Young @ Heart

18-07-2009

6.8

Young @ Heart (DVD)

Young @ Heart is een koor van rond de 26 mensen die overal waar ze optreden volle zalen trekt. Dat is op zich niet zo bijzonder, behalve als je bedenkt dat de gemiddelde leeftijd rond de 80 jaar is! Onder leiding van dirigent Bob Cilman oefent het koor uit North Hampton in Massachusetts drie keer per week. De op leeftijd zijnde koorleden hebben zo af en toe hun kwaaltjes en gebreken en ze vergeten wel eens een tekst, maar het enthousiasme straalt er werkelijk vanaf. Het zingen houdt ze op de been. Tussen de vele repetities door treden ze een keer op in een gevangenis en brengen daar de harde en stoere binken in beroering, ondanks dat die ochtend een van de koorleden is overleden. Maar onder de bezielende en strenge, maar ook respectvolle leiding van Bob Cilman weet het koor zichzelf klaar te stomen voor het grote optreden in de plaatselijke concertzaal.

Sonic Youth, The Clash, Talking Heads of Coldplay zijn niet de eerste artiesten die je te binnen schiet als je aan een, met alle respect, bejaardenkoor denkt. Toch is dit het repertoire van Young @ Heart. Met een gemiddelde leeftijd van rond de 80 jaar verwacht je toch heel iets anders. De documentaire Young @ Heart, van de Britse regisseur Steven Walker, toont op een mooie manier het leven van dit koor en haar leden. Sommigen houden meer van klassiek, maar ze zingen dit repertoire omdat ze hun horizon nog willen verbreden. De koorleden staan nog midden in het leven. Ze hebben veel humor en zelfreflectie. Als je bijna 90 bent weet je ook wel dat er een keer een einde aan dit avontuur zit, dat hoef je hen niet te vertellen. En de moderne techniek is hen soms ook nog vreemd. Wat is toch een CD en hoe werkt dat nou?
Walker kwam op het idee voor deze film toen hij een optreden van Young @ Heart bezocht in Londen tijdens de Europese tournee van het koor. Onder de indruk van hun kwaliteiten reisde hij naar Amerika om de nieuwe repetities vast te leggen. Het duurde maanden voordat koorleider Bob Cilman toestemming gaf om te filmen. Hij had niet zo\'n beste ervaringen met eerdere opnames en twijfelde dan ook lang of hij Walker toestemming zou geven. Maar uiteindelijk kon Walker aan de slag. Hij maakte een film met veel tempo, soms van de hak op de tak, maar weet de bejaarde koorleden op een mooie manier te portretteren. Vol respect en humor, vooral van de ouderen zelf. En ook ontroering. Er is een prachtige scène waarin het koor, met hun breekbare stemmen, een ode geven aan een zojuist overleden koorlid. Zo integer, zo mooi gedaan. Het is vrijwel onmogelijk om niet te vallen voor de charmes van de zingende oudjes. En tel daar de niet voor de hand liggende muziek nog maar bij op. De tedere vertolking van Coldplay’s \"Fix You\" door de met zuurstoffles lopende Fred Knittle is een hartverwarmend en emotioneel hoogtepunt. Veel is te danken aan koorleider Bob Cilman, die alle koorleden in zijn of haar waarde laat. Als het even niet wil lukken met een zanger blijft Bob achter zijn keuze staan om deze persoon een solo te geven. Het was o zo makkelijk geweest om een ander te kiezen, maar Cilman blijft geloof houden in het kunnen van zijn zangers en zangeressen.
Oorspronkelijk was Young @ Heart alleen gemaakt voor de Britse televisiezender Channel Four. De film kreeg echter ook nog een bioscooppremière tijdens het Sundance Film Festival van 2007. Door de lovende kritieken die het daar kreeg was er gelegenheid om de film op grotere schaal in Amerika in de bioscopen uit te brengen, met behoorlijk veel succes. De regie is niet altijd even sterk en de voice-over is bij momenten wat te belerend, maar de aandacht gaat toch vooral naar het koor zelf en dat verdient het ook.

Regisseur

Steven Walker

Acteurs

Speelduur: 103 min
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249474470

Young @ Heart heeft een beeldverhouding van 1.78:1 en staat anamorf op de disc. De documentaire is gedraaid op video en voor de bioscooprelease overgezet naar 35mm film. De DVD heeft een keurige beeldkwaliteit. De transfer is schoon, zonder beschadigingen of vuil. De scherpte is redelijk tot goed, met uitzondering van wat cameraonscherpte. Het contrast en schaduwdetail zijn voor een film als deze prima in orde. In een enkele donkere scène is wat beeldruis te zien. De kleuren zijn soms wat ingetogen, terwijl op andere momenten juist oververzadiging is. Een wat ongebalanceerd geheel qua kleur dus.
De film is onderverdeeld in acht hoofdstukken. De optionele ondertiteling is goed verzorgd, maar had iets lager in beeld mogen staan.

De DVD heeft zowel een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) als een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluidstrack. Het DD 5.1 blijkt echter een unwrapped versie te zijn, waarbij het meerkanaals geluid is gecreëerd uit het originele stereogeluid. Uit elk kanaal komt hetzelfde geluid. Dat zorgt hier voor een vrij onnatuurlijk geluidsbeeld. Gelukkig is het DD 2.0 kanaal een goed alternatief en ruim voldoende voor deze film. De dialogen zijn over het algemeen goed te verstaan, al hebben enkele oudjes een wat gebroken stem. De muziek is mooi in het geheel gemixt. Zo komt het heel natuurlijk over. Het DD2.0 geluid heeft op deze manier in ieder geval genoeg kwaliteit om de slechte DD5.1 mix te vervangen.

De DVD heeft een statisch menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een stuk muziek uit Young @ Heart als achtergrondgeluid.

Trailer (1½ min)
Een inspirerende trailer, vlot gemonteerd die zeker uitnodigt om de film te gaan bekijken.

Young @ Heart is een koor waarbij de leden een gemiddelde leeftijd hebben van 80 jaar. Dat weerhoudt hen er niet van om moderne pop-, rock- en punknummers op het repertoire te hebben.
Young @ Heart is een leuke, inspirerende en humoristische documentaire van Stephen Walker. De koorleden hebben allemaal ontzettend veel plezier in het zingen en het is een belangrijk element in wat ze overeind houdt op hun leeftijd. De film gaat soms wat van de hak op de tak, maar het tempo is hoog en het enthousiasme van de koorleden is inspirerend. De DVD heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, al is het beter om bij het geluid voor het Dolby Digital 2.0 kanaal te kiezen. Behalve een trailer heeft deze DVD geen extra\'s en dat is jammer, omdat buitenlandse releases wel een aantal interessante extra\'s hebben.