Ally McBeal - Seizoen 5

27-02-2003

5.1

Ally McBeal - Seizoen 5 (DVD)

Ally McBeal (Calista Flockhart) is een succesvol advocate, werkzaam op het kantoor van excentriekelingen John Cage (Peter McNicol) en Richard Fish (Gregg Germann). Hoe succesvol haar carrière ook mag zijn, op persoonlijk vlak gaat het leven van Ally niet over rozen. Al haar vorige relaties liepen op niets uit, en Ally twijfelt of ze nog wel ooit geluk in de liefde zal vinden. Maar dan staat ineens onverwacht een naast familielid van Ally aan de deur, die het leven van de jonge advocate compleet overhoop gooit. Tevens merkt ze dat de aantrekkelijke klusjesman Victor (Jon Bon Jovi) interesse in haar toont. Zou alles dan toch nog goed komen?

Het vijfde seizoen van Ally McBeal beslaat in totaal zes DVD’s, die als twee boxsets met ieder drie schijfjes in de winkel liggen. Deze bevatten de volgende afleveringen van elk ongeveer 42 minuten:
Disc 1: Friends and Lovers, Judge Ling, Neutral Corners, Fear of Flirting
Disc 2: I Want Love, Lost and Found, Nine One One, Playing With Matches
Disc 3: Blowin’ in the Wind, One Hundred Tears, A Kick in the Head
Disc 4: The New Day, Woman, Homecoming, Heart and Soul
Disc 5: Love is All Around (dubbelaflevering), Tom Dooley, Another One Bites the Dust
Disc 6: Reality Bites, All of Me, Bygones

Toen in 1997 de TV-serie Ally McBeal van start ging, was deze direct een groot succes. Onder meer door een onderhoudende combinatie van relationeel drama en absurdistische komedie wist schrijver/producer David E. Kelley vele fans voor zijn creatie te winnen. Een prima tweede seizoen volgde het eerste op, en het fenomeen McBeal leek niet meer te stoppen. Maar tijdens het weinig vernieuwende derde seizoen zonken de kijkcijfers als een baksteen, met als gevolg dat men voor de vierde serie afleveringen kritisch op zoek ging naar verbeteringen. Een van de meest gewaagde aanpassingen was een rol voor Robert Downey Jr, ‘enfant terrible’ van de filmindustrie, die als ‘love-interest’ van Ally de belangstelling voor de serie flink deed opleven. Vanwege dit hernieuwde succes kon een volgend seizoen natuurlijk niet uitblijven. Toch vielen de kijkcijfers van het vijfde seizoen tegen, waardoor Kelley besloot om de stekker uit de serie te trekken. Na het bekijken van de vijfde reeks afleveringen is de oorzaak van de dalende publieksinteresse niet moeilijk in te zien. Het laatste seizoen is namelijk slechts een slappe afspiegeling van de oorspronkelijke opzet. Zo is de toon heel wat serieuzer en is de kenmerkende luchtige humor vaak ver te zoeken. Ook de verhaallijnen zijn heel wat minder sterk dan in voorgaande jaren, en de samenhang tussen de afleveringen maakt regelmatig een rommelige indruk. Iets anders dat bijdraagt aan de rommeligheid is het groot aantal castwisselingen, vermoedelijk een poging om de kijkcijfers te verhogen. Slaan de nieuwe gezichten niet aan bij het publiek? Geen probleem, schrijf ze uit de serie en vervang ze door de volgende lading jonge acteurs. Het aantal komende en gaande advocaten in het kantoor van Cage & Fish was dan ook nog nooit zo groot. Al deze negativiteit wil overigens niet zeggen dat het gehele seizoen een teleurstelling is, want onder de 21 afleveringen zijn er ook een aantal die ouderwets goed zijn en dus wel de kwaliteit van de beginjaren benaderen. Daarnaast is ook het acteerwerk, waaronder dat van de vele gastacteurs, over het algemeen dik in orde (zelfs dat van Bon Jovi). Voor de echte liefhebbers is seizoen 5 daarom best wel te pruimen, maar ook zij zullen onderkennen dat de keus om te stoppen vermoedelijk de juiste is geweest.

Genre: Drama, Komedie/Humor, TV
Jaar: 2002
Speelduur: 909 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: -

• Behind the Scenes of Season 5 (8 min.)
  • Goodbye Ally (7 min.)

In tegenstelling tot de eerdere seizoenen staat de vijfde reeks met een breedbeeld-verhouding (1.78:1) op DVD. De kwaliteit van de anamorfe transfer is op veel gebieden heel behoorlijk. De scherpte is voor een TV-serie meer dan acceptabel, de kleuren ogen warm (misschien zelfs een tikje té warm) en het beeld heeft een goed zwartniveau. Minpuntjes zijn de milde aliasing, die vooral bij de buitenshots van Boston zichtbaar is, de lichte beeldruis en het ietwat donkere karakter van het beeld. Deze omvang van deze probleempjes valt echter in het niet bij de grote hoeveelheid edge enhancement, die een hinderlijke heldere “aura” rond personen en voorwerpen tot gevolg heeft. Dit is dan ook duidelijk de voornaamste tekortkoming van de transfer, die veel bijdraagt aan het feit dat deze uitgave op beeldgebied slechts een magere voldoende scoort.

De avonturen en perikelen van de getalenteerd advocate McBeal gaan bij deze uitgave vergezeld van Dolby Digital 2.0 surroundgeluid (192kbit/s). Een dergelijke serie is natuurlijk erg dialooggericht, vandaar dat de nadruk van dit spoor op de voorkanalen ligt. Het feit dat het oorspronkelijke geluid niet opgewaardeerd is naar een Dolby Digital 5.1-track is daarom ook geen echt gemis. De stereo surroundtrack voldoet namelijk prima. Afgezien van de goed verstaanbare spraak bestaat de rest van het geluid uit de passende muziek van Vonda Shepard, die een acceptabele klank heeft met voldoende laag, en hier en daar wat omgevingsgeluid. Met de versterker in de ProLogic-stand is er tevens een mono-achterkanaal aanwezig dat, alhoewel beperkt in zijn frequentiespectrum, op effectieve wijze het geluidsbeeld aanvult met muziek en milde ambiance. Al met al een meer dan acceptabele geluidskwaliteit voor een dialooggeörienteerde TV-serie.

Wat extra’s betreft hoef je niet veel te verwachten, want op het zesde schijfje is slechts een klein kwartiertje aan aanvullend materiaal (1.33:1, DD 2.0) te vinden.

Behind the Scenes of Season 5
Dit is een compilatie van korte interviews met Gregg Germann, Jon Bon Jovi, Christina Ricci, James Marsden, Lara Flynn Boyle (die slechts een zeer minimaal rolletje heeft), Julianne Nicholson en Portia de Rossi, afgewisseld met fragmenten uit de serie. Meestal blijft de gespreksstof bij een omschrijving van het betreffende personage, en dat is jammer. Als gevolg is deze extra, die een duur heeft van circa acht minuten, namelijk niet erg boeiend.

Goodbye Ally
Deze tweede toevoeging heeft een gelijksoortige opzet als de eerste. Hier zien en horen we in circa zeven minuten hoe Greg Germann, Jane Krakowski en Courtney Thorne-Smith terugkijken op vijf jaar Ally McBeal. Jammer dat men niet meer mensen van de cast heeft weten te strikken om een toelichting te geven, want nu blijft de info wederom tamelijk beperkt.

De hitserie Ally McBeal kent, net zoals zoveel TV-series, zijn hoogte- en dieptepunten. Het vijfde en tevens laatste seizoen van de serie behoort tot de laatste categorie, want de meeste van de 21 afleveringen missen duidelijk de hoge kwaliteit van vele eerdere episodes. Vooral de kenmerkende absurde, relativerende humor, een van de grote krachten van de serie, is dit maal vaak ver te zoeken. De DVD-uitgave, bestaande uit zes schijfjes, heeft een goede geluidskwaliteit en acceptabel beeld. Qua extra’s is de uitgave teleurstellend, als eerbetoon aan de serie had men wat dit betreft best wat meer moeite kunnen doen. Maar de negatieve aspecten ten spijt zal de echte liefhebber, die de vier overige seizoenen natuurlijk al lang in huis heeft, ook deze laatste reeks vast en zeker aan de collectie toe willen voegen. Al is het alleen maar om de verzameling compleet te maken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.