Bottom Live – Weapons Grade Y-Fronts Tour

06-04-2009

4.9

Bottom Live – Weapons Grade Y-Fronts Tour (DVD)

Tot grote ergernis van Richie (Rik Mayall) heeft Eddie (Adrian Edmondson) zich al 15 dagen opgesloten in de badkamer. Dit terwijl Richie nu toch echt een keer naar het toilet moet. Het blijkt dat Eddie de badkamer in een soort van laboratorium heeft veranderd alwaar hij diverse uitvindingen heeft gedaan. Zo heeft hij een Evacuator uitgevonden, een soort superstofzuiger die tevens te gebruikten is als toilet. Ook is er nu een handige machine die tatoeages verwijdert en een supersterk biertje. Als klap op de vuurpijl heeft Eddie ook een tijdmachine weten te maken van het toilet, genaamd de Turdis (vrij naar Doctor Who’s Tardis). Dit alles blijkt hij eigenlijk gemaakt te hebben om zo recht te hebben op een erfenis van Richies oom. Hier weet Richie echter nog niets vanaf. Door een ongeluk met de Turdis raakt het duo, als klap op de vuurpijl, vast te zitten in de tijd. Langzaam maar zeker gaan ze steeds verder terug. Terug naar het begin van hun eigen bestaan…

Bottom is behalve het Engelse woord voor achterwerk, ook de titel van een televisieserie omtrent de figuren Richard Richard en Edward Hitler. Dit zijn twee kansloze figuren gespeeld door Rik Mayall en Adrian Edmondson. De komieken kennen elkaar al sinds de jaren ’70 uit de tijd dat ze allebei drama studeerden. Sinds die tijd kennen ze veel succes. Soms solo, maar meestal met zijn tweeën. Zo waren ze al samen te bewonderen in bekende series als The Young Ones en Blackadder. Met de serie Bottom werd gestart in 1991. Het idee ontstond toen Mayall en Edmondson speelden in Samuel Becketts Wachten op Godot. In eerste instantie lijkt Bottom meer op slapstick boordevol geweld en grappen over scheten en seks. Voor diegene die verder kijkt, is er een filosofische en satirische laag die vooral de zinloosheid van het bestaan lijkt bloot te leggen. Bottom kende drie seizoenen van elk zes afleveringen en werd uitgezonden door de BBC. In Nederland was dit televisieprogramma op de VPRO en later via BNN te bewonderen. Inmiddels is de serie al een tijdje in Nederland op DVD te verkrijgen via Just Entertainment, echter via een rechtenkwestie ontbreekt één van de afleveringen. Lang was er sprake van een vierde seizoen, maar de BBC wou niet verdergaan met de serie.
Weapons Grade Y-Fronts Tour (een verklaring voor deze titel zit in de voorstelling) is tot nu toe het laatste wapenfeit van de heren samen onder de noemer Bottom. Dit is duidelijk ook het stuk van de minste kwaliteit. Toch zijn de heren zo goed in hun genre, dat zelfs deze show genoeg vermaak biedt. Wat uitermate sterk is aan deze show, is het spelen met de tijd. Zo zit er een scène in waarin snel vooruit moet worden gespoeld en het spel van Mayall hier is hilarisch te noemen. Ook zitten er tal van verwijzingen naar het eerdere werk van de heren in dit programma, wat het dan ook een prima sluitstuk maakt van hun jarenlange samenwerking. De show werd opgenomen in de Cliffs Pavilion Theatre in Southend. Zoals vanouds speelt het duo met het publiek, waarmee ze vaak op een luid applaus worden getrakteerd. De heren verwijzen er ook naar dat de camera’s ervoor zijn om het geheel op DVD uit te brengen. Al met al een programma dat veel fans zal plezieren, maar wel veel van hetzelfde kent. De show lijkt gewelddadiger dan de vorige en het aantal schunnige woorden zijn niet van de lucht. Desalniettemin zal het de fans behagen en ook de gewone kijker zal het niet laten af en toe eens hartelijk te moeten lachen om de capriolen van deze vleesgeworden Tom & Jerry.

Genre: Cabaret, Komedie/Humor
Jaar: 2003
Speelduur: 93 min
Verpakking: Nexpak Keep Case
Uitgever: B-Motion
EAN: 8717306271158

De show staat in het formaat 1.78:1 anamorf op de DVD. Bij de begingeneriek valt gelijk op dat het lijkt alsof er een soort waas over het beeld hangt. Dit is iets wat we vaker tegenkomen bij een productie die opgenomen is op video en waarbij dat als bron diende. Het zorgt er in ieder geval voor dat het beeld nooit helemaal scherp is. Ondanks dat dit de meest recente show is van het komische tweetal dat op DVD verscheen, zijn er heel sporadisch kleine beschadigingen waar te nemen in het vertoonde. Kleuren ogen niet altijd helemaal natuurlijk, wat soms ook te verwijten valt aan de belichting op het podium. Er duiken ook nogal wat fouten als gevolg van de compressie op. Hierdoor ogen sommige gedeeltes wat blokkerig. Momenten waar vlammen aan te pas komen, hebben last van afterglow. Hierdoor lijkt het vuur een spoor na te laten. Ook zijn er artefacten als moiré, aliasing en interlacing waar te nemen, iets wat het kijkplezier niet altijd bevordert. De totale voorstelling is verdeeld in 11 hoofdstukken, 6 voor de eerste acte en 5 voor de tweede. De Nederlandse ondertiteling (optioneel) is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De origineel Engelstalige soundtrack staat als een Dolby Digital 2.0 stereotrack (224 kbit/s) op de schijf. Het resultaat is nogal een vlakke, weinig dynamische track. Soms worden de stemmen van Mayall en Edmondson overstemd door het publiek. Het hilarische, muzikale slotnummer komt ook weinig tot zijn recht. Dit vanwege de te zacht klinkende instrumenten. Hierdoor komen de stemmen van de heren en het geklap van het publiek ruim boven de muziek uit. Verder is het eigenlijk een redelijk klinkende track zonder verdere noemenswaardigheden. Het voorziet in het geven van geluid bij de beelden zonder al te veel poespas.

Het statische menuscherm wordt in 1.33:1 weergegeven met de Bottom-tune op de achtergrond in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). De show heeft geen extra’s meegekregen. Wel is er de keuze om de gehele show af te spelen of slechts het eerste of tweede deel.

En ook de vooralsnog laatste liveshow van Bottom heeft zijn weg naar DVD gevonden. Dit is zeker niet de beste van de reeks, maar biedt nog wel genoeg vermaak voor de fans en liefhebbers van dit duo. Het gevoel overheerst met name dat het allemaal al wel een keer gezien is. Beeld en geluid van deze schijf zijn wederom niet optimaal. Met name het beeld blijft achter voor een recente productie. Desalniettemin een schijf die in geen collectie van Britse komedie liefhebbers mag missen. Ook voor bewonderaars van slapstick bijzonder geschikt.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door B-Motion.