Knight's Tale, A

09-01-2008

8

Knight's Tale, A (Blu-ray)

In de roerige Middeleeuwen streden ridders in grote toernooien om eer en geld. Bij deze evenementen bevochten ze elkaar in verschillende disciplines waaronder het zwaardvechten, gevechten met de goedendag en als topevenement het lansgevecht te paard. De jonge William Thatcher (Heath Ledger) droomt ervan om ridder te zijn en ook mee te mogen doen, want alleen ridders kunnen deelnemen in de toernooien. Op het moment dat zijn meester Sir Ector tijdens een toernooi het leven laat, besluit hij zich in diens harnas te hijsen om zo het toernooi af te maken. Met meer geluk dan wijsheid weet hij het er levend vanaf te brengen en zelfs als winnaar uit de bus te komen. Samen met twee andere knechten van Sir Ector, Roland (Mark Addy) en Wat (Alan Tudyk), besluit hij dit leven door te zetten. Met de hulp van de flamboyante schrijver Geoffrey Chaucces (Paul Bettany) wordt William onder een adellijke schuilnaam Sir Ulrich von Gelderland op de verschillende toernooien geïntroduceerd. Al snel wordt William een geliefde en populaire ridder en wint hij elk toernooi. Dit is een doorn in het oog van de beste ridder uit de competitie, de arrogante Adhemar (Rufus Sewell). Als William dan ook nog verliefd wordt op de mooie jonkvrouw Lady Jocelyn (Shannyn Sossamon),die eigenlijk bestemd is voor Adhemar, vraagt hij natuurlijk om moeilijkheden...

A Knight’s Tale is een verassende film met een aparte mix van komedie, romantiek en actie. Het verhaal speelt zich af in de middeleeuwen, maar regisseur en schrijver Brian Helgeland heeft op verschillende manieren een leuke knipoog naar onze moderne tijd gemaakt. Tijdens het openingsgevecht zingt en klapt het complete publiek mee op 'We Will Rock You' van Queen en horen we bij een speciaal banket moderne dansmuziek. Later in de film worden ook spreekkoren aangeheven, die we kennen vanuit het moderne voetbal. En zo zijn er meer aspecten die de film net even anders maken. De kledij ziet er tamelijk modieus uit en doet weinig middeleeuws aan. En over kledij gesproken, wat dacht je van het optreden van Paul Bettany in het verhaal, die volledig naakt als de bekende Britse schrijver Geoffrey Chaucer zijn entree in het verhaal maakt. Goed gezegd is het verhaal van de knecht die ridder wilde worden in een paar woorden gezegd. Maar het wordt gewoon erg leuk gebracht. Niet alleen visueel, met de actiescènes, de slow-motion beelden en de fraaie middeleeuwse setting, maar ook met humor en spitsvondige dialogen. Voor Australische hoofdrolspeler Heath Ledger is deze film zijn debuut in een hoofdrol. Hij wordt goed ondersteund door de uitstekend spelende Paul Bettany. En verder nog rollen van Mark Addy, Alan Tudyk, Shannyn Sossamon en Rufus Sewell. A Knight’s Tale is dankzij de ongewone aanpak van een middeleeuws verhaal met een dikke knipoog naar de moderne tijd en de leuke humor in de film een geslaagde verfilming.

Sony Pictures heeft A Knight’s Tale in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de enkele jaren geleden gereleasde DVD uitgave. De recensie van de DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Actie, Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2001
Speelduur: 131 min
  • PCM 5.1 - Engels
EAN: 8712609681116

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progessief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray is 132 minuten tegenover 126 minuten op de PAL DVD uitgave. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-2 compressiemethode.

A Knight’s Tale ziet er in High Definition beeld heel erg goed uit. Wat opvalt is de kleurrijkdom, de uitstekende kleurverzadiging en de grote helderheid van het beeld. De sfeervolle beelden van de Middeleeuwse tijd worden in al haar verscheidenheid en kleine nuances weergegeven. De scherpte en de detaillering van het beeld zijn beide bijzonder goed. Dit valt vooral op bij overzichtsscènes, waarbij alles op voor- en achtergrond goed gedetailleerd en scherp is. Ook bij close ups blijkt de goede detaillering van het beeld. Het beeld heeft een fraaie diepte, dat gecombineerd met de sfeervolle kleuren een erg fraai filmisch beeld oplevert. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden. Kortom, een bijzonder fraaie en sfeervolle HD beeldpresentatie, die de toch al zeer goede kwaliteit van de eerder DVD zichtbaar verbeterd. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

In verband met copyright restricties kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

Bij deze Blu-ray Disc uitgave is de originele Engelstalige soundtrack beschikbaar als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack (16 bit, 48 kHz). Er is ook een aantal nasynchronisaties beschikbaar. Voor de bespreking beperken we ons uiteraard tot de Engelse soundtrack.
A Knights Tale heeft een zeer fraai klinkende soundtrack met een mooi surround geluidsbeeld waarbij alle kanalen intensief worden gebruikt. De surroundspeakers worden in split-surround (stereo) gebruikt. Bij de actiescènes hoor je de speciale effects uit alle speakers komen. Hierdoor ontstaat een ruimtelijk driedimensionaal geluidsbeeld met veel richtingsgevoel. De filmmuziek van Carter Burdwell met een knipoog naar onze moderne muziek (Queen, David Bowie), komt met een brede stereospreiding en veel detail uit beide frontspeakers. De surrounds voegen aan de muziek een ruimtelijke dimensie toe. Detaillering van het geluid is uitstekend evenals de grote dynamiek. Ook het LFE kanaal wordt intensief gebruikt om extra laag aan de soundtrack te geven. De dialogen blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals ook gebruikelijk, netjes uit de centerspeaker. Een zeer goed klinkende soundtrack met veel diepte en ruimtelijkheid. Door de betere detaillering is het totale surroundgevoel nadrukkelijk dan bij de DVD uitgave. En de grotere dynamiek en het stevige laag geven de soundtrack meer ‘punch’ en impact.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van pop-up menuschermen. Voor de film begint krijg je eerst een menuscherm te zien. De extra’s van de DVD uitgave zijn niet overgenomen op deze Blu-ray Disc. Sterker nog, deze Blu-ray Disc heeft helemaal geen extra’s.

A Knight’s Tale is een lekker vermakelijke film met een goede mix van actie, romantiek en humor. Heath Ledger speelt een knecht die ervan droomt een ridder te zijn. Hij krijgt zijn kans als hij onverwachts succes heeft met een lansgevecht op een toernooi. Uiteraard zorgen een schone jonkvrouw en een jaloerse ridder voor de nodige verwikkelingen. A Knight’s Tale is dankzij de ongewone aanpak van een middeleeuws verhaal met een dikke knipoog naar de moderne tijd en de leuke humor in de film een geslaagde verfilming. De High Definition beeldkwaliteit van deze Sony Pictures Blu-ray Disc uitgave is zeer goed, evenals ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack. De uitgave heeft geen extra’s.

HD DVD
A Knight’s Tale is niet op HD DVD uitgebracht.