur Hanro Smitsman liet zich inspireren door Nico B, de moordenaar van de 15 jarige Antilliaanse jongen Kerwin Duinmeijer die begin jaren \'80 werd neergestoken op de Dam in Amsterdam. Smitsman las ergens in een artikel dat Nico B. een Joodse vader had die in de concentratiekampen had gezeten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij vond dat zo\'n fascinerend gegeven dat hij er, samen met twee collega\'s, een scenario over schreef, met deze film als resultaat. En dat resultaat mag er wezen. Het is een heftige en aangrijpende film geworden, die aangeeft hoe makkelijk iemand te beïnvloeden is die op dat moment emotioneel niet zo sterk in z\'n schoenen staat. De jonge Robert de Hoog speelt zijn eerste hoofdrol in een lange speelfilm en doet dat met verve. In het begin is het nog even zoeken naar de juiste balans, maar al snel weet hij een overtuigende rol neer te zetten. Hij heeft een aantal zeer sterke spelmomenten, waarbij hij zelfs een keer een spontane bloedneus krijgt. Hij speelt de scène echter af en dat blijkt uiteindelijk een van de sterkste scènes uit de film te zijn.
De film is heel direct gemaakt, met de camera vanaf de schouder en dicht op de huid van de mensen. Dat zorgt voor een beklemmende sfeer, waarbij je als kijker met de neus op de feiten wordt gedrukt. Het is ook knap van Smitsman om, zonder in valse sentimenten te vervallen, een rechts-radicale skinhead op een sympathieke manier neer te zetten. Het zorgt ervoor dat je met andere ogen naar dit soort personen gaat kijken. Het blijkt maar weer eens dat het veelal om meelopers gaat, die eigenlijk geen kwaad willen doen, maar onder invloed van de verkeerde personen tot verschrikkelijke dingen in staat zijn. Dat geldt ook voor Frankie, die in z\'n hart helemaal geen racist is en zelfs een Surinaamse jongen als beste vriend heeft. Maar door situaties in zijn leven die hij niet zelf in de hand heeft gaat hij de verkeerde kant op. Skin weet dit treffend te pakken en doet dat op een overtuigende manier. Het is daarmee een sterke, maar ook confronterende, film.

Jaar: 2008
Speelduur: 81 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Engels
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053011832

• Profiel: Nico. B
  • Korte film: Raak
  • Premièreverslagen

De DVD bevat de film in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Doordat de film op 16mm is gedraaid is het normaal dat er flink wat filmgrain aanwezig is. In een paar donkere scènes is het bovengemiddeld aanwezig. De scherpte heeft daar ook wat onder te lijden. Daarbij is er ook af en toe edge-enhancement toegepast. Detaillering en contrast zijn ruim voldoende. De kleuren zijn wat ingetogen, waarmee het tijdsbeeld van eind jaren \'70 wordt versterkt. In het tweede deel van de film ontstaat er ineens een soort interlacing, waarbij het beeld al bij geringe bewegingen dubbel wordt. Het begin van de film heeft daar geen last van.
De film is onderverdeeld in zes hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. Voor de internationale markt bevat deze DVD Engelstalige ondertiteling.

Het geluid staat in zowel Dolby Digital 2.0 (320 kb/s) als Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) formaat op de DVD. Een van de eerste dingen die opvalt is dat het linker en het rechterkanaal zijn omgewisseld. Auto\'s die in beeld van links komen, hoor je in het geluid van rechts komen. Dit is zowel in de DD 2.0 als in het DD 5.1 geluid aan de orde. \"Gelukkig\" valt het niet altijd evenveel op, omdat het geluid voornamelijk toch een mono indruk maakt. Veel geluid komt uitsluitend uit de middenspeaker. Soms is binnen een scène slechts één geluidseffect in stereo, wat op dat moment niet binnen het geluidsbeeld past (bijv. deurbel en deuren in de wasserette van vader Simon). Andere scènes zijn weer heel verstild, waarbij alleen muziek en verder geen geluid te horen is. De surroundkanalen worden uitsluitend gebruikt voor muziek. Het LFE kanaal doet soms op de vreemdste momenten mee en dan met een heel overdreven en zwaar laag. Het geheel komt daarmee wat onevenwichtig over.

De DVD heeft geanimeerde menuschermen van fragmenten uit de film in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Als achtergrondgeluid is het geluid van de scènes met extra muziek gebruikt. Alle extra\'s zijn in 1.78:1 beeldformaat en hebben Dolby Digital 2.0 geluid, behalve waar vermeld.

Profiel: Nico B. (25½ min)
Nico Bodemeijer was de moordenaar van Kerwin Duinmeijer, een Antilliaanse jongen van 15 jaar die op de Dam in Amsterdam werd doodgestoken. Duinmeijer werd het symbool van het racisme binnen Nederland. Nico B. verteld 25 jaar na dato zijn verhaal voor de camera in een uitzending van Profiel van de Humanistische Omroep. Het grootste gedeelte bestaat uit een interview met Nico B. op de bank bij hem thuis. Het beeld is in 4x3 beeldformaat, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het in 16x9 gedraaid is en aldus niet correct is. Mogelijk is dit gedaan om het bij het archiefmateriaal te laten passen, dat wél 4x3 is.

Raak (9 min)
De korte film van regisseur Hanro Smitsman waarmee hij de Gouden Beer voor Beste Korte Film won op het filmfestival van Berlijn.

Premièreverslagen (11 min)
Drie verslagen van de première van de film, gemaakt door RTV-NH, RTV Rijnmond en AT5. Korte gesprekjes met de hoofdpersoon en regisseur, afgewisseld met fragmenten uit de film. De aflevering van AT5 stopt wel heel abrupt, voordat het laatste woord is uitgesproken.

Trailer (1½ min)
De trailer van de film.

Frankie is een gewone jongen die van punkmuziek houdt. Hij heeft een problematische relatie met z\'n vader, die een oorlogstrauma heeft. Als de moeder van Frankie ernstig ziek wordt veranderd het leven van Frankie. Hij komt in aanraking met rechts-radicale skinheads en sluit zich aan bij deze groep.
Skin is een aangrijpende en heftige film van Hanro Smitsman. Het gegeven is gebaseerd op de moord op Kevin Duinmeijer, begin jaren \'80. Uitstekend spel en een goed uitgewerkt script maken dit een bovengemiddelde Telefilm. De beeldkwaliteit is ruim voldoende, op het geluid is wel wat aan te merken. Meest storende fout is dat het linker- en rechterkanaal zijn verwisseld. Daarnaast zit het geluidsbeeld wat onevenwichtig in elkaar. De korte film Raak en de uitzending van Profiel over Nico B, de moordenaar van Kevin Duinmeijer, zijn interessante extra\'s.