Them!

Nathan Strik
15-03-2003

6.9

Them! (DVD)

In de woestijn van New Mexico gebeuren vreemde dingen. Twee politieagenten vinden op een dag een klein meisje in de woestijn. Het arme kind lijkt volledig in shocktoestand te verkeren en de agenten gaan op onderzoek uit. Ze vinden de caravan van het meisje, maar van haar ouders is geen spoor te bekennen. Ook horen ze vreemde geluiden en vinden ze rare afdrukken in het zand. De caravan is compleet vernield, maar er zijn geen waardevolle spullen meegenomen, er ontbreekt enkel wat suiker. De agenten schakelen al snel de hulp in van enkele experts, maar niemand weet wat er aan de hand is. Totdat ene Dr. Harold Medford met zijn dochter Patricia ten tonele verschijnt. Dr. Medford heeft een vermoeden wat er aan de hand kan zijn en trekt samen met de agenten en zijn dochter de woestijn in om bewijsmateriaal te verzamelen. Al snel lopen ze een reusachtige mier tegen het lijf en weten het beest nog maar net op tijd te doden. Volgens Dr. Medford is deze mutatie het resultaat van kernproeven die in de woestijn zijn gedaan. Ze traceren het nest en weten het uit te roeien. Bij nadere inspectie blijkt echter dat er enkele koninginmieren zijn ontkomen. De zoektocht naar de overige nesten loopt uit op een race tegen de klok. Zal een wereldwijde ramp voorkomen kunnen worden, of worden de mieren de nieuwe wereldheersers?

Het monsterfilm genre, dat nu weer een enorme revival meemaakt, was in de jaren ´50 enorm populair. Deze film is te vergelijken met veel boxoffice hits van deze tijd. Dus veel pretentieloos vermaak en gebruik van speciale effecten. Het verhaal staat niet altijd op de hoogste plaats, maar dit is ook niet wat films als deze beogen te bereiken. Dit is puur popcornvoer van de bovenste plank. Het verhaal van Them! valt dan ook in enkele zinnen samen te vatten, maar de uitvoering is van een bijzonder niveau. De effecten zijn voor een film uit 1954 erg slim in elkaar gebokst. Het ziet er soms wat knullig uit vergeleken met wat we vandaag de dag gewend zijn, maar voor die tijd was dit iets ongekends. En blijkbaar trekken verhalen als deze nog steeds mensen naar de bioscoop, getuige recente monsterfilms als bijvoorbeeld Eight Legged Freaks. Wat is er ook heerlijker dan even achterover te leunen op de bank en een echte monsterfilm van weleer te aanschouwen. Want hoewel het hele ‘nucleaire dreiging’ gebeuren heden ten dage niet zo´n hot issue meer is als in de jaren ´50, zijn sommige thema´s nog steeds up-to-date. Zoals het feit dat het geknoei van de mens aan de natuur wel eens ongewenste en onvoorspelbare resultaten kan hebben, die nu nog niet te overzien zijn. De acteurs weten zich in ieder geval goed staande te houden tussen de reusachtige mieren en de film ontvouwt zich in een rustig tempo, dat tegen het einde van de film behoorlijk toeneemt. In dit soort films moet je als regisseur je publiek bij de les houden en Gordon Douglas doet dit hier uitstekend. Er is geen enkele scène waar het verhaal inkakt en je zit tot het einde geboeid op je stoel. Een echte horror-klassieker die ook tegenwoordig nog verrassend goed kan meekomen.

Genre: Horror, Science fiction
Jaar: 1954
Speelduur: 89 min
Verpakking: Snapper
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 8717774231128

• Photo Gallery
  • Behind the Scenes (Outtakes)

