Bruce Lee: The Ultimate Collection

02-10-2008

8.3

Bruce Lee: The Ultimate Collection (DVD)

Dit jaar is het 35 jaar geleden dat Bruce Lee kwam te overlijden. Ter gelegenheid van dit feit heeft Dutch Filmworks een uitgebreide boxset uitgebracht met daarin alle films die Lee ooit heeft gemaakt. De set is aangevuld met documentaires en films waarin zijn legende wordt voortgezet. De volgende films en documentaires zijn in de boxset opgenomen:

The Big Boss (1971, 2.35:1 beeldformaat)
Cheng (Bruce Lee) gaat bij zijn familie wonen op het platteland, waar hij gaat werken in een ijsfabriek. De fabriek blijkt een dekmantel voor het smokkelen van drugs en vreemde zaken spelen zich af binnen de muren van het bedrijf. Zo verdwijnen er geregeld mensen en ook Cheng krijgt hiermee te maken. Keer op keer wordt hij tot het uiterste gedreven, maar hij heeft een belofte gemaakt nooit meer te zullen vechten. Met moeite kan hij zich hieraan houden, tot hij te ver gedreven wordt.

Deze film is de eerste film waarin Bruce Lee een hoofdrol speelde. Hiervoor was hij te zien in series zoals The Green Hornet en Longstreet, maar een Chinese producent zag wel brood in Lee en besloot hem naar Hong Kong te halen. Het resultaat is dus The Big Boss, een film die Lee de sterrenstatus bracht waar hij zo naar verlangde. De prent is vrij tam voor Bruce Lee begrippen en vanwege de belofte van zijn personage zien we hem vrij weinig in actie. Wanneer dit eenmaal gebeurd maken de vechtscènes een hoop goed en ook het verhaal is prima geschreven.

Fist of Fury (1972, 2.35:1 beeldformaat)
Chen Zhen (Bruce Lee) is leerling bij een kung fu school in Sjanghai, dat wordt bezet door de Japanners, begin 20e eeuw. Wanneer hij na een reis terugkeert bij zijn school blijkt zijn leraar te zijn vermoord. Chen Zhen is gek van verdriet en zweert de daders te pakken te krijgen. Het spoor leidt hem al snel naar een Japanse vechtschool en hier laat hij vrijwel gelijk een duidelijke boodschap achter. Dit zorgt er echter voor dat hij gezocht wordt door de plaatselijke justitie, maar Chen Zhen is vastbesloten de moordenaar van zijn leraar te vinden. Ondertussen moet hij ook nog eens zien om te gaan met het racisme waar het Chinese volk onder lijdt, maar hij zou zichzelf niet zijn als hij dit zomaar over zijn kant zou laten gaan.

Lees hier onze recensie van de Platinum Edition uitgave van deze film.

Way of the Dragon (1972, 2.35:1 beeldformaat)
Bruce Lee speelt Tang Lung, een eenvoudige jongen die vertrekt naar Rome om daar te gaan werken in het restaurant van zijn familie. Al snel komt hij erachter dat zijn neven wordt lastiggevallen door een plaatselijke bende. De baas van deze bende wil dat de eigenaars de zaak aan hem verkopen, maar deze weigeren halsstarrig. Tang Lung stelt orde op zaken en gebruikt zijn dodelijke kung fu technieken om de gangsters een lesje te leren. Deze hebben echter een troef achter de hand en zij laten de karate-expert Colt (Chuck Norris) overkomen om Tang Lang een koekje van eigen deeg te geven. Wat volgt is een explosief gevecht tussen twee martial arts legendes op de toppen van hun kunnen.

Way of the Dragon is de enige film die Bruce Lee zelf regisseerde en waar hij ook volledig verantwoordelijk was voor de vechtscènes. De film bevat een legendarische vechtscene en wel de scene tussen Lee en Chuck Norris, opgenomen in het Colosseum in Rome. Deze scene alleen al rechtvaardigt een kijkbeurt, want dit moment is Bruce Lee op zijn best. De scene bevat alle ingrediënten van een klassieker en is uiterst fraai in beeld gebracht. Ook de rest van de film is genietbaar, met enkele grappige momenten en scènes waarin Lee zijn kunsten laat zien. Verder laat hij zien veel meer te zijn dan een domme krachtpatser, waaronder een heel aardig acteur. Voor veel mensen de beste film van Lee en daarom het bekijken al waard.

