Killing Me Softly

Nathan Strik
29-01-2003

4.5

Killing Me Softly (DVD)

De mooie Amerikaanse Alice Loudon (Graham) heeft een gelukkig leventje, ze woont inmiddels anderhalf jaar in Londen, is volledig ingeburgerd en drinkt graag een kopje ‘afternoon tea’ met haar geliefde: de toegewijde, maar ietwat saaie Jake. Alice heeft een goed betaalde baan met toekomst (rustig maar, het interessante komt zo) als een ontwerpster van CD-ROM´s en websites voor bedrijven. Op een dag ontmoet ze de mysterieuze Adam Tallis (Fiennes). De twee vallen op slag voor elkaar en diezelfde dag nog hebben de twee heftige seks bij Adam thuis. Eerst nog wat verward, besluit Alice op een gegeven moment haar vriend Jake te verlaten en in het huwelijksbootje te stappen met Adam, die zelf meer van bergbeklimmen houdt. Maar wat weet ze eigenlijk van Adam? Zijn verleden als bergbeklimmer wordt grotendeels bepaald door een vreselijk ongeluk waardoor drie leden van zijn ploeg, waaronder zijn ex-geliefde, te pletter zijn gestort. Als Alice steeds meer achterdocht krijgt en bovendien mysterieuze briefjes ontvangt, gaat ze op onderzoek uit naar het verleden van haar nieuwe man.

De film is een soort mengelmoes van “What Lies Beneath”, “Basic Instinct” en het volledige repertoire van Alfred Hitchcock. Doe dit in een mixer, zet hem op 'pulverise' en je hebt een aardig idee van wat deze film inhoudt. “Killing Me Softly” heeft een beetje dat Hitchcock-sfeertje, afgewisseld met wat heftige seksscènes tussen Alice en Adam. Het verhaal is voorspelbaar, maar valt nog redelijk mee op de braak-o-meter en ook het acteerwerk kan er nog best mee door. Het is zeker geen slechte film, maar het mindere is dat het allemaal zo bekend voorkomt. Er is geen wending in de film die je niet al vanaf 10 kilometer afstand kunt zien aankomen en op zich is dit niet erg, maar de doorgewinterde filmkijker zal toch iets meer van een hedendaagse thriller verwachten. De seksscènes maken het geheel nog wel dragelijk en lijken de grootste reden te zijn geweest om Graham en Fiennes te casten… als het publiek zich verveeld hebben ze tenminste nog wat moois om naar te kijken. Maar voor de seks hoef je deze film niet te kopen. Wil je Heather Graham of haar mannelijke collega dan persé halfnaakt zien, dan raad ik gewoon aan om eens de plaatselijke videoboer binnen te lopen. Geen slechte film, maar de spanning spat nu niet bepaald van het schijfje af.

Genre: Erotiek, Thriller
Jaar: 2002
Speelduur: 96 min
EAN: 8715664020975

• Featurette
  • Behind the Scenes
  • Photo Gallery
  • Soundbites

De film is vastgelegd in het originele aspect ratio 1.85:1 en anamorf op de DVD gezet. Het beeld maakt een goede algemene indruk. Op sommige plekken in de film is wat filmgrain aanwezig wat gelukkig niet storend is. Beschadigingen zijn aanwezig, maar wederom niet storend. De scherpte en detaillering had iets beter gekund, waardoor de film soms een ietwat softe indruk maakt. Contrast is goed, evenals het schaduwdetail en de kleurverzadiging. Jammer is wel dat er soms wat moiré patronen en ‘aliasing’ artefacts opduiken. Helaas is er in sommige scènes wat teveel Edge Enhancement toegepast naar mijn smaak. De witte ondertiteling tenslotte is via het menu en de afstandsbediening uit of aan te zetten en staat keurig netjes onder in beeld geplaatst. Al met al een goede, maar niet spectaculaire transfer.

De soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) op de DVD. De surroundkanalen worden vooral gebruikt voor muziek en het geluidsbeeld klinkt zeer goed in het grootste deel van de film. Dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker en ook het LFE kanaal laat nog weleens van zich horen. Heel erg jammer is het dan ook dat de track een paar grove fouten bevat. Soms klinken de stemmen overstuurd (met name goed te merken tijdens de ontknoping) en dit uit zich in een schel en krakerig geluid. Daarnaast loopt de synchronisatie van het geluid tegen het einde van de film een beetje mis, waardoor de stemmen en geluiden niet helemaal gelijk meer lopen met het beeld. Voor zover ik kon zien beperkt zich dit redelijk tot het einde van de film, maar het is wel erg opvallend, met name weer tijdens de ontknoping van de film. Dit soort dingen kost punten en dat is erg zonde, want verder klinkt de track best netjes.

Photo Gallery
Deze teleurstellende feature bestaat uit slechts 19 foto´s en dan ook nog eens foto´s die niets meer of minder zijn dan stills uit de film. Ik denk dat deze een flinke kans maakt om in Guinness te komen als “meest nutteloze DVD-feature ooit”.

Featurette
Deze 5 minuten durende featurette is eigenlijk meer een opgeklopte promotietrailer. Veel interessante informatie zul je niet krijgen van deze zeer beperkte featurette, die zeer slordig en snel in elkaar gezet aandoet. Zelfs de titels bij de cast en crew ontbreken, waardoor je bij veel mensen niet eens weet wat ze in hemelsnaam aan de film hebben bijgedragen.

Behind the Scenes
Dit klinkt als heel wat, maar is slechts een b-roll van achter de schermen. Er wordt niks uitgelegd, niks verteld. Gewoon simpelweg een camera die achter de schermen meekijkt tijdens het draaien van een aantal scènes. Leuk als je dit soort dingen nooit eerder hebt gezien.

Soundbites
Hier vind je een hele zooi interviewfragmenten die rechtstreeks uit een Electronic Press Kit (EPK) komen. De vragen zijn oninteressant en de antwoorden zijn weer van het bekende slijm-gehalte. Daarnaast heb je de meeste quotes toch al gehoord in de Featurette, waar dezelfde fragmenten voor gebruikt zijn.

Ook over deze laatste feature kan ik niet anders dan teleurgesteld zijn. Geen trailer helaas van “Killing Me Softly”, maar wel van 3 andere films (“Slackers”, “The 51st State” en “Frailty”).

“Killing Me Softly” is echt een dertien-in-een-dozijn thriller. Wat niet betekent dat het een slechte film is, maar eerder dat het verstandig is om deze eerst te huren. De beeldkwaliteit is goed, alleen niet spectaculair. Het geluid klinkt ook goed, op een paar hele slordige fouten na. Waar de DVD echt teleursteld is in de extra´s, die niets meer zijn dan opgewarmde en oninteressante kliekjes. Schijfvulling, niets meer en minder. Liefhebbers van thrillers en goed gevulde DVD´s zijn gewaarschuwd!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.