Hoewel iMDB meldt dat deze film oorspronkelijk werd vertoond in de 1.66:1 ratio, staat het beeld in de verhouding van het volledige 35mm negatief op de schijf. Dit betekent dat het beeld op de DVD een ratio heeft van 1.33:1. Hoewel de meningen op het Internet hierover verdeeld zijn, ben ik van mening dat we hier inderdaad te maken hebben met een volledig ‘open matted’ negatief en dus niet met een Pan & Scan transfer. Er lijkt in ieder geval geen beeldinformatie weggevallen te zijn. Bij het bekijken van deze transfer moest ik me trouwens wel even drie keer in de ogen wrijven. Niet te geloven dat deze film bijna 50 jaar oud is. Het is in ieder geval niet aan de beeldkwaliteit af te zien, het lijkt gewoon alsof dit gisteren is gefilmd. Warner heeft zijn naam weer waargemaakt en een pracht van een restauratie afgeleverd. Filmgrain is zo goed als afwezig en beschadigingen zijn op één hand te tellen. Daarnaast is het contrast van de film uitermate goed en het schaduwdetail is werkelijk fenomenaal. De scherpte is ook erg goed, met slechts enkele soft aandoende scènes en minimaal gebruik van ‘edge enhancement’. Het klinkt misschien een beetje raar dat ik over kleurverzadiging begin bij een zwart/wit film, maar het openingslogo van Them! is in kleur, en gelukkig kan ik melden dat hier wat kleurverzadiging betreft in ieder geval geen problemen mee zijn. De enige kritiek die ik kan hebben is dat in sommige scènes met rondwaaiend zand en stof de compressie het niet helemaal kan bijbenen. In deze situaties ontwaren we wat compressiefouten en soms wat Gibb-effecten in het beeld, maar dit blijft gelukkig allemaal binnen de perken. De Nederlandstalige ondertiteling is goed leesbaar onder in beeld geplaatst. Ook is de film zeer ruim verdeeld in 30 chapters, wat meer dan uitstekend is voor een korte film als deze. Een uitmuntend goede transfer, waar veel moderne films stinkend jaloers op zullen zijn.

Het geluid van deze film staat in het originele mono formaat op de schijf. Hier gepresenteerd in een Dolby Digital 1.0 track, waardoor het geluid enkel door de centerspeaker wordt voortgebracht. Desondanks klinkt de track erg goed en het is duidelijk dat ook hier moeite is gedaan om de oude mono-track zo mooi mogelijk tot zijn recht te laten komen. De track klinkt voor een mono-track dan ook erg goed en dialogen zijn duidelijk verstaanbaar. Hoge en lage tonen zijn goed in balans en er zijn geen scènes waar één van de geluidselementen overheerst en een ander wegdrukt. Een compliment voor de goede mixage dus. Verwacht verder natuurlijk niets spectaculairs, gewoon een track die recht doet aan het origineel.

Misschien toch ietwat teleurstellend hoe weinig extra´s deze DVD bevat. Maar uiteraard zullen de kluizen van de filmstudio voor een 50 jaar oude film als deze nu niet direct overlopen van het interessante bonusmateriaal. Er is toch het één en ander door Warner bij elkaar gesprokkeld:

Behind the Scènes
Dit is een ietwat misleidende naam voor een verzameling takes die zeer waarschijnlijk ergens uit een kluis opgeduikeld zijn. Erg leuk om te zien hoe de reusachtige mierenrobots voor problemen zorgden bij een aantal takes, maar verder te summier om echt van grote waarde te zijn. Leuk voor de fans.

Photo Gallery
Hieronder vind je een aantal setfoto´s en een paar posters van Them! terug. Wederom een ietwat karige, maar leuke aanvulling voor de fan.

Trailer
De originele trailer staat ook op de DVD. Ook de transfer hiervan is erg goed, al is deze niet zo grondig gerestaureerd als de film zelf, wat vooral betekent dat er veel beschadigingen zichtbaar zijn. Voor de rest ziet de kwaliteit er aardig goed uit. Vooral interessant aan deze trailer zijn een aantal shots die niet in de uiteindelijke film zijn gebruikt.

Een klassieke horrorfilm, die in deze tijd ook nog erg goed zijn mannetje staat. Dankzij de uitstekende restauratie van het originele 35mm negatief heeft de DVD een beeldkwaliteit van ongekend niveau voor een film van deze leeftijd. De geluidskwaliteit biedt weinig spectaculairs, maar klinkt zeer solide voor een monotrack. Wederom heeft Warner ook bij het geluid gezorgd dat het origineel respectvol is behandeld. De extra´s zijn lichtelijk teleurstellend, maar de leeftijd van de film in ogenschouw nemend is het nog een wonder dat er überhaupt wat extra´s aanwezig zijn. Wat dat betreft complimenten aan Warner dat ze na 50 jaar toch nog wat uit de kluis hebben kunnen vissen. Liefhebbers van de film zou ik aanraden deze DVD zeker aan te schaffen, je hebt zo een nagenoeg perfecte kopie van een klassieke film in huis die je filmcollectie nog jaren zal sieren.