Poltergeist

05-11-2008

7.7

Poltergeist (Blu-ray)

De familie Freeling woont in één van de eerste woningen in een nieuw aangelegde buitenwijk. Vader Steve Freeling (Craig T. Nelson) verkoopt alweer de huizen voor de volgende fase van de nieuwbouwwijk. Als Steve op een dag thuiskomt, lijkt zich een vreemd fenomeen in hun huis te voltrekken. Stoelen die vanzelf bewegen en bestek dat vanzelf ombuigt. Op een vreemde wijze wordt de jongste telg van het gezin, Carol Anne Freeling (Heather O’Rourke) aangetrokken door het sneeuwbeeld van de televisie. Die nacht tijdens een hevige storm lijkt het alsof hun zoon Robbie (Oliver Robins) in een oude boom wordt gesleurd. Carol Anne blijkt plots verdwenen te zijn. In de slaapkamer van Carol Anne is het een chaos van rondvliegende voorwerpen. Moeder Diane Freeling (JoBeth Williams) hoort de stem van haar dochter in het sneeuwbeeld van de televisie. Steve schakelt de hulp van drie paranormale experts in, die met meetapparatuur de aanwezigheid van iets vreemd aantonen.

Als je tien mensen vraagt van wie de film Poltergeist is, is de kans zeer groot dat al deze mensen regisseur Steven Spielberg zullen noemen. Steven Spielberg heeft inderdaad het verhaal en het script voor de film geschreven. Tevens heeft hij de film geproduceerd. Maar Steven Spielberg is niet de regisseur. Die eer viel de minder bekende Tobe Hooper ten deel. Duidelijk is echter wel dat Steven Spielberg een grote invloed heeft gehad op de regie van de film. Want in alles ademt de film toch de kenmerken van Steven Spielberg uit. Bij enkele scènes zijn duidelijke parallellen te trekken met Spielberg’s E.T., de film die Steven Spielberg in hetzelfde jaar als Poltergeist maakte. Acht jaar voor Poltergeist maakte regisseur Tobe Hooper de horrorfilm Texas Chain Saw Massacre. En vier jaar na Poltergeist maakte hij het vervolg op deze horrorklassieker. Hooper maakte daarna vooral horrorachtige TV producties. Goed, terug naar Poltergeist. Het verhaal van Poltergeist begint heel vriendelijk en onschuldig. De focus ligt op het typische Amerikaanse gezin en de eerste voorvallen lijken eerder komisch dan bedreigend. Maar al snel verandert de sfeer van de film en krijgen de thriller en horror aspecten steeds meer de overhand en worden ook steeds bedreigender. Met name dit laatste zal vooral te danken zijn aan Tobe Hooper. Dat laatste heeft er trouwens ook voor gezorgd dat de film een 16 en ouder leeftijdsadvies kreeg.
De special effects in de film zijn verzorgd door Industrial Light & Magic. Met de wetenschap dat de film alweer ruim 25 jaar oud is, zien deze special effects er zonder meer overtuigend uit. Voor de filmmuziek werkt Steven Spielberg meestal samen met componist John Williams. Voor Poltergeist is de filmmuziek afkomstig van de bekende componist Jerry Goldmith. Maar ook in de filmmuziek is de invloed van Steven Spielberg merkbaar. De filmediting is gedaan door Michael Kahn, de vaste filmeditor van Steven Spielberg. Op de IDMB staat Steven Spielberg voor Poltergeist ook als ‘uncredited’ filmeditor te boek. Zowel de visuele - als de geluidseffecten en de muzikale filmscore kregen in 1983 een Oscar nominatie. Door de Amerikaanse “Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films” werd Poltergeist als beste horrorfilm uitgeroepen. Het succes van Poltergeist leidde tot de onverbiddelijke vervolgen. In 1986 kwam Poltergeist II: the Other Side uit en in 1988 Poltergeist III. Zoals gebruikelijk kunnen de vervolgen niet wedijveren met het origineel.

In 2007 verscheen Poltergeist met geheel gerestaureerde beeld en geluid op een “25th Anniversary Editie” DVD uitgave. Beeld en geluid van de film waren voor deze heruitgave geheel digitaal opgeknapt. Daarmee is ook de basis gelegd voor deze High Definition uitgave van de film op Blu-ray Disc. De Blu-ray Disc uitgave is onderwerp van deze bespreking.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 1982
Speelduur: 114 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 7321931798495

• The Real World of Poltergeists Revealed

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van SMPTE VC-1 coderingsmethode.

Aan de beeldkwaliteit zie je niet af dat de film alweer ruim 25 jaar geleden is gemaakt. Het beeld oogt mooi kleurrijk met goed verzadigde kleuren. Contrast en helderheid zijn allebei prima, evenals het schaduwdetail. Het beeld oogt in het algemeen scherp en gedetailleerd, met name de scènes die buiten opgenomen zijn bij daglicht. De binnenopnamen met gedimd licht en de scènes die met special effects bewerkt zijn, zien er iets minder scherp en gedetailleerd uit. Ook is dan filmgrain in meer of mindere mate zichtbaar in het beeld. De oorzaak ligt hierbij in het gebruikte filmmateriaal en de bewerkingen die het beeld heeft ondergaan en zijn dus niet toe te schrijven aan de HD codering. Verder ziet het beeld er mooi schoon en zuiver uit. Het beeld heeft een mooie filmische aanzien. De film is opgedeeld in 31 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een fraai klein lettertype en is geheel onder in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De film kun je op deze Blu-ray Disc naar keuze beluisteren via een Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit / 48 kHz – 3 Mb/s) of een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) . De lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD audiotrack zorgt voor een zeer hoge geluidskwaliteit. Deze hoge kwaliteit is wel afhankelijk van de mogelijkheden van je BD speler of AV receiver. Een van beide moet in staan zijn deze hoog resolutietracks te decoderen. Mocht dit niet zo zijn, dan wordt de Dolby TrueHD track gedecodeerd als een Dolby Digital track met een bitrate van 640 kb/s.

Alhoewel de film bij release in 1982 oorspronkelijk een Dolby Stereo soundtrack had, is voor de 70mm uitgave een 6-kanaals geluidsmix gemaakt. Deze 6-kanalenmix is basis geweest voor de nieuwe 5.1 remix surroundtrack. De soundtrack klinkt in het algemeen erg goed. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste drie kanalen. De achterkanalen worden effectief frequent gebruikt voor de ruimtelijke beleving en de vele geluidseffecten. Ook de filmmuziek van Jerry Goldsmith klinkt mooi ruimtelijk. De filmmuziek klinkt in het hoog wel een beetje scherp. De soundtrack klinkt verder goed gedetailleerd. De dialogen komen in het algemeen via de centerspeaker. Met name aan de dialogen hoor je de leeftijd van de film af. De dialogen klinken af en toe wat gematteerd, door beperkingen in het frequentiebereik. Het LFE kanaal wordt goed gebruikt om de soundtrack sommige momenten extra impact en diepte te geven. De lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD track heeft een hogere mate van detaillering dan de Dolby Digital 5.1 track. Bij de Dolby TrueHD track klinkt het geluid opener met meer ruimtelijkheid en klinkt het geluid dynamischer en voller met een dieper en strakker laag. Rekening houdend met de leeftijd van de film zondermeer een prima klinkende soundtrack.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld.
Deze Blu-ray Disc uitgave biedt slechts één extra, wat zijdelings met de film te maken heeft. Helaas geen extra’s die dieper ingaan op de productie van de film.

They Are Here: The Real World of Poltergeists
Is een documentaire die in twee delen is opgedeeld, die beide apart te selecteren zijn:
- Part I - Science of the Spirits (15½ min)
- Part II - Communing with the Dead (15½ min)
In deze documentaire komen verschillende parapsychologen, mediums en spokenjagers aan het woord die uit eigen ervaring vertellen over (klop)geesten. De documentaire is in 480i NTSC beeldformaat en Nederlands ondertiteld.

In Poltergeist krijgt de familie Freeling te maken met een vreemd verschijnsel in hun nieuwbouw huis. Wat begint als een vreemd onschuldig fenomeen, wordt al gauw een nachtmerrie als hun jongste dochter wordt meegesleurd naar een spookachtige leegte. De familie schakelt de hulp van drie paranormale experts in, die met meetapparatuur de aanwezigheid van iets vreemd aantonen. Poltergeist is een klassieker onder de horrorthrillers. Het verhaal voor de film is geschreven door Steven Spielberg, die ook de film produceerde. De film is geregisseerd door Tobe Hooper, al is de invloed van Steven Spielberg wel zeer goed te zien. Naar aanleiding van het 25 jarige jubileum van de film zijn beeld en geluid door Warner digitaal gerestaureerd. Warner heeft de film in High Definition uitgebracht op de Blu-ray Disc. De kwaliteit van beeld en geluid is zeer goed. Jammer genoeg is als extra alleen een magere documentaire over ‘poltergeists’ opgenomen en ontbreekt informatie over de filmproductie. De goede HD kwaliteit van de film maakt van deze Blu-ray Disc toch een gerechtvaardigde aanschaf.