Hoax, The

03-12-2007

7.6

Hoax, The (DVD)

Clifford Irving (Richard Gere) is schrijver van beroep. Hij heeft al enkele boeken afgeleverd, maar de laatste tijd wil het niet zo lukken met het maken van nieuw werk. Zijn laatste project wordt zelf niet eens uitgebracht omdat zijn uitgever het niet aandurft het boek uit te brengen. Irving is woedend en bovendien moet hij zijn carrière snel uit het slop zien te krijgen. Hij stapt dan ook met veel bravoure het kantoor van zijn uitgever binnen, bewerend dat hij hét boek van de eeuw zal gaan schrijven. Hij beweerd dat hij de officiële autobiografie van Howard Hughes mag gaan schrijven. Al jarenlang leeft de excentrieke Hughes als een kluizenaar en vrijwel niemand heeft de beste man in jaren gezien. Dit boek zal dan ook een groot succes worden en Irving’s uitgever gelooft hem direct. Hij ontvangt een flink bedrag als voorschot, maar dan beginnen de problemen pas echt. Gaandeweg wordt het steeds moeilijker de leugen vol te houden en wanneer het Witte Huis betrokken raakt bij zijn leugen, lijkt er voor Irving helemaal geen weg meer terug.

Clifford Irving is een Amerikaanse schrijver die in 1956 zijn eerste boek uitbrengt. Zijn eerste paar boeken verkopen niet veel exemplaren, maar krijgen doorgaans wel goede recensies. In 1970 bedenkt hij samen met zijn vriend Richard Suskind het plan om zijn uitgever ervan te overtuigen dat hij de officiële biografie van Howard Hughes mag gaan schrijven. De twee redeneren dat niemand Hughes ooit te spreken krijgt en daarom niemand door zal hebben dat het boek nep is. Ook gokken ze erop dat Hughes zelf geen aanklacht in zal dienen, omdat hij doorgaans weinig tot niks van zich laat horen. Het plan loopt echter anders dan gedacht en de twee mannen komen flink in de problemen. The Hoax vertelt het verhaal van Irving en ook van zijn vriend Richard Suskind. De film is geregisseerd door Lasse Halström en deze Zweedse regisseur kennen we vooral van succesvolle films als The Cider House Rules, Chocolat en The Shipping News. Hij staat ook bekend om zijn unieke mix van komedie en drama en The Hoax valt binnen deze genres. Vooral de toevoeging van enkele komische elementen maakt de film goed verteerbaar en lijkt voor Halström een terugkeer naar zijn oude niveau. Het verhaal komt soms wat langdradig over en enkele zaken worden iets te lang uitgerekt, maar over het algemeen is de prent goed uit te zitten. Het niveau wordt bovendien nog eens flink omhoog geschroefd door de optredens van de twee hoofdrolspelers, Richard Gere en Alfred Molina. De twee mannen zetten hun rollen uitstekend neer en komen zeer overtuigend over. Voor Gere is dit weer eens een ouderwets goede rol en zijn beste sinds jaren. Gaandeweg wordt zijn personage steeds wantrouwiger en Gere weet deze transformatie prima neer te zetten. Molina zorgt voor de nodige komische afwisseling en is zo een prima tegenhanger voor het karakter van Gere.
The Hoax is een goede film geworden die veel mensen zeker zal verrassen. De prent ziet er goed uit en weet het tijdsbeeld van de jaren ’70 goed neer te zetten. De optredens van de acteurs, en dan vooral de twee hoofdrolspelers, tillen het niveau naar een hoger plan. Dit alles maakt van The Hoax een vermakelijke film die zeker niet zal misstaan in menig DVD collectie.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Speelduur: 111 min
EAN: 5050582496987

• Interviews
  • B-roll

The Hoax staat op de DVD met een anamorfe transfer in het formaat 1.78:1. Dit wijkt iets af van het originele formaat van 1.85:1. De kwaliteit van het beeld is prima en het beeld is mooi scherp met veel detail. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd, hier en daar wat aangepast om het tijdsbeeld van de jaren ’70 overtuigend over te laten komen. Ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ruim voldoende en hier valt dan ook niks op aan te merken. Ook qua artefacten scoort de transfer goed en er zijn geen sporen van compressiefouten te bespeuren. In sommige scènes is wel wat filmgrain aanwezig en ook wat lichte aliasing.
De film is verdeeld in 20 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen, maar had iets lager in het beeld gemogen.

De originele Engelstalige soundtrack staat in maar liefst drie formaten op de DVD, namelijk een DTS 5.1 track (754 kb/s), een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een redelijk overbodige Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s). De film bestaat vrijwel geheel uit dialoog dus de twee 5.1 tracks hebben eigenlijk weinig te doen. Het geluid richt zich dan ook op de voorste kanalen waarbij de dialogen netjes uit de centerspeaker komen. Deze klinken mooi helder en zijn goed te volgen. De surroundspeakers komen niet tot nauwelijks in het verhaal, evenals het LFE kanaal. De frontspeakers worden gebruikt voor het weergeven van muziek en de overige geluiden. Alle tracks klinken mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De regio 1 uitgave van deze film bevat veel extra’s, waaronder enkele audiocommentaren. Deze uitgave moet het helaas met veel minder doen en dit is zeker een gemis bij een film zoals deze. Wat extra informatie over de echte Clifford Irving en deze zaak was zeker welkom geweest.

Interviews (18 min.)
Richard Gere, Alfred Molina, Lasse Halström en Julie Delphy reageren kort op enkele vragen. We bedoelen dan ook kort en echt veel informatie wordt er niet gegeven. De interviews zijn los van elkaar te bekijken of allemaal achter elkaar.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

B-Roll (2 min.)
Een korte blik achter de schermen waar we meekijken tijdens de opnames en repetities van enkele scènes. Er wordt geen commentaar gegeven en we kijken dus als het ware stiekem mee tijdens de opnames van de film.

Trailer (1 min.)
Een trailer van de film die eerder lijkt op een teaser dan op een volledige bioscooptrailer.
Het beeld is 1.85:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

The Hoax vertelt het waargebeurde verhaal van schrijver Clifford Irving. Om zijn carrière uit het slop te halen verzint hij samen met een vriend een plan. Hij overtuigt zijn uitgever ervan dat hij de officiële biografie van Howard Hughes mag gaan schrijven. Dit boek zal een groot succes worden en zijn uitgever geloof hem meteen. Irving ontvangt dan ook een flink voorschot, maar gaandeweg wordt het steeds moeilijk de leugen vol te houden, helemaal als het Witte Huis erbij betrokken raakt. De film is geregisseerd door Lasse Halström en zal veel mensen positief verrassen. De prent deed het niet goed in de bioscopen en krijgt op DVD nu een herkansing. De film is zeker het bekijken waard en de unieke mix van drama en komedie maakt het geheel goed te verteren. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit, maar valt qua extra’s behoorlijk tegen, zeker in vergelijking met de goed gevulde regio 1 uitgave.