Hostel

04-09-2006

6.3

Hostel (DVD)

Twee Amerikaanse studenten, Paxton (Jay Hernandez) and Josh (Derek Richardson), zijn op vakantie in Europa waar ze met de trein verschillende landen aandoen. Ze zijn op zoek naar seks, drugs en drank, cultuur hebben ze nog nooit van gehoord. Al snel ontmoeten ze de uit IJsland afkomstige Oli (Eythor Gudjonsson) die verder met hen op zal trekken. Terwijl ze in Amsterdam aan het feesten kunnen ze op een avond hun hotel niet meer in. Ze worden uitgenodigd om de nacht door te brengen bij een man, een aanbod waar ze maar al te graag op ingaan. De man vertelt de vrienden over een hotel in Bratislava, Slowakije. Het hotel zit volgens de man vol met de meest wonderschone vrouwen die alleen maar interesse hebben in toeristen. De drie jongens zijn het al snel eens, ze gaan richting Slowakije en naar het hotel met de mooie vrouwen. Daar aangekomen merken ze dat de man niet loog, maar ook merken ze al snel dat er veel meer gaande is in het hotel.

In 2002 debuteerde regisseur Eli Roth met zijn eerste speelfilm Cabin Fever. Een verhaal over een groepje jongelui dat ten prooi valt aan een vleesetend virus en enkele moordzuchtige dorpsbewoners Deze film ging gepaard met vele liters bloed en lekker veel gore zodat de meeste horrorfans wel aan hun trekken kwamen, ook al stelde het verhaal niet veel voor. Ook Hostel is gemaakt door Roth en valt in dezelfde categorie als zijn eerdere film. Het is dan ook een horrorfilm die het niet moet hebben van de spanning, maar van de grote hoeveelheden gore dat op het scherm voorbij komt. Liters bloed en afgehakte ledematen zijn de ingrediënten dus ook deze keer komen de horrorfans weer aan hun trekken. De eerste helft van de film verschilt nogal van het tweede gedeelte. Hier volgen we namelijk de verrichtingen van de vrienden die al drugs gebruikend en seks hebbend door Europa trekken. Ze doen hierbij ook Amsterdam aan en hier worden uiteraard weer alle vooroordelen van onze hoofdstad uit de kast getrokken. Veel kijkers vinden dit eerste gedeelte van de film te lang duren, maar het levert wel een mooi contrast met het hardere tweede gedeelte en de totaal andere wereld waarin de jongens terechtkomen. Het tweede gedeelte is namelijk het horrorgedeelte en Roth trekt dan ook alle registers open. Vrijwel alles komt duidelijk in beeld, iets dat nogal eens ontbrak in veel moderne films uit dit genre. Ook blijft het allemaal spannend genoeg om het geheel uit te zitten tot het eind, missie geslaagd zouden we dus kunnen zeggen.
In projecten zoals deze zullen we nooit de echt grote namen tegenkomen, maar de aanwezige cast levert goed werk. Jay Hernandez speelt één van de belangrijkste rollen en hem kennen we onder andere nog uit Friday Night Lights, Ladder 49 en Torque. Hij wordt vergezeld door twee acteurs die wat minder ervaring hebben op het grote scherm, maar ook zij komen overtuigend over. Verder ziet de film er goed uit, vooral het Oost Europese sfeertje komt goed tot zijn recht.
Hostel is een film waarmee de meeste horrorfans zich wel zullen vermaken, hoewel zij waarschijnlijk wel wat meer gewend zijn dan de gore die hier te zien is. De film is verder leuk om een keer te kijken, maar is niet vernieuwend genoeg om een klassieker in het genre te worden. Uitermate geschikt dus voor een avondje griezelen, maar de meeste mensen zullen het wel laten bij een éénmalige kijkbeurt.
De versie op de DVD is de zogenaamde Unrated versie. Of deze versie verschilt van de versie die in de bioscoop te zien is geweest, is ons niet duidelijk, maar regisseur Eli Roth geeft in zijn audiocommentaren aan dat er niet veel veranderd is. Hier en daar wat meer bloed, meer eigenlijk niet.

Genre: Horror
Jaar: 2005
Speelduur: 89 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (4)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans
EAN: 8712609688603

• Featurettes
  • Audiocommentaren (4x)
  • Kill The Car! (Multi-Angle)

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 2.35:1. De kwaliteit van het beeld is meer dan goed te noemen, geheel wat me mogen verwachten van een recente film. Het beeld veel detail in zowel de lichte als de donkere scènes De scherpte is dan ook prima, maar edge enhancement is wel regelmatig zichtbaar. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. Soms komen ze wat met opzet wat ingetogen over, dit vooral in het tweede gedeelte van de film. Contrast en schaduwdetail zijn ruim voldoende en de donkere scènes zijn dan ook goed te volgen. Het aanwezige zwart is mooi diep van kleur. Naast de edge enhancement zien we hier en daar wat beeldruis en posterisatie opduiken. Echt storend wordt het echter niet. Een prima transfer die prettig kijken is.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) in de originele Engelse taal. Het geluid klinkt prima, mooi ruimtelijk op de momenten dat dit moet en ingetogen op de wat rustiger momenten. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De muziek in de film wordt prima weergegeven door de frontspeakers, evenals de omgevingsgeluiden. De surroundspeakers worden gebruikt voor het weergeven van de sfeergeluiden, zoals omgevingsgeluiden en het neerzetten van een eng sfeertje. Het LFE kanaal laat van zich horen tijdens de scènes met muziek en tijdens de scenes met wat meer actie. Het laag klinkt goed gedoseerd en diep. Een prima track die een goed eng sfeertje weet neer te zetten.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Audiocommentaren
Op de DVD zijn maar liefst vier audiocommentaren te vinden. Hieronder een overzicht wie aan de commentaren hebben meegewerkt en waarover gesproken wordt.

Commentaar 1: Regisseur Eli Roth en Producenten Quentin Tarantino, Boaz Yakin en Scott Spiegel.
In dit eerste commentaar komen vooral Roth en Tarantino aan het woord en is het vooral herinneringen ophalen aan de film en lachen over wat er zich allemaal afgespeeld heeft tijdens de opnames. Tarantino heeft ook elke keer de behoefte aan te geven welke scènes hij leuk vindt en waarom.

Commentaar 2: Regisseur Eli Roth, Acteurs Barbara Nedeljakova en Eythor Gudjonsson, editor George Folsey Jr. en webredacteur Harry Knowles.
Mede door de inbreng van twee acteurs en de editor gaat dit commentaar vooral over de opnames en hoeveel lol iedereen wel niet had met het opnemen van de film. De aanwezigheid van webredacteur Harry Knowles lijkt in eerste instantie niet echt voor de hand liggend, maar hij doet een aardig duit in het zakje.

Commentaar 3: Regisseur Eli Roth, Producent Chris Briggs en Documentairemaker Gabriel Roth.
Hier krijgen we wat meer informatie over hoe de film tot stand is gekomen. De problemen en uitdagingen die komen kijken bij het filmen in het voormalig Oostblok en alles wat er komt kijken bij het maken van een film zoals deze.