Enter the Dragon (1973, 2.35:1 beeldformaat)
Lee (Bruce Lee) woont en traint in de Shaolin Tempel en brengt zijn dagen door met trainen en lesgeven. Op een dag wordt hij benaderd door een man die werkt voor de overheid. Hij wil dat Lee voor hem naar het eiland gaat van een vroegere Shaolin Tempel student genaamd Han (Kien Shih). Han wordt verdacht van opiumsmokkel en vrouwenhandel en de overheid wil dat Lee bewijzen verzameld zodat ze Han kunnen oppakken. Op het eiland wordt een Martial Arts toernooi gehouden en dit is uiteraard de perfecte dekmantel voor Lee. Dan krijgt Lee te horen dat één van Han’s mannen een aandeel had in de dood van zijn zus. Nu wordt het een persoonlijke zaak voor Lee en hij vertrekt naar het eiland.

Lees hier onze recensie van de Warner uitgave van deze film.

Goodbye Bruce Lee (1975, 2.35:1 beeldformaat)
Kung fu expert Lee (Bruce Li) wordt gevraagd mee te werken aan een onvoltooide film van Bruce Lee. Door zijn dood is de film niet afgemaakt en Lee moet de rol van de andere Lee invullen. Tijdens het filmen komt hij een duistere criminele organisatie op het spoor. Hij begint zich af te vragen of Bruce Lee door hen vermoord is en daarom gaat hij op zoek naar antwoorden. Hij moet hiervoor echter wel de gevreesde “Tower of Death” betreden.

Deze film is één van de eerste die probeerde in te haken op de dood van Bruce Lee en het grote gaat wat hij achterliet in de filmwereld van Hong Kong. Filmmakers gingen wanhopig op zoek naar de nieuwe Bruce Lee, alleen werd hij nooit gevonden. Er stonden veel acteurs op die een fysieke gelijkenis vertoonden met de meester en de acteur in deze film, Bruce Li, staat bekend als één van de betere. Hij heeft namelijk nog enigszins talenten voor de vechtkunst en ook weet hij aardig te acteren. De film is niet veel soeps, een warrig en raar verhaal wordt afgewisseld met middelmatige vechtscènes. Totaal niet te vergelijken dus met de films van Bruce Lee zelf, maar mensen die wel houden van vreemde films komen ruimschoots aan hun trekken.

The Man, The Legend (1973, 1.78:1 beeldformaat)
Twee documentaires over het leven en het werk van Bruce Lee die goed in elkaar zitten. De eerste documentaire is The Man, The Legend, gemaakt door een Chinese maatschappij, en gaat diep in op het leven van de martial arts expert. In het begin zijn veel beelden te zien van zijn begrafenis in Hong Kong waar vele bekende sterren op afkwamen. Verder zien we beelden van zijn huis en zijn trainingsruimte. Ook de man zelf komt aan het woord en we zien fragmenten uit diverse interviews die heeft gegeven over de jaren. Voor de fans is dit een onmisbare documentaire en vooral de beelden van Lee zelf blijven voor deze mensen van onschatbare waarde. De tweede documentaire is getiteld, The Legend en deze documentaire gaat in op de carrière van Lee. We zien beelden uit zijn films, waaronder ook de films uit zijn jeugd, de Tv-series waarin hij te zien was en interviews met tegenspelers. Ook zijn veel geschoten beelden van Game of Death te zien, waarvan niet alle in de uiteindelijke film aanwezig waren.

