Body Weapon

Nathan Strik
14-03-2003

2

Body Weapon (DVD)

De politie van Hong Kong onderzoekt een serie brute moorden en verkrachtingen die de stad in haar greep houden. De bende, van drie verkrachters maakt al enige tijd de stad en omgeving onveilig en agenten Kwan en Dennis worden door hun chef gemaand om deze zaak snel op te lossen. Kwan en Dennis zijn dikke vrienden en ook nog eens allebei verliefd op hetzelfde meisje; de bloedmooie Miriam Ling. Als Dennis dan toch uiteindelijk aan het langste eind trekt en weet te trouwen met Miriam, gaat het mis. Op hun huwelijksnacht worden Miriam en Dennis overvallen door diezelfde bende verkrachters. Dennis overleeft de aanval niet en Miriam wordt zwaar toegetakeld en verkracht achtergelaten. Eenmaal hersteld zint de mooie Miriam op wraak en gaat op zoek naar de moordenaars van haar man. Ze gebruikt haar lichaam om de mannen te lokken en ze uiteindelijk te laten betalen voor wat ze haar aan hebben gedaan. Kwan leeft met Miriam mee, en is ook nog steeds verliefd op haar. Hij zal daarom ook tot het uiterste gaan om haar te beschermen.

Body Weapon is een beetje moeilijk in te delen in een bepaalde categorie. Er zit actie in, drama, maar ook erotiek en humor. Deze combinatie werkt niet echt naar mijn mening. De humor is té vreemd, wat de geloofwaardigheid van de personages en de rest van het verhaal aantast. Daarnaast zijn de dialogen van kleuterschool niveau en verloopt het verhaal onlogisch. Toch zitten er een aantal redelijke scènes in. Bijvoorbeeld de verkrachtingsscène aan het begin die, afgezien van de vreselijk slecht geschreven dialogen, best een spannende opening aan de film geeft. Ook de scène waarin Ling van een oranjeharige homosexueel lessen krijgt in verleidingskunsten en het raken van de juiste gevoelige plekjes bij mannen, is erg vermakelijk. De film doet de meeste tijd echter zeer rommelig aan en het onrustige camerawerk en de slechte montage helpen wat dat betreft niet veel. Het verhaal lijkt meer in dienst te staan van de actie- en seksscènes dan andersom. De seks en verkrachtingsscènes zijn vrij hard trouwens, al is er wel het één en ander door middel van de censuurschaar verdwenen. De actiescènes tenslotte zijn vrij aardig gechoreografeerd door Sam Wong, maar de knullige geluidseffecten en de neiging om deze opnames op tiendubbele snelheid af te spelen, maakt dat deze scènes veel te cartoonesk aandoen en helaas geen spanning bevatten. Voor iedere aardige scène uit deze film zitten er weer tien mindere scènes in, waardoor het geheel zeer vermoeiend overkomt op de kijker. Het acteerwerk tenslotte is ook niet om over naar huis te schrijven, met als uitzondering de prestaties van Angie Cheung als Miriam Ling, die iets boven het maaiveld uitsteekt. Had de regisseur de film wat meer spanning meegegeven, dan was het wellicht allemaal nog wel goed gekomen. Maar deze film neemt zichzelf niet serieus genoeg en dan haak je als kijker al snel af. Zwaar beneden de maat dus en geen goede reclame voor de Hong Kong cinema.

Genre: Actie, Erotiek, Thriller
Jaar: 1999
Speelduur: 88 min
Uitgever: World Wide Cinema
EAN: -

• Photo Gallery

Het beeld is vastgelegd in 1.33:1 (Pan & Scan), wat afwijkt van de originele beeldverhouding. Van de originele 1.85:1 verhouding van de film is helaas weinig overgebleven en in sommige scènes is duidelijk te merken dat er beeld aan de zijkanten is weggevallen. Enige uitzondering op deze regel zijn de openingsscène en de aftiteling, die in 1.85:1 letterbox worden weergegeven. De beeldkwaliteit zelf is helaas niet bepaald om over naar huis te schrijven. De gebruikte print zit vol met beschadigingen, krassen en vuiltjes en ook het wiebelen van het beeld (telecine problemen) is in sommige scènes erg merkbaar. Het beeld is daarnaast erg korrelig en onrustig, wat vooral in de vele donkere scènes erg goed te merken is. Het schaduwdetail is belabberd, wat wederom in de donkere scènes enorm veel afbreuk doet aan de film. De scherpte is ook niet echt denderend en er is soms wat teveel ‘edge enhancement’ toegevoegd. Ook compressiefouten worden ons niet bespaard en vooral in de onrustige achtergronden en snel bewegende scènes is dit erg merkbaar. Kleurverzadiging is wel redelijk goed, wat bijvoorbeeld bij de verjaardagsscène mooie plaatjes oplevert. De ondertiteling tenslotte is gelukkig goed leesbaar en mooi onder in beeld geplaatst. De onderverdeling in slechts 8 chapters voor een film van 88 minuten is veel te karig. Het is onbegrijpelijk dat we in Nederland zo´n slechte transfer krijgen voorgeschoteld, terwijl uit recensies blijkt dat DVD´s uit andere PAL landen zoals Engeland een veel betere beeldkwaliteit hebben meegekregen. De transfer zoals die op deze DVD aanwezig is, verdient nog niet eens het predikaat VHS, dus laat staan dat dit voldoet aan de eisen die we aan een DVD mogen stellen. Teleurstellend!

Helaas ontbreekt de originele Cantonese track op deze DVD en moeten we het stellen met een zeer slechte Engelse dub. Het geluid is vastgelegd in Dolby Digital 2.0 (192 Kbit/s), maar er is weinig stereo aan deze track te merken. Bovendien is het sounddesign van een enorm slecht niveau. Alle geluidseffecten zoals trappen en stoten klinken precies hetzelfde, wat vooral tijdens de actiescènes een enorm lachwekkend effect heeft. De dialogen klinken duidelijk, maar hebben geen ruimte; je hebt echt het gevoel dat je luistert naar een verzameling acteurs in een nasynchronisatiestudio. Vooral tijdens de verjaardagsscène van Miriam is dit pijnlijk merkbaar. Een track dus waar weinig goeds over te zeggen valt. De mix is knullig, doet enorm vlak aan en het ontbreken van de originele taal is onvergeeflijk. Kijk dus niet gek op als je receiver een beetje rood wegtrekt van schaamte.

Afgezien van een Photo Gallery met 12 foto´s, die direct uit de film afkomstig zijn en dus geen enkele meerwaarde hebben, is er niets te beleven op de DVD. Een 1 voor de moeite dan maar.

Afgezien van het feit dat de film een handjevol aardige scènes bevat is dit één van de meest tenenkrommende filmervaringen die ik ooit heb gehad. Je hebt constant het gevoel naar een amateurfilm te kijken met dialogen van kleuter-niveau. De slechte Engelstalige dubbing helpt hierbij ook niet veel. De beeldkwaliteit van de DVD is zeer bedroevend en ligt zelfs beneden VHS-niveau. De geluidsmix klinkt veel te vlak en is daarnaast ook niet aanwezig in de originele taal. En door het ontbreken van enig interessant bonusmateriaal is dit een uitgave waar ik geen reden voor kan verzinnen om hem aan te schaffen. Liefhebbers van de film (als die er zijn) zijn veel beter af met de UK versie. En ken je de film niet? Houden zo!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.