Sexy Boys

Nathan Strik
26-02-2003

3.8

Sexy Boys (DVD)

De eenentwintigjarige Seb (Julien Baumgartner) is zoals vele jongens van zijn leeftijd op zoek naar een leuke meid om romantisch mee te eh? rollebollen. Want sex beheerst zijn leven toch wel enigszins. Aan het begin van de film zien we hem, onder begeleiding van een pornofilm, kijken of de lengte van zijn lid wel aan het landelijk gemiddelde voldoet. En tsja, dan is het wel erg ongemakkelijk als zijn kleine zusje ineens de slaapkamer binnen komt stormen en zich afvraagt waarom Seb toch een tijdschrift aan het lezen is met een liniaal in zijn hand. Zijn vrienden Manu (Matthias Van Khache) en Frank (Jérémie Elkaïm) zijn al niet veel beter. Manu is onzeker in zijn relatie met zijn vriendin Cecile, hij heeft een avontuurtje op een poef en is hierdoor een klein beetje over zijn toeren geraakt. Frank´s liefdesleven is al niet veel beter, na een ongelukkige break-up heeft Frank een klein ongelukje met een bierflesje (don´t ask) en raakt hij zelfs verzeild in de pornowereld. Seb moet daarnaast gedwongen samen met Lucie (Armelle Deutsch) een opdracht doen voor zijn journalistiek opleiding en dat vindt hij maar niks. In zijn ogen is ze namelijk maar een ijskoude bitch, die hem alleen maar in de weg staat in zijn doel het ultieme geluk te bereiken. Maar is dit wel helemaal de waarheid, of is er toch iets aan het ontdooien tussen Seb en Lucie?

Deze Franse film zal kijkers die de komedie "American Pie" kennen meer dan bekend voorkomen. De sexueel getinte grappen en pijnlijke momenten (voor de hoofdpersonages dan) zijn gewoon 1 op 1 vergelijkbaar met de grappen in de "Pie" films. Als de film met het geluid van een kreunende vrouw begint vermoed je al het ergste, en ook de scène waarin een ovenhandschoen vol met warme, kleffe spaghetti het moet ontgelden is duidelijk afgeleid van de appeltaartscène uit eerdergenoemde film. Desondanks heeft deze film ook zo zijn charmes, de personages zijn aantrekkelijk neergezet en hebben allemaal een goed talent voor komedie. De mooie Franse dames zijn natuurlijk ook een genot om naar te kijken, wat niet geheel onbelangrijk is natuurlijk bij een film als deze. Ook de romantiek is goed gelukt in de film, met als mijn persoonlijke hoogtepunt de scène in de nasynchronisatie studio. Kortom, hou je van "American Pie"-achtige humor en vind je het gebrek aan originaliteit niet erg, dan is dit nog best een vermakelijke romantische komedie.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2001
Speelduur: 88 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 3259190210899

• Cast & Crew
  • Other Titles

Het beeld op deze DVD is anamorf vastgelegd en heeft de 1.85:1 verhouding. Qua scherpte is deze transfer zeer goed en kent slechts weinig momenten die wat softer in beeld zijn gebracht. Ook het contrast en het zwartniveau laten weinig te wensen over. Het is dan ook des te teleurstellender dat de aanwezige beeldruis een wat onrustig beeld oplevert. De MPEG-encoding kan dit niet goed bijbenen, wat resulteert in wat lichte compressiefouten in met name de achtergronden. Het beeld wisselt af en toe ook enigszins qua helderheid, wat een lichte flikkering tot gevolg heeft die in sommige scènes opvallender zal zijn dan in andere. Er zijn verder wat 'aliasing' artefacten waar te namen, maar gelukkig blijft dit beperkt. Hiernaast verdient de transfer wel een compliment voor het uitstekende schaduwdetail. Daarnaast is de ondertiteling netjes onder in beeld geplaatst en ook goed leesbaar. De onderverdeling in 12 chapters is helaas weer iets aan de lage kant. De kwaliteit van de transfer is over het algemeen ruim voldoende, maar van een moderne film als deze had ik wel wat meer verwacht.

De Franstalige track is vastgelegd in Dolby Digital 5.1 (448 kb/s). Op gebied van dynamiek en gebruik van de surroundkanalen is er weinig reden tot klagen. Het gekreun in het begin laat meteen de surround speakers even wat werk doen en ook tijdens de film worden de achterkanalen regelmatig gebruikt voor muziek en effecten. Ook het LFE kanaal komt goed tot zijn recht en geeft de nodige diepte aan de soundtrack. Wat jammer is, dat is dat de kwaliteit van de dialogen erg tegenvalt. De dialogen klinken blikkerig, alsof er een lage bitrate gebruik is, wat dus vreemd genoeg niet het geval is. Hierdoor lijkt het waarschijnlijker dat dit aan het bronmateriaal ligt. Wel jammer, want dit werkt zeer afleidend en zal menig audiofiel tegen de haren in strijken. Een aardige, maar helaas niet perfecte track die dankzij de minpunten ook niet helemaal voldoet aan de verwachtingen die we mogen hebben bij zo´n moderne productie.

De DVD blinkt niet uit in extra´s helaas. Het door A-Film beschikbaar gestelde test-exemplaar bevat het volgende bonusmateriaal:

Other Titles
Naast de originele bioscooptrailer van Sexy Boys vinden we hier nog drie trailers van A-Film uitgaves terug. "Deep in the Woods", "Wasabi" en "The Hole". De trailers van "Sexy Boys" en "Deep in the Woods" zijn anamorf uitgevoerd, de andere twee trailers zijn Pan & Scan met ingebrande ondertiteling. Het geluid bij alle trailers is in stereo.

Cast & Crew
Hieronder vinden we filmografieën terug van Matthias Van Khache, Jérémie Elkaïm en Armelle Deutsch. Alleen drie castleden dus en geen crewleden. Een ietwat misleidende getitelde feature dus.

Making Of
Hoewel niet vermeld op de cover, bevat deze DVD ook nog een korte 'Making Of' documentaire. De lengte hiervan is ongeveer 25 minuten. De documentaire geeft een leuke blik achter de schermen en er is duidelijk te zien dat de sfeer op de set ontzettend goed is geweest. Leerzaam is daarnaast om een kijkje te krijgen in het werk achter de seksueel getinte scènes, die heel wat minder spannend zijn op de set als het er op film uit ziet.

De film zal geen originaliteitprijs winnen, daarvoor is er teveel 'geleend' uit films als "American Pie". Wat overblijft is een redelijk vermakelijke romantische komedie, die een aantal leuk bedachte scènes bevat. Verwacht alleen niet teveel nieuws. De transfer blinkt vooral uit in scherpte en contrast, maar het onrustige beeld en de hier uit voortvloeiende artefacts stellen toch enigszins teleur. Ook het geluid is niet helemaal wat we mogen verwachten van een moderne uitgave, wat vooral ligt aan de ontzettend blikkerig aandoende dialogen. Van de extra´s is eigenlijk alleen de 'Making Of' de moeite waard en die biedt dan ook een leuke kijk achter de schermen. Verder valt er niet veel te beleven op het schijfje. Als je twijfelt zou ik aanraden deze titel eerst even te huren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.