V - The Final Battle

28-02-2003

6.5

V - The Final Battle (DVD)

De aarde wordt bedreigd door buitenaardse reptielachtige wezens die het uiterlijk van mensen hebben overgenomen en zich voordoen als vrienden van de mensheid. Maar niets is minder waar. Het verzet, onder leiding van Dr. Juliet Parish (Faye Grant) en Mike Donovan (Marc Singer) probeert de buitenaardsen standvastig tegen te werken en leren meer over de echte bedoelingen van hen.
Zoals mensen die als cocon worden ingevroren om later als voedsel te dienen. Of de volledige watervoorraad van de aarde op te zuigen.
Het verzet heeft ook zo z?n tegenslagen te verwerken. Julie wordt gevangen genomen, waarbij de sluwe Diana (Jane Badler), één van de buitenaardse bevelvoerders, haar probeert te hersenspoelen. Ook Mike?s zoon Sean is gevangen genomen, ingevroren als cocon en wordt later geruild tegen Mike. Met een nieuw waarheidsserum hopen de buitenaardsen zo alles van Mike te weten te komen over het verzet. De aardige buitenaardse Willie (Robert Englund) wordt door het verzet gevangen genomen. Dankzij hem komen ze meer te weten over de buitenaardsen. De verzetsgroep krijgen hulp van Ham Tyler (Michael Ironside), een oude bekende van Mike en een meedogenloze maar betrouwbare strijder. De jonge Robin Maxwell (Blair Refkin) is zwanger van een buitenaards kind. Haar baby zal uiteindelijk erg belangrijk blijken te zijn.

Na het grote succes van de miniserie ?V?, wat staat voor victory (vrijheid), in 1983 kon een vervolg niet uitblijven. Een jaar later kwam dan ook de miniserie ?V ? The Final Battle?. Deze nieuwe serie had een langere speeltijd dan het origineel, kende meer actiescènes, maar miste de hand van Kenneth Johnson, scenarist en regisseur van het de eerste serie. De nieuwe serie bestond uit drie aflevering, elk 1½ uur. Door meningsverschillen verliet Johnson als vrij snel de set en is de serie door verschillende scenaristen onder leiding van regisseur Richard T. Heffron met een beperkt budget afgemaakt. Dat laatste laat zich duidelijk zien. Beelden uit de eerste serie, met name de special effects, zijn hergebruikt. De verhaallijn is vrij simpel, actiegericht, maar kent diverse soms onnodige nevenplotjes. Toch is de serie met ruim vier uur speeltijd wederom onderhoudend en bij tijd en wijle spannend geworden. De serie heeft een open eind die ruimte liet voor een, weliswaar minder geslaagde, televisieserie.
In de serie wordt met de invasie van de Bezoekers en hun haat tegen de geleerden een duidelijke parallel getrokken met de Duitse invasie en de haat van de Nazi?s tegen de joden. Ook de wijze waarop propaganda wordt gemaakt en de jeugd heel handig wordt gerekruteerd doet denken aan de jaren ?30 vlak voor de tweede wereldoorlog. En vergeet het logo van de Bezoekers niet, dat grote gelijkenis vertoond met het hakenkruis. Moraal van de serie is dan ook dat we moeten leren van de fouten uit het verleden zodat de geschiedenis zich niet zal herhalen.

Genre: Science fiction
Jaar: 1984
Speelduur: 255 min
Verpakking: Duo DVD Digipack
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, En vele andere
EAN: 7321931141468

• Cast & Crew

?V ? The Final Battle? is voor televisie fullframe opgenomen in het standaard 4x3 (1.33:1) formaat. Voor deze DVD release is het beeld gematteerd tot 1.78:1 (16x9). Dat betekent dus dat boven en onder een gedeelte van het beeld is afgeplakt, maar het beeld geeft nergens het gevoel dat er iets mist. Het beeld is anamorf op de DVD vastgelegd.
De kwaliteit van het beeld ziet er goed, zeker gezien de leeftijd van toch alweer 20 jaar. De kleuren zien niet zo helder, maar zien er wel goed uit. Het beeld ziet er goed scherp uit met een redelijke detaillering. Het detail is maar redelijk door de grove korrel van het beeld en de aanwezige beeldruis. Het contrast en het zwartniveau zijn redelijk. In sommige scènes is het zwart niet mooi diepzwart, maar meer donkergrijs. Het beeld is nagenoeg vrij van spetters als gevolg van vuil of beschadigingen. Edge enhancement is niet zichtbaar toegepast.
De serie bestaat uit drie delen. Elk deel is op een DVD-zijde geplaatst. De delen één en twee op een DVD-10, een dubbelzijdige enkellaagse DVD, met deel één op kant A en deel twee op kant B. Deel drie staat op een tweede schijf, een DVD-5 (enkelzijdig, enkellaags). In geen van de drie afleveringen zit dus een laagwisseling. De ondertiteling is duidelijk, maar had een stuk lager in beeld mogen staan.

De originele Engelstalige geluidstrack is helaas slechts mono, in tegenstelling tot hetgeen op de verpakking staat genoemd. De monotrack is als een Dolby Digital 1.0 (192 kb/s) track op de schijf gezet, dit betekent dat alle geluiden alleen uit de centerspeaker komen.
Wetende dat de soundtrack mono is, klinkt hij verder redelijk. Het beperkte frequentiebereik maakt dat het geheel gedateerd klinkt en elke impact mist. Vooral het hoog klinkt gematteerd, echt laag is niet aanwezig. Toch is de soundtrack blijkbaar wel geremasterd, want vervorming of ruis zijn niet aanwezig. De dialogen zijn verder duidelijk te volgen.

De breedbeeld menuschermen op de beide DVD?s zijn statische plaatjes, zonder achtergrondmuziek. Op beide DVD?s staat hetzelfde extraatje, een cast en crew overzicht, bestaande uit twee tekstschermen.

De dubbelset is verpakt in een duo digipack met kartonnen omslag die via klittenband sluit.

In het vervolg op de succesvolle miniserie ?V?, genaamd ?V ? The Final Battle? is de aarde bezet door de buitenaardse reptielen, die zich vriendelijk voordoen maar niets goeds in zin blijken te hebben. Een groep verzetstrijders beseft dat en probeert met man en macht tegen de schijnbaar onoverwinnelijke overmacht te strijden.
De miniserie ?V? is één van de klassieke sciencefiction reeksen uit de jaren ?80, met een goed scenario, goede vertolkingen door de enorme grote cast en voor die tijd verbluffende special effects. De film is een sciencefiction verhaal met een duidelijk moraal. Iets dat trouwens in veel sciencefiction series wordt gecombineerd. Dit ruim vier uur durende vervolg gaat verder waar de eerste serie ophield, met meer actie en spektakel.
Warner heeft de serie met redelijk goede beeldkwaliteit en matige geluidskwaliteit op de DVD gezet. In tegenstelling tot wat op de verpakking staat, is het geluid slechts mono. Extra?s ontbreken in deze dubbel DVD set, alleen een scherm met een cast & crew overzicht. Deze uitgave mag natuurlijk niet missen bij de eerste uitgave ?V ? The Original Miniseries?.