Roughnecks: Starship Troopers Chronicles – The Homefront Campaign

Nathan Strik
10-02-2003

3.8

Roughnecks: Starship Troopers Chronicles – The Homefront Campaign (DVD)

Het gevecht tegen de Bugs gaat door en dit keer is het geen ver-van-mijn-bed-show. Het team Roughnecks is teruggekeerd nadat ze de koningin van de Bugs naar de Bug-hemel hebben geholpen en iedereen is helemaal klaar voor een welverdiende vakantie. Dan vangt Carl plotseling mentale signalen op die hem doen vrezen dat de koningin allesbehalve dood is. Hij wordt niet serieus genomen, maar al snel bevinden de Roughnecks zich weer tot hun knieën in de problemen, of zullen we zeggen in de Bugs. Het is weer tijd om de wapens te pakken en het scherm groen te verven met politiek correct Bug-bloed. De strijd om moeder aarde is begonnen… Deze volledig computergeanimeerde serie komt met dit deeltje tot een einde. Op deze DVD staan de afleveringen 32, 34, 35, 36 en 27 van de serie die samen de “Homefront Campaign” vormen. De reden dat deeltje 33 is overgeslagen is simpelweg dat aflevering 33 nooit is gemaakt. Hij is gescript, ingesproken en gestoryboard, maar de productie van deze aflevering zou te ingewikkeld zijn geweest om binnen het strakke budget te voltooien. Fans die alle DVD´s hebben zullen ook tevergeefs zoeken naar aflevering 31, een grootscheeps ruimtegevecht dat vanwege ruimtegebrek niet op deze DVD staat. De vijf aanwezige afleveringen zijn achter elkaar gemonteerd als één verhaal. De serie is zo opgebouwd dat er zich steeds vijf afleveringen op één planeet afspelen.

In de vorige Roughnecks-recensie (The Hydora Campaign) besprak ik aflevering 6 t/m 10 en met dit deel springen we dus een slordige 20 afleveringen naar voren. Wat hierbij als eerste opvalt is de enorme ontwikkeling die de serie heeft doorgemaakt. Er zit zowaar een richting in het verhaal en anders dan de Hydora verhaallijnen, die wel erg op elkaar leken, is ieder deeltje van de Homefront Campaign redelijk origineel. Het is natuurlijk nog steeds geen Shakespeare wat hier op het scherm vertoond wordt, maar slechts pretentieloos vermaak dat zeker een stuk beter uit de verf komt dan de eerdere deeltjes uit deze serie. De animatie is ook een klein beetje beter geworden en het is dan ook jammer dat tegen het eind van de productie het geld op begon te raken, want het team is duidelijk vooruit gegaan. Helaas blijft de kwaliteit van de animatie variëren van scène tot scène. Dit is uiteraard te wijten aan het strakke tijdschema en het lage budget van zo´n TV-serie, maar menig liefhebber van computeranimatie zal zijn hoofd schudden bij de soms zeer knullige animatie. De personages blijven soms wat houtig aandoen. Toegegeven, er zitten ook een aantal prachtige shots in, maar over het algemeen moet je van deze serie geen Toy Story-niveau verwachten. Wel leuk is dat een serie als deze over het algemeen een goede springplank is voor beginnende animatoren, getuige het feit dat één lid van het animatieteam inmiddels bij Pixar werkt.

Genre: Actie, Animatie, Science fiction
Jaar: 1999
Speelduur: 95 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: -

• filmografieën
  • Audiocommentaar filmmakers
  • Audiocommentaar Technici

Het beeld is vastgelegd in de fullframe 1.33:1 verhouding, wat uiteraard het originele formaat is van de TV-serie. De kwaliteit is aardig goed, maar toch bevat het beeld een paar problemen. Aangezien het beeld is 'gerenderd' (de term die gehanteerd wordt voor het rekenwerk dat de computer uitvoert om de beeldjes op eindkwaliteit te tekenen) op een redelijk lage kwaliteit vergeleken met films als Toy Story, komen er een aantal vervelende artefacts voor. Allereerst de aanwezigheid van behoorlijk wat ‘aliasing’, wat het gevolg is van enerzijds de lage resolutie waarop deze serie is gerenderd en anderzijds de lage anti-aliasing norm die is toegepast tijdens het renderen (zie screenshot 3). Een ander probleem met het beeld is de ‘strobing’ (schokkerigheid) die optreedt tijdens snel bewegende scènes. In computeranimatie komt doorgaans namelijk geen bewegingsvervaging voor die je in normale films automatisch hebt (sneller bewegende objecten zijn in films minder scherp dan stilstaande objecten). Om dit na te bootsen wordt dus vaak een ‘motion blur’ filter toegepast wat meerdere tussenbeeldjes uitrekent en samenvoegt waardoor de sneller bewegende objecten vager worden. Doordat deze filter bij "Roughnecks" in een lagere kwaliteit is gebruikt (wederom om kosten te drukken) zie je bij snelle bewegingen soms een ‘streperig’ beeld (zie screenshot 4). In sommige shots is ‘motion blur’ zelfs helemaal niet gebruikt, wat een extreem schokkerig beeld oplevert. Verder zijn zaken als contrast en kleurverzadiging gelukkig wel in orde en ook de scherpte is voor een TV-serie meer dan redelijk. ‘Edge-enhancement’ is gelukkig geheel afwezig en ook qua compressieproblemen is er weinig te klagen. De ondertiteling is duidelijk leesbaar onder in beeld geplaatst en de ‘film’ is netjes onderverdeeld in 28 hoofdstukken, wat gezien de korte lengte een meer dan keurige verdeling is. We kunnen stellen dat, op een paar problemen van technische aard na, de transfer niet onaardig is.

Na de redelijk goede 5.1 mix van het Hydora deeltje uit de serie was ik een beetje verbaasd over het feit dat hier ‘slechts’ een 2.0 Surround mix aanwezig is (192 kb/s). Het hoe en waarom hiervan is me een raadsel, maar feit is wel dat het geluid hierdoor gelijk een stuk moet inleveren. De nadruk van de mix ligt op de voorste speakers en er wordt helaas veel te weinig gebruik gemaakt van het surroundkanaal. De dialogen zijn gelukkig goed te verstaan maar de mix mist wat ‘power’. Het is ook geen vreselijk gecompliceerde mix, het geluidsontwerp is redelijk simpel zoals vaak bij een TV-serie. Het is echt jammer dat dit deel niet dezelfde 5.1 behandeling als zijn voorganger heeft gehad (alhoewel de Russische track op de schijf wel in DD 5.1 op de schijf staat vreemd genoeg). Een gemiste kans. Verder klinkt de track, zeker voor een TV-serie, gewoon helder en netjes. Verwacht echter niets wereldschokkends.

Audiocommentaar Filmmakers
Het is duidelijk dat de makers van de serie meer liefde voor Roughnecks hebben dan ik als kijker. Er wordt in dit audiocommentaar op een openhartige manier gesproken over het vele werk dat in het schrijven en produceren is gaan zitten. Ook het ontbreken van aflevering 31 en 33 wordt even toegelicht. Een waardevolle track die echt wat toevoegd aan de filmervaring. Net als de volgende commentaartrack is deze netjes voorzien van Nederlandstalige ondertiteling.

Audiocommentaar Technici
Naast het feit dat er in deze track uiteraard diep wordt ingegaan op de wat meer technische feitjes achter de schermen, merk je ook hier de grote liefde voor de serie.
Het abrupte einde van de serie in aflevering 37 wordt verklaard met het feit dat er simpelweg geen geld meer was om aflevering 38 t/m 40 te maken. Het team zou duidelijk willen dat ze nog een kans hadden om het allemaal af te mogen ronden. Het kan soms wel iets te technisch worden in deze track. En helaas is de ondertiteling weer van een dusdanig slecht niveau dat sommige termen totaal verkeerd vertaald worden. Hierdoor is er soms geen touw meer vast te knopen aan wat er bedoeld wordt, tenzij je zelf bekend bent met computeranimatietermen. Iets waar de vertaler duidelijk geen kaas van heeft gegeten.

Filmografieën
Hieronder vind je van de producer, co-executive producer en de castleden een aantal filmografieën terug. Dus ben je benieuwd wat de makers van dit ‘meesterwerkje’ nog meer hebben uitgehaald, dan ben je hier aan het goede adres.

De serie “Roughnecks” is duidelijk vooruit gegaan in de tussenliggende afleveringen. Er wordt meer aandacht besteed aan het menselijke aspect achter de oorlog en het is te zien dat de animatie ook iets is verbeterd. De beeldkwaliteit is redelijk goed, al blijft de soms knullige animatie een beetje in je achterhoofd zeuren. Geluid is deze keer helaas een stuk minder vanwege de afwezigheid van de 5.1 mix. Het had nog wel draaglijk kunnen zijn, maar deze mix maakt jammer genoeg veel te weinig gebruik van het surroundkanaal. De aanwezige commentaartracks zijn net als bij het Hydora deel weer enorm leerzaam. Het is vooral erg goed te merken dat de makers een enorme liefde koesteren voor deze serie. Jammer dat er verder niet super veel te beleven is qua extra´s. Het blijft een serie waar je even in moet komen en hoewel deze afleveringen al een stuk beter in elkaar zitten, zou ik dit nu niet meteen een aanrader willen noemen. Kopen als je fan bent van de serie, huren als je nieuwsgierig bent, en gewoon lekker links laten liggen als je liefhebber bent van hoogwaardige computeranimatie.