Game of Death (1978, 2.35:1 beeldformaat)
Bruce Lee speelt in Game Of Death de succesvolle filmster Billy Lo. Door zijn kunde in Oosterse gevechtstechnieken (Jeet Kune Do) verdient hij zijn geld met het acteren in Martial Art films. Een misdaadsyndicaat dat onder leiding staat van ene Dr. Land (Dean Jagger) probeert een graantje van zijn succes af te snoepen en biedt hem een contract aan. Billy weigert om het contract te tekenen want als hij eenmaal onder de invloed van het syndicaat komt te staan zal dat zijn onafhankelijkheid kosten en uiteindelijk zal hij er zelf ten gronde aan gaan. Het syndicaat probeert Billy met alle mogelijke middelen te overtuigen dat hij met hun in zee moet gaan. Echter, Billy zwicht niet voor alle ernstige bedreigingen en weigert samen te werken met Dr. Land, die tenslotte besluit om hem te laten vermoorden. Op een haar na weet Lo de aanslag op de filmset te overleven en zwaargewond aan het hoofd duikt hij onder. Iedereen, zijn vriendin Ann (Colleen Camp) incluis, is ervan overtuigd dat Billy is omgekomen. Ook het syndicaat is ervan overtuigd dat Billy het leven heeft gelaten en hij wordt zelfs met behulp van vrienden ter aarde besteld. In de anonimiteit herstelt Billy zich van zijn verwondingen en bereidt hij zich voor om wraak te nemen.

Lees hier onze recensie van de Platinum Edition van deze film.

Fist of Fear (1980, 2.35:1 beeldformaat)
De dood van Bruce Lee wordt nog steeds omgeven met duistere mysteries. Een TV reporter gaat daarom op onderzoek uit en tijdens zijn speurtocht komt hij terecht op een groot martial arts toernooi waar de deelnemers strijden om de titel “Opvolger van Bruce Lee”. Ook is hij getuige van de zogenaamde “Touch of Death”, een dodelijke techniek waarmee Bruce Lee waarschijnlijk is vermoord.

Ook deze prent probeerde succes te oogsten van de dood en bekendheid van Bruce Lee, maar slaagt hier totaal niet in. Het verhaal is werkelijk te belachelijk voor woorden en de manier waarop het geheel gemaakt is, is eerder lachwekkend dan spannend of onderhoudend. In de film zijn archiefbeelden verwerkt van de enige echte Bruce Lee, maar zijn aanwezigheid is te spaarzaam om interessant te zijn voor de fans. De beelden zijn dan ook al lang bekend bij deze mensen en in de context van de film, slaan ze helemaal nergens op. Fred Williamson, voormalig footballster en acteur in het zogenaamde \"blaxploitation\" genre, speelt een grote rol in de film, evenals martial arts expert Ron Van Clief. Het advies is om deze film te laten voor wat hij is en vooral tijd te besteden aan de overige films uit deze boxset.

Game of Death 2 (1981, 2.35:1 beeldformaat)
Billy Lo, de ster uit het eerste deel, is vermoord en zijn broer, Bobby Lo (Tong Lung) gaat op onderzoek uit. Ook gaat hij op zoek naar de moordenaar van een andere vechtsporter en probeert hij uit te vinden of deze twee sterfgevallen met elkaar te maken hebben. Hij reist hiervoor naar Japan waar hij een terecht komt in een tempel, waar hij een ondergrondse pagode moet betreden. Hier vindt hij diverse experts op het gebied van vechtsporten op zijn pad en die moet hij allemaal verslaan om antwoorden te krijgen op zijn vragen.

Deze film is bedoeld als vervolg op de prent met de gelijknamige titel, die ook in deze boxset aanwezig is. Wederom duikt Bruce Lee op in archiefbeelden en ook het verhaal vertoont grote gelijkenissen met het eerste deel. De manier waarop alles gemaakt is, is vrij amateuristisch en het is duidelijk dat de makers snel wilde scoren met deze prent. Toch bevat de prent vrij goede vechtscènes die gemaakt zijn door Yuen Woo-ping, die we allemaal kennen van zijn vele projecten in Hong Kong en zijn werk aan The Matrix en Kill Bill. Verder zijn er nog enkele bekende namen te zien, vooral voor de fans, zoals Casanova Wong en Hwang Wang Lee. Sammo Hung en Corey Yuen werkten achter de schermen mee aan de film. Niet de slechtste van de films na de dood van Lee en daarom redelijk genietbaar.

