Star Is Born, A (SE)

12-02-2003

7.7

Star Is Born, A (SE) (DVD)

Zangeres Esther Blodgett (Judy Garland) ziet haar optreden met haar band op een benefiet gala-avond verstoort door de dronken acteur Norman Maine (James Mason). Dankzij haar improvisatietalent weet zij haar eigen optreden en het imago van de acteur te redden. Norman is onder de indruk van haar. Als hij later op de avond weer enigszins nuchter is, zoekt hij haar op in een nachtclub na sluitingstijd. Hij hoort daar Esther fantastisch zingen en beseft dat een grote carrière voor haar is weggelegd. Hij belooft haar een auditie, maar wordt de volgende ochtend voor een filmopname meegenomen naar een locatie op zee. Esther denkt dat Norman haar vergeten is. Maar Norman daarentegen doet zijn best vanaf de boot waar de opnames plaats vinden, contact met haar te leggen. Enkele maanden later hoort Norman een reclamespotje en herkent daarin de stem van Esther en weet haar zo weer te vinden. Hij neemt haar onder zijn hoede en probeert de studiobonzen voor haar te interesseren. Zowel studiobaas Oliver Niles (Charles Bickford) als PR-man Matt Libby (Jack Carson) denken dat het weer een stunt is van Maine, die meestal dronken de meest idiote streken uithaalt. Maar dit keer is het Norman menens. Esther gaat verder onder de artiestennaam van Vicki Lester en krijgt groot succes. Niet lang daarna verklaart Norman Esther zijn liefde en trouwen beide in stilte. Dit tot groot ongenoegen van Libby die het huwelijk als een grote PR-stunt had willen gebruiken. En terwijl de ster van Esther steeds verder rijst, gaat het met de acteercarrière van Norman mede door zijn alcoholgebruik steeds slechter. Voor Norman wordt het steeds moeilijker het grote succes van zijn vrouw Esther te accepteren.

De acteercarrière van Judy Garland begon al in de jaren ’30 en ze heeft vele films op haar naam staan. Maar de hoogtepunten in haar carrière zijn toch zeker haar rol van Dorothy in The Wizard of Oz (1939) en haar rol van Esther Blodgett in A Star is Born (1954) geweest. Na een afwezigheid van vier jaar op het witte doek, speelde Garland in A Star is Born de sterren van de hemel, hetgeen haar zowel een Oscar nominatie als een Golden Globe Award opleverde. Toch bleef een verdere succesvolle acteercarrière uit. In 1969 overleed Garland op 47 jarige leeftijd.
A Star is Born van regisseur George Cukor is één van de mijlpalen uit de filmgeschiedenis. De film was een remake van de gelijknamige film uit 1937. In 1976 deden Barbra Streisand en Kris Kristofferson het nog eens dunnetjes over in een modernere versie van A Star is Born.
Voor Cukor was het zijn eerste musical en was het zijn eerste kleurenfilm. Helaas werd direct na de première de film met ruim 27 minuten ingekort. Een deel van het oorspronkelijk beeldmateriaal is daardoor voor altijd verloren gegaan. In 1983 heeft filmhistoricus Ronald Haver de film gerestaureerd. Met teruggevonden fragmenten reconstrueerde Haver de film tot bijna de oorspronkelijke lengte van 181 minuten. Voor DVD is de film nog eens volledig digitaal gerestaureerd en zijn enkele recent ontdekte muziekfragmenten toegevoegd. Je zult in het eerste uur van de film enkele scènes tegenkomen waarbij het geluid gewoon doorgaat, maar het beeldmateriaal bestaat uit sepia (bruin) gekleurde foto’s van de scènes (zie screenshot 2).
Ook qua geluidskwaliteit was A Star is Born toentertijd iets bijzondere. De prachtige songs van Harold Arken en Ira Gershwin werden in stereo weergegeven, voor die tijd toch nog een unicum.
De film werd in 1955 genomineerd voor zes Oscar’s, maar kreeg er geen een toebedeeld. Wel ontving de film twee Golden Globe Awards.

Genre: Muziekfilm
Jaar: 1954
Speelduur: 169 min
Verpakking: Duo DVD Digipack
Beeldverhouding: 2.55:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 7321931175883

• Bioscooptrailers
  • Alternatieve verfilming van ‘The Man That Got Away’
  • Alternatieve verfilming van ‘When My Sugar Walks Down The Street’
  • Hollywood premiere nieuwsuitzending
  • Pantages premiere TV Special
  • Cocoanut Grove Premiere Party
  • Jack Warner Promo
  • Weggelaten audiomateriaal van Oliver
  • Weggelaten audiomateriaal van Norman & Esther

De film staat in het originele Cinemascope bioscoopbeeldformaat van 2.55:1 anamorf op de DVD. De film is gemaakt in een tijd dat geëxperimenteerd werd met breder bioscoopbeeld in antwoord op de groeiende concurrentie van de televisie. Een standaard was er toen nog niet, pas later werd 2.35:1 een standaard. Deze film heeft een nog iets breder beeld, resulterend in een 2.55:1 beeldformaat.
Warner heeft ons al met andere titels laten zien waartoe ze met het opknappen van het beeld in staat zijn. Denk aan Singin’ In The Rain en Dr. Zhivago. Ook bij A Star Is Born laat Warner ons een beeld zien dat in één woord indrukwekkend mooi is. Besef dat de film 50 jaar oud is en zie een nagenoeg perfect beeld. Het filmbeeld heeft een frisheid en een schoonheid alsof de film gisteren is gemaakt. Je zult in het beeld geen ongerechtigheden ontdekken. De kleuren zijn meer dan prima en geven de decors prachtig weer. Soms zijn de kleuren iets te kleurrijk, met name het rood is soms erg nadrukkelijk. De huidtinten zijn erg egaal en doen wat bleekjes aan. Door de lengte van de film zijn soms in de donkere beelden soms wat compressiefoutjes te zien, maar dat is minimaal. Af en toe zijn de gevolgen van de toegepaste edge enhancement ook zichtbaar. Maar dat zijn foutjes die we niet zwaar aanrekenen, want voor een film die 50 jaar oud is, ziet het er gewoon prachtig uit.
De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een prima lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele 6-track soundtrack is ook digitaal gerestaureerd en opnieuw gemixt, in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s). Ondanks ook hier een fantastische restauratie verraadt de soundtrack toch wel de leeftijd van de film. Dit komt met name doordat de soundtrack anders gemixt is. De stemmen komen niet alleen uit de centerspeaker maar ook uit de beide frontspeakers, afhankelijk van de positie in het beeld van de spreker. De prachtige swingende muziek van Harold Arken en Ira Gershwin komt verrassend mooi ruimtelijk uit de speakers. De detaillering in de muziek is verbluffend goed, waardoor alle instrumenten mooi te plaatsen zijn. Enige kritiekpuntje is een wat digitale klank waarbij het hoog nogal scherp aan doet. Het laag is redelijk aanwezig, maar de subwoofer wordt daarbij nauwelijks gebruikt. Bij de filmgeluiden ligt de nadruk zeer sterk op de frontspeakers, de surround speakers worden alleen gebruikt voor een licht echo effect dat het ruimtelijke karakter geeft. Een knap gemaakte remix.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes, met achtergrondmuziek bij het hoofdmenu. De extra’s zijn te vinden op de tweede disc. Meeste extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Cast & Crew, een breedbeeldtekstscherm met de namen van de acteurs en crewleden. Eveneens een Awards scherm waarop de beide Golden Globe Awards worden vermeld die de film heeft gewonnen.

Onder menukeuze Backstage is het overgrote deel van de extra’s te vinden.
Allereerst twee Judy Garland Outtakes met eerst het door Garland gezongen liedje The Man That Got Away. Algemeen beschouwd als het belangrijkste liedje uit de film, is het oorspronkelijk in drie verschillende scenario’s gefilmd. Garland nam het liedje voor het eerst 4 september 1953 op. Daarna is het nummer op 21 oktober 1953 verfilmd in zowel Technicolor als Cinemascope formaat. Een week later is de scène nogmaals op een andere wijze verfilmd. In een presentatie van 15:55 minuten zie je drie verschillende uitvoeringen van het liedje. Ook hier mooi opgeknapt 2.55:1 anamorf breedbeeld.
Dan het korte liedje When My Sugar Walks Down The Street, dat niet in de film is opgenomen. Ook hier mooi opgeknapt 2.55:1 anamorf beeld.

Onder Documentary Footage een drietal historische filmpjes over de indrukwekkende première van de film. Beeld is zwart/wit 4x3 formaat, geluid is DD1.0.
- Hollywood Premiere Newsreel (1:09 minuten);
- Pantages Premiere TV Special (29:32 minuten);
- Cocoanut Grove Premiere Party (4:33 minuten).

Onder Theatrical Trailers zijn de bioscooptrailers opgenomen van de drie verschillende versies van de film:
- 1937 Version (2:43 minuten), beeld een 4x3 kader in een 1.78:1 anamorf beeld, geluid DD2.0 mono.
- 1954 Version (3:46 minuten), beeld 2.55:1 anamorf, geluid DD2.0 mono.
- 1976 Version (3:40 minuten), beeld 1.78:1 anamorf, geluid DD2.0 mono.

Warner Bros. Exhibition Reel (6:08 minuten) is een video bestaande uit filmfragmenten verzameld door verslaggever Jack L. Warner die hier in 1954 een promotiefilmpje van maakte. Beeld is 2.55:1 letterbox met DD1.0 geluid. Beeld bevat weinig kleur en is veel sepia (bruinachtig) van kleur.

Onder Audio Outtakes een tweetal recentelijk teruggevonden audiofragmenten zonder beeld. Terwijl het menuscherm blijft staan kun je luisteren naar deze fragmenten.

De dubbel DVD set is verpakt in een mooie digipack voorzien van een kartonnen slipcase.

Na Singin’ in the Rain heeft Warner ons wederom op een indrukwekkende uitgave van een filmklassieker getrakteerd. A Star is Born is het verhaal van een acteur die een nieuwe ster ontdekt. Hij wordt verliefd op haar en ze trouwen. Maar terwijl het met zijn carrière bergafwaarts gaat, schiet haar ster omhoog. Voor hem is dit moeilijk te verkroppen.
Na de première van de film in 1954 is kostbaar beeldmateriaal verloren gegaan. In 1983 heeft filmhistoricus Haver de film nagenoeg in zijn originele staat hersteld. Nu heeft Warner de film volledig gerestaureerd, waarbij het resultaat wederom indrukwekkend is. Beeld en geluid zijn werkelijk nagenoeg topkwaliteit en het maximale haalbaar bij een film van 50 jaar oud. De 2-disc set bevat een aantal zeer informatieve en boeiende extra’s. Bijna alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.
Het is duidelijk, Warner heeft zich wederom moeite getroost om van een bijzondere klassieke film een bijzondere DVD uitgave te maken. Verpakt in een mooi vormgegeven ‘digipack’, is deze uitgave een absolute must voor elke filmliefhebber.