Whistle Blower, The

09-05-2003

5.8

Whistle Blower, The (DVD)

De jonge Brit Robert Jones (Nigel Havers) luistert communistische Russische telefoongesprekken af voor de Britse regering. Als hij onder verdachte omstandigheden sterft, wordt Robert’s vader Frank (Michael Caine) vertelt dat het om een ongeluk gaat. Frank vertrouwt deze verklaring niet en gaat op onderzoek uit om de werkelijke doodsoorzaak van zijn zoon te achterhalen. In deze zoektocht komt Frank terecht in een web vol intriges, als hij ontdekt dat zijn zoon betrokken was bij een samenzwering in de hoogste kringen van de Britse regering.

The Whistle Blower is een degelijk gemaakte politieke spionagethriller. Het type film zoals alleen de Britten die kunnen maken. Geen special effects, geen wilde achtervolgingen, maar een degelijk uitgewerkt plot met prima acteerprestaties. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van de Britse schrijver John Hale. Het verhaal is niet eenvoudig te volgen en vergt veel van de kijker om te kunnen snappen wat er allemaal gebeurd. Zoals bij de meeste goed opgezette politieke thrillers vallen de puzzelstukjes op het eind pas op de juiste plek. Een tweede keer kijken geeft, zeker over het begin van de film, dan nieuwe inzichten.
The Whistle Blower komt als film vrij traag op gang. In het eerste half uur worden de setting bepaald en de karakters geïntroduceerd. Het ‘ongeluk’ vindt daarna pas plaats. De film kan zich buigen op een uitstekende cast van de bekendste acteurs van Engeland, zoals Michael Caine, Sir John Gielgud, Barry Foster, Nigel Havers, James Fox, Gordon Jackson en David Langton.

Genre: Thriller
Jaar: 1986
Speelduur: 100 min
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053004117

• Fotogalerij

In tegenstelling tot de informatie die op de cover staat (aspect ratio 16:9) staat de film in het standaard televisieformaat 4x3 pan & scan op deze DVD. Volgens de IMDB is de oorspronkelijke beeldverhouding 1.66:1. Een beeldverhouding die in tijd in met name Engeland vaker werd toegepast. De beeldkwaliteit is bedroevend slecht. Door de aanwezige ‘cigarette burns’ - ongeveer elke 17 minuten zichtbaar - weet je direct dat voor deze transfer een releaseprint is gebruikt (zie screenshot 2). Deze cigarette burns worden namelijk gebruikt om het einde van een filmrol aan te kondigen, zodat de filmoperator wist wanneer hij de filmrol moest wisselen. Het beeld zit vol met spetters als gevolg van vuil op of beschadigingen van het beeldmateriaal. Scherpte en detaillering zijn slecht. Het beeld heeft ook veel last van filmgrain. Ook edge enhancement is zichtbaar toegepast. Contrast en zwartniveau zijn redelijk. De kleuren zijn flets en gedateerd. De kleurbalans is ook niet goed, de huidtinten zijn te rood. De DVD is van het type DVD-5, dus enkellaags, waardoor er geen sprake is van een laagwisseling. De optionele ondertiteling is duidelijk en staat goed onder in het beeld geplaatst.

De film heeft oorspronkelijk een stereosoundtrack die op deze DVD in Dolby Digital 2.0 (bitrate 224 kb/s) staat. Daarnaast heeft de DVD ook een surround Dolby Digital 5.1 mix (bitrate 448 kb/s). Deze mix doet onnatuurlijk aan en is waarschijnlijk niet als 5.1 gemixt maar een matrix decoder uit de stereotrack samengesteld. Het volume van de surrounds is bij deze mix ook iets te hard. Ten opzichte van de DD2.0 track verliest de 5.1 track duidelijke aan detaillering. De DD2.0 klinkt een stuk beter en doet recht aan de kwaliteit van de soundtrack. De 2.0 track heeft een goede detaillering met een redelijke stereospreiding. Dialogen zijn goed te volgen. Wel doen beide tracks gedateerd aan met een beperking in het frequentiebereik en weinig dynamiek.

De menu’s zijn statische 4x3 schermen. Twee magere extra’s sieren deze uitgave. Ten eerste de bioscooptrailer, eveneens in 4x3 beeldformaat en slechte beeldkwaliteit. Verder onder de keuze fotogalerij een vijftiental foto’s waarbij de navigatiebalk midden over de foto heen staat.

The Whistle Blower is een degelijk gemaakte politieke thriller van Engelse bodem met een goede cast van bekende Britse acteurs. De DVD presentatie van Video Film Express is ver onder de maat. De kwaliteit van het beeld en het geluid zijn zeer mager en laten veel te wensen over. De hoesinformatie over het beeldformaat is onjuist. De aanwezige extra’s, een trailer en enkele foto’s, zijn ook erg mager. Geen DVD om te kopen, huren misschien.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Video Film Express.