The Legend Continues (2002, 1.33:1 beeldformaat)
Wederom een documentaire over het leven en het werk van wijlen Bruce Lee. Hier krijgen we te zien hoe hij opgroeide in Hong Kong, als kind speelde in enkele films en hoe hij uiteindelijk in Amerika ging wonen. Ook zijn terugkeer naar Hong Kong en zijn intrede in de filmwereld komt aan bod, evenals zijn trainingen en demonstraties. Zijn broer Robert komt aan het woord en ook bekende leerlingen zoals James Coburn. Ook komen meerdere collega’s van Lee aan het woord en ook de rest van zijn familie, zoals zijn zoon Brandon die ook op jonge leeftijd kwam te overlijden. Voor de fans wederom smullen geblazen en daarom ook een aanrader.

Regisseur

Diversen

Acteurs

Genre: Actie, Martial Arts
Jaar: 2008
Speelduur: 971 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 2.0 - Cantonees
  • Dolby Digital 5.1 - Cantonees
EAN: 8715664058275

De beeldkwaliteit van de uitgaven in deze boxset is in drie delen te onderscheiden. Namelijk de originele films waarin Bruce Lee zelf speelt (The Big Boss, Fist of Fury, Way of the Dragon, Enter the Dragon en Game of Death), de documentaires (The Man, The Legend en The Legend Continues en de films die ingaan op het succes van Lee (Goodbye Bruce Lee, Game of Death 2 en Fist of Fear).

De beeldkwaliteit van de eerste groep is veruit het beste en dit is ook niet zo verwonderlijk. Deze films zijn namelijk al eerder verschenen bij Hong Kong Legends en Warner. De transfers zijn toen geheel digitaal gerestaureerd en de transfers van de hier besproken films zijn gelijk aan de losse uitgaven. Enter the Dragon ziet er het beste uit en deze uitgave laat een prima beeldkwaliteit zien. Mooie heldere kleuren, een scherp beeld en vrijwel geen beschadigingen. The Big Boss komt het slechtst uit de bus en hier zijn wel regelmatig beschadigingen en spetters aanwezig. Het beeld oogt ook vrij soft, met enigszins uitgewassen kleuren. De beeldkwaliteit van Fist of Fury en Way of the Dragon is gelijk en deze transfers zitten tussen de twee voorgaande films in. Een redelijk scherp beeld met hier en daar een beschadiging of ongerechtheid. De kleuren ogen ook enigszins uitgewassen, maar minder als bij The Big Boss.
De documentaires bestaan uit archiefmateriaal en interviews met vrienden en bekenden van Lee. De interviews bestaan uit recent opgenomen en oudere interviews. De recente interviews zien er prima uit, de oudere bevatten veel grain en regelmatig beschadigingen. De archiefbeelden zijn wisselend van kwaliteit. De beelden bij The Man, The Legend zien er nog het beste uit en hebben duidelijk een opknapbeurt gehad. Bij The Legend Continues is het allemaal wat minder goed, maar nog altijd voldoende voor een documentaire zoals deze. Ook hier interviews, afgewisseld met filmbeelden en archiefmateriaal. Ook hier komen de recent opgenomen interviews het beste uit de bus.
De derde groep bestaat uit enkele films die een slaatje wilde slaan uit het succes en de dood van Bruce Lee. Dit zijn snel opgenomen films met een laag budget en dit is terug te zien aan de beeldkwaliteit, behalve bij Goodbye Bruce Lee. Hier is deze namelijk heel redelijk te noemen en wat vooral opvalt, is de scherpte van het beeld. Beschadigingen zijn wel aanwezig, maar storen nergens en ook de soms aanwezige grain werkt niet storend. De kleuren hebben een typische jaren ’70 uitstraling, maar worden natuurgetrouw weergegeven. Deze beeldkwaliteit kan zich meten met de uitgaven uit de eerste groep. Minder goed is het gesteld met de kwaliteit van Fist of Fear. Hier een beeld dat veel wegheeft van een ouderwetse videoband met een onscherp beeld, uitgewassen kleuren en heel veel grain. Ook zijn er veel beschadigingen aanwezig en samenvattend is dit een kwaliteit die het formaat niet waardig is. De transfer van de laatste film uit deze groep, Game of Death 2, is niet zo goed als de eerste maar ook niet zo slecht als de hiervoor besproken prent. Hier een redelijke beeldkwaliteit waar scherpte momenten afgewisseld worden met softe. De kleuren ogen enigszins uitgewassen en ook beschadigingen zijn aanwezig.

Voor het geluid zijn er audiotracks in verscheidene formaten aanwezig op de schijven. De films van Bruce Lee zelf zijn allemaal in hun originele taal te bekijken, soms met een 5.1 track en soms met slechts een 2.0 track. Zo bevat The Big Boss alleen een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) in de originele Cantonese taal. Zijn overige films zijn allemaal te bekijken met een 5.1 track in de originele taal, voornamelijk Cantonees maar Enter the Dragon is van oorsprong Engels gesproken. De 2.0 track van The Big Boss klinkt voldoende, maar het geluid heeft duidelijk last van de beperkingen van het formaat. De track klinkt wat flets door de minimale hoeveelheid laag uit de hoofdkanalen. De 5.1 tracks klinken beter, maar vallen enigszins door de mand op het gebied van ruimtelijkheid. Het geluid richt zich hier dan ook voornamelijk op de voorste kanalen, met slechts een incidenteel geluid uit de surrounds. Ook het gebruik van het LFE kanaal valt wat tegen, sommige vechtscènes klinken iets dynamischer door het gebruik van laag tijdens de slagenwisselingen. De dialogen zijn bij alle films duidelijk hoorbaar en de tracks bevatten weinig ruis en geen beschadigingen.
De twee documentaires bevatten ook een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) en dit is ruim voldoende gezien de aard van de uitgaven. Hier bestaat het geluid vooral uit dialoog en deze zijn prima te volgen. Effecten zijn niet aanwezig dus het ontbreken van de surrounds wordt hier totaal niet gemist. De overige films in deze box zijn ook allemaal te bekijken met een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) en enkele hiervan zijn nagesynchroniseerd in de Engelse taal. Het geluid is hier net voldoende, maar ook niet meer dan dat. Ook hier een vrij kaal ogend geluid met weinig laag en weinig detail. De dialogen klinken vrij onnatuurlijk en blikachtig, evenals de later toegevoegde geluidseffecten.

De menu’s van de verschillende DVD’s in deze boxset zijn speciaal voor deze uitgave gemaakt en zien er prima uit. Het beeld is 1.78:1 anamorf en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen, de uitgaven in deze boxset bevatten geen extra’s. De Platinum Edition’s van Fist of Fury en Game of Death brachten ons vele extra’s die ingingen op de films en het fenomeen Bruce Lee. Ook bij de 2 Disc uitgave van Enter the Dragon waren er veel extra’s aanwezig, maar hier dus niks van dit alles. De DVD’s bestaan allemaal uit één schijf waar alle toegevoegde materialen van de losse uitgaven van verwijderd zijn. Dit is heel erg spijtig en het maakt de uitgave toch minder ultiem als de naam doet geloven.

Bruce Lee: The Ultimate Collection is een verzameling van tien DVD’s met als onderwerp de bekendste martial artist aller tijden: Bruce Lee. Al zijn eigen films zijn aanwezig in deze uitgave, zelfs Enter the Dragon waarvan de rechten bij Warner liggen. Ook zijn er twee documentaires aanwezig en enkele films die gemaakt zijn om een slaatje te slaan uit het succes en de dood van Lee. De vijf films van Lee zelf zijn inmiddels wel bekend bij de meeste mensen en deze zijn dan ook prima genietbaar. Van de twee documentaires is The Man, The Legend het meest interessant en hier veel beelden uit de films van Lee, privefilms, interviews met familie en vrienden en exclusieve beelden van de man zelf. De overige films zijn eigenlijk allemaal vrij slecht en gemaakt met een extreem laag budget. Beelden van Lee zijn gebruikt om fans te trekken, maar nergens worden deze films echt boeiend of leuk om naar te kijken. De beeldkwaliteit is het best bij de originele films van Lee en de documentaire The Man, The Legend. Ook Goodbye Bruce Lee laat een redelijke beeldkwaliteit, de rest is veel minder van kwaliteit. Het geluid is verder ook vrij standaard, met de 5.1 tracks van Lee’s films als uitschieters naar boven. Toch zijn deze tracks ook niet echt knallend te noemen, hiervoor is het gebruik van de surrounds te beperkt. Tot slot zijn er geen extra’s aanwezig en dit is spijtig aangezien er genoeg materiaal voorhanden is. De losse uitgaven van enkele films lieten dit al zien, maar hier is dus niks terug te vinden.