Saint, The

Paul Ranft
08-01-2000

5.6

Saint, The (DVD)

Val Kilmer speelt de slimme en ongrijpbare \"Saint\" die op jeugdige leeftijd de naam Simon Templar (naar een hoofdpersoon uit een strip) heeft aangenomen nadat hij getuige was van de dood van zijn vriendin in een Rooms Katholiek weeshuis. Templar neemt vele vermommingen aan om slinkse wijze veel geld te verdienen. In opdracht van de Russische Mafia en gebruikmakend van een arsenaal aan ultra-modern gereedschap en zijn charmes steelt hij de formule om energie uit koude kernfusie te maken van de aantrekkelijke Dr. Emma Russell (Elisabeth Shue). Echter, er ontplooit zich een romance tussen Templar en Emma waardoor hij in de problemen dreigt te raken. Met zijn unieke gave om met de juiste vermomming ten tonele te verschijnen weet hij een Russische Revolutie te voorkomen. De TV serie \"The Saint\" is voor velen niet onbekend en de film sluit redelijk bij de serie aan, hoewel er toch wel een aantal verschillen zijn.

Schijnbaar moeiteloos speelt Val Kilmer meerdere personages waarbij hij praktisch onherkenbaar voor een ieder steeds een andere vermomming aanneemt. Daarnaast zitten in de film talloze aktiescenes met daarbij een vleugje romantiek die de film nog boeiender maakt om naar te kijken.

Genre: Actie
Jaar: 1996
Speelduur: 111 min
  • Dolby Digital 2.0 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865555286

Het beeld is anamorf vastgelegd in het originele bioscoop formaat en heeft de verhouding 2.35:1. De gemiddelde bitrate van de scan is 7.69Mbps. De beelden zijn messcherp waarbij geen enkel detail verloren gaat. De kleurbalans is perfect evenals het contrast van het beeld. Hier en daar zijn wat kleine compressiefoutjes waar te nemen in de vorm van witte spettertjes en \"krulletjes\". Soms is een lichte vorm van edge enhancement zichtbaar. De beelden zijn lipsynchroon met het geluid vastgelegd. De Nederlandse ondertiteling is desgewenst aan of uit te schakelen. Over het algemeen een goed tot zeer goed beeld.

Het geluid in de film is op zeer speciale manier en genuanceerd gemixt waarbij in diverse scenes verschillende muzieksoorten en omgevingsgeluiden gelijktijdig in split-audio via het frontkanaal worden weergegeven. Alle kanalen worden discreet aangestuurd waarbij het centerkanaal nadrukkelijk aanwezig is, maar netjes in het midden t.o.v. de overige kanalen is geplaatst . Een aantal maal wordt de subwoofer strak aangestuurd waardoor we een diep laag kunnen horen en voelen. De aansturing van het surroundkanaal is in het algemeen rustig waarbij desalniettemin de omgevingsgeluiden en de effecten vanuit allerlei richtingen lijken te komen. Hoewel de Engelstalige DD 5.1 track een bitrate heeft van slechts 384Kbps klinkt het geluid in het algemeen bijzonder dynamisch.

Via het keuzemenu kan het audio commentaar van de regisseur ingeschakeld worden. De regisseur becommentarieert de film en vertelt hoe en waar bepaalde scenes zijn opgenomen.
Naast het verhaal van de regisseur is als laatste extra de trailer van de film te bewonderen. Helaas dus niet al te veel extra\'s op deze DVD.

The Saint is een leuke, soms romantisch en bovendien een spannende film om eens met de hele familie voor de buis een keer te bekijken. Voor het beeld en het geluid hoef je dat zeker niet te laten, want dat is dik in orde. Jammer genoeg zijn er niet veel extra\'s op deze DVD aangebracht. Het advies is dan ook om The Saint eens een keer